خبرگزاری کار ایران

رونمایی از فناوری‌های نوین فیس‌بوک

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۸۹۰

روزنامه ایران درباره رونمایی از محصولات فناوری جدید فیس‌بوک در یازدهمین کنفرانسF8 نوشت.این کنفرانس به‌ عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین رویداد فناوری در جهان شناخته می‌شود.

فیس‌بوک چندی پیش میزبان یازدهمین کنفرانس F8به‌عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین رویداد فناوری مربوط به این غول دنیای فناوری شد؛ رویدادی فناورانه که طی آن، بیش از 5هزار توسعه دهنده اپ و محصولات فناوری از سراسر جهان گرد هم جمع شدند و بیش از 50 جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ در آن برگزار شد. هرچند برگزاری چنین جلساتی برای «مارک زوکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک امری معمول و متداول است اما امسال وی لحظات سختی را در مراسم افتتاحیه گذراند چرا که امسال کنفرانس توسعه‌دهندگان فیس‌بوک را ابری از بی‌اعتمادی فرا گرفته بود.

تلاش برای ایجاد یک جهان کوچک‌تر

مدت زمان زیادی از خبر رسوایی این شبکه اجتماعی به‌دلیل فروش اطلاعات و دیتای کاربران نمی‌گذرد؛ اتفاقی که سبب شد مارک زوکربرگ راهی کنگره شود و پاسخگوی سؤالات نمایندگان سنا باشد. البته باید گفت که شهادت 10 ساعته وی در کنگره، به وی کمک کرد بر حرف‌هایش مسلط‌‌تر باشد. البته وی پیش از این نیز به اتهام انتشار اخبار جعلی در طول انتخابات ریاست جمهوری امریکا، هدف انتقادات تند و تیزی قرار گرفته بود و به هرحال توانست خود را از مهلکه بیرون بکشد.

وی که در سالن کنفرانس سن خوزه، واقع در 20 کیلومتری جنوب ساختمان اصلی فیس‌بوک سخن می‌گفت مجبور شد زمان و انرژی زیادی را صرف جلب اعتماد مردم و تأکید بر امنیت فیس‌بوک و تلاش برای حفظ حریم خصوصی کاربران کند. در مراسم افتتاحیه، «الکس استاموس» مسئول بخش امنیت فیس‌بوک با اشاره به نقشه جهان که پشت سر وی به نمایش درآمده بود و البته نقاط نورانی روی آن، نشان از سهم فیس‌بوک و تعداد کاربران آن در جهان داشت، گفت: ما به‌دنبال آن هستیم که تعداد نقاط روشن این نقشه روز به روز افزایش یابد و امیدواریم روزی فرا برسد که این نقشه کاملاً درخشان باشد.

مارک زوکربرگ نیز در مراسم افتتاحیه گفت: ما همه اینجا هستیم چون که به آینده کاملاً امیدواریم و می‌دانیم که فیس‌بوک از این گردنه نیز عبور خواهد کرد. هرچند مطمئنیم که چالش‌های بزرگی پیش روی ماست ولی باید به آینده خوشبین بوده و البته مسئولیت پذیرتر از گذشته باشیم. وی گفت حالا دیگر با درس گرفتن از گذشته باید به‌دنبال آینده‌ای روشن باشیم و تلاش کنیم روزی فرا برسد که هیچ نقطه تاریکی در نقشه جهان وجود نداشته باشد یعنی حتی مردم ساکن در صعب‌العبورترین نقاط جهان نیز به کاربر فیس‌بوک تبدیل شوند.

وی افزود: هدف ما این است که با تولید محصولاتی ویژه به منظور اتصال مردم به یکدیگر، جهان را کوچک‌تر کنیم. بدون توجه به اینکه کجا زندگی کرده یا از چه وسیله‌ای برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. فیس‌بوک با بیش از 2.2 میلیارد کاربر فعال ماهانه موظف است که به حریم خصوصی کاربران توجه بیشتری داشته باشد. وی ادامه داد: ما همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا به زندگی مردم وارد شویم و در لحظات مختلف کنار آنها باشیم. به‌عنوان مثال اکنون دیگر اگر کسی بخواهد به خیریه‌ها هدیه‌ای داشته باشد یا برند خود را گسترش دهد می‌تواند براحتی از فیس‌بوک بهره بگیرد. با کمک این شبکه اجتماعی می‌توانید با افرادی ارتباط بگیرید که شاید هرگز در طول عمرتان با آنها از نزدیک ملاقات نکنید. وی بار دیگر به اشتباه خود در نشت اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی اذعان کرد و به کاربران قول داد که دیگر هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

فیس‌بوک و مالکیت اپ‌های برتر

فیس‌بوک همچنین با مالکیت برخی دیگر از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و سرویس‌های ارتباطی در جهان ازجمله اینستاگرام و واتس‌اپ و همچنین مسنجر جای خود را در میان کاربران جهان باز کرده است. اینستاگرام اکنون بیش از 800میلیون کاربر فعال ماهانه در جهان دارد و انتظار می‌رود که این رقم بسرعت به یک میلیارد برسد. واتس‌اپ نیز اکنون با بیش از یک و نیم میلیارد کاربر فعال ماهانه در جهان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. اپلیکیشن چت ویژه فیس‌بوک یعنی فیس‌بوک مسنجر نیز اکنون ماهانه 1.3میلیارد کاربر فعال دارد که رقمی چشمگیر محسوب می‌شود و همه این موارد نشان می‌دهد با وجود مشکلاتی که برای فیس‌بوک ایجاد شد و بسیاری از سلبریتی‌ها و افراد مشهور راه خود را از فیس‌بوک جدا کردند ولی هنوز هم این شبکه اجتماعی از اعتماد مردم برخوردار است و می‌تواند نقاط سیاه کارنامه خود را با حمایت همین طرفداران، پاک کند.

وقتی حرف از شرکت‌های جانبی فیس‌بوک به میان می‌آید نباید کمپانی Oculus، یکی از موفق ترین‌های دنیای واقعیت مجازی را از یاد برد. لازم به ذکر است که فیس‌بوک این کمپانی رو به پیشرفت را در سال 2014 خریداری کرد.

فناوری‌های جدید فیس‌بوک

کمپانی Oculus که اکنون در مالکیت فیس‌بوک قرار دارد، هدست واقعیت مجازی  the Goرا تولید کرد و فیس‌بوک در کنفرانس سالانه خود خبر از تولید انبوه و فروش آن با بهای 200دلار در جهان خبر داد. گفتنی است که کاربر برای استفاده از این هدست، نیازی به اتصال به رایانه ندارد. فیس‌بوک همچنین در کنفرانسF8 از Oculus TV رونمایی کرد که کاربران با کمک آن عملاً در یک اتاق نشیمن مجازی قرار می‌گیرند و می‌توانند برنامه‌های نتفلیکس، ESPN، Hulu و همچنین Showtime را به صورت واقعیت مجازی ببینند. یکی دیگر از فناوری‌هایی که در این نمایشگاه رونمایی شد، قابلیت تبدیل عکس‌ها و فیلم‌های قدیمی و دوبعدی به عکس‌ها و فیلم‌های سه بعدی داشت.

Watch Party یکی دیگر از قابلیت‌های جدید فیس‌بوک است که در این رویداد معرفی شد. با کمک این قابلیت، ازین پس کاربران می‌توانند درحالی که مشغول چت کردن هستند، ویدئو هم تماشا کنند و به این ترتیب حتی اگر از دوستان خود دور هستند نیز در جشن آنها حضور داشته باشند. کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام می‌توانند باکس ویدئوها را کوچک کرده و در حالی که فیلم را در صفحه‌ای کوچک می‌بینند، به چت بپردازند. البته گفتنی است که پیش از این، کاربران می‌توانستند در فیس‌بوک مسنجر چت ویدئویی با دیگر کاربران داشته باشند. قابلیت تماس گروهی واتس‌اپ و اینستاگرام یکی دیگر از قابلیت‌هایی بود که در کنفرانس F8 فیس‌بوک از آن رونمایی شد.  قابلیت خرید از طریق اینستاگرام و همچنین ارائه یک اپلیکیشن جدید از سوی فیس‌بوک برای خرید آنلاین بخشی دیگر از نوآوری‌های کنفرانس سالانه فیس‌بوک بود. فیس‌بوک واقعیت مجازی را با Messenger app عجین کرده تا تجربه‌ای جدید از خرید آنلاین را در اختیار کاربر قرار دهد. در این کنفرانس یک ویدئو کوتاه(دمو) از نحوه عملکرد این اپ به نمایش گذاشته شد. در این فیلم کوتاه مشخص شد که کاربر با وارد کردن یک کد ویژه می‌تواند روی عکس زوم کرده، از کیفیت آن مطلع شده و سپس اقدام به خرید آن کند یا اینکه آن را با دوستانش به اشتراک بگذارد. هوش مصنوعی و دکمه مربوط به کلمات تنفرآمیز نیز بخشی دیگر از کنفرانس امسال را تحت‌الشعاع قرار داده بود. مارک زوکربرگ گفت: فیس‌بوک جنگی طولانی و تمام عیار با سخنان تنفرآمیز آغاز کرده است با ارائه دکمه ویژه برای شناسایی دقیق‌تر چنین کلماتی، مانع حذف و سانسور تصادفی پست‌هایی خواهد شد که چنین سخنانی را تقبیح می‌کنند.

فیس‌بوک همچنین به محققان هوش مصنوعی یک ابزار متن باز جدید و همچنین یک هاب آنلاین به نام Facebook.ai برای دسترسی به این ابزار ارائه کرده است. به این ترتیب توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی، شبکه عصبی و ماشین یادگیری می‌توانند از چارچوب جدید هوش مصنوعی با نام PyTorch 1.0. برای تحقیقات خود بهره بگیرند. از این شرکت‌ها می‌توان به آمازون وب سرویس، مایکروسافت، ‌ای بی‌ام و نیز اینتل اشاره کرد. فیس‌بوک همچنین ابزاری برای پاک کردن تاریخچه در اختیار کاربران قرار خواهد داد تا تاریخچه جست و جوی خود را از این پلتفرم برای همیشه حذف کنند. زوکربرگ معتقد است این کنترلی است که همه کاربران باید در اختیار داشته باشند.

Facebook Analytics نیز یک اپلیکیشن تلفن همراه است که برای علاقه‌مندان به سفر بسیار کارآمد است و می‌تواند اطلاعاتی جامع در اختیار آنها قرار دهد. زوکربرگ همچنین چالش هکاتون 2018 خود را برگزار کرد که در قالب آن، هکرها با هم به رقابت می‌پردازند تا در کمترین زمان ممکن یک وسیله مشخص را هک کنند و برنده نهایی نیز جایزه 30هزار دلاری را با خود به خانه برد. این مسابقه درواقع برای استعدادیابی و جذب نیروهای مستعد به فیس‌بوک هر سال برگزار می‌شود.

فیس‌بوک بعد از بحران کمبریج آنالیتیکا (سرقت اطلاعات کاربران)  روزهای سختی را پشت سر گذاشته و به همین دلیل هم میزان دستیابی شرکت‌های مختلف و توسعه دهندگان به اطلاعات کاربران خود را به پایین‌ترین سطح خود رسانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز