خبرگزاری کار ایران

پایان تراژدی قرن

کد خبر : ۶۱۷۹۷۹

شهر کوچک «ویزل» در غرب آلمان و در کنار رود راین قرار دارد. این شهر در سال 1939 با جمعیتی حدود 25000 نفر وارد جنگ جهانی دوم شد و در ماه مارس سال 1945 پس از بمباران‌های شدید نیروی هوایی سلطنتی انگلیس و آتشباری توپخانه متفقین و با تخریب بیش از 97 درصد از آن با جمعیتی نزدیک به 1900 نفر به‌همراه تعدادی از سربازان و افسران آلمانی به تصرف نیروهای امریکایی درآمد.

«ویزل» و شهر «ریز» که در شمال آن قرار دارد دارای دو پل استراتژیک برای رفت و آمد به خاک آلمان بودند و نیروهای متفقین، امریکا و انگلیس در تلاش بودند تا برای عبور از رودخانه «راین» و ورود به آلمان این شهرها را به تصرف خود درآورند، این دو شهر و بویژه «ویزل» در سال 1945تا تصرف کامل بشدت زیر بمباران قرار داشتند.

«رابرت کاپا» (آندره فریدمن/ 1913 بوداپست – 1945 ویتنام) که به تدریج از دوره جوانی و اوج‌گیری فعالیت سیاسی‌اش در سال 1930 از شرق اروپا (مجارستان) به مرکز اروپا آلمان و شهر برلین آمده بود و تبعیدی خودخواسته بود، پس از موفق نبودن در گذراندن دروس کالج علوم سیاسی آلمان در برلین رهسپار فرانسه شد تا حرفه عکاس – خبرنگار و پس از آن فتوژورنالیسم را با رویکردی متفاوت تجربه کند.

جنگ داخلی اسپانیا، اوج‌گیری جنگ جهانی دوم و گرایش‌های ضد یهود دولت نازی پس از تصرف فرانسه و پاریس توسط نیروهای آلمانی، آندره فریدمن یهودی را وادار به مهاجرت به امریکا می‌کند. وی پس از اقامت در نیویورک در اواسط جنگ دوم مجدداً به اروپا بازمی‌گردد و در اوایل بهار سال 1945 به همراه نیروهای امریکایی وارد شهر و حومه «ویزل» می‌شود.

این عکس توسط وی در 24 مارس سال 1945 و در حومه ویزل گرفته شده است. عکسی سیاه و سفید که به‌دلیل انتشار دیرهنگام آن توسط «کورنل‌کاپا» و «آژانس مگنوم» پیشتر از این کمتر دیده شده است. این عکس افقی در برگیرنده ویرانی‌های گسترده ساختمان‌ها و مزارع روستایی و شکست و تسلیم ارتش نازی در خاک آلمان است. حدود 30 اسیر آلمانی پشت به پشت یکدیگر و با دست هایی روی سر در محوطه باز روی زمین نشسته‌اند و هنوز آثار دود ناشی از بمباران و آتش‌سوزی از ساختمانی بدون سقف به چشم می‌خورد.

این عکس با سایر عکس‌های «کاپا» از میدان جنگ و درگیری‌های نظامی متفاوت است، این عکس «پایان جنگ» به روایت رابرت کاپا است. در سمت راست تصویر یکی از سربازان متفقین بدون اسلحه روی صندلی یک درشکه و در زیر یک سقف شیبدار چوبی به آرامی نشسته و به عکاس نگاه می‌کند. چند اسیر آلمانی نیز از زیر دست‌های بر سر نهاده، عکاس را زیر نظر دارند. همه چیز در سکوت و خاموشی است. خطوط پرسپکتیو صف اسیران و سقف شیبدار به سمت ساختمانی ویران و افقی پنهان، در دوردست اشاره دارد، هیچ حرکت یا جنبشی دیده نمی‌شود. بدون اسیران، این عکس مشابهت نزدیکی به عکس‌های «تیموتی او. سولیوان» و «آلکساندر گاردنر» از ویرانی‌های جنگ‌های داخلی امریکا (Civil War) در نیمه دوم قرن نوزدهم و در ریچموند دارد.

در این عکس، جنگِ ویرانگر جهانی دوم پس از نابودی جهان و به آتش کشیده شدن آلمان و اسارت آلمانی‌های نشسته روی زمین به پایان رسیده است و هیچ نشانی از هیچ سلاحی دیده نمی‌شود، آلمان‌ها پس از جنگی نافرجام، خود را به اسارتِ خود درآورده‌اند و این «پایان جنگ» است.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز