خبرگزاری کار ایران

واردات با دلار 3700، فروش با نرخ 4200 تومانی

asdasd
کد خبر : ۶۱۷۵۴۰

دولت برای کالاهای اساسی، دارو و کاغذ 3 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفت تا واردکنندگان این کالاها با ارز 4 هزار و 200 تومانی خریداری نکنند و عملاً واردات کالاها برای آنها با ارز 3هزار و 700 تومانی تمام شود.

بر این اساس در مورد کالاهای اساسی باید ثبات قیمت‌ها را شاهد بود.اما طی بررسی وضعیت بازار قیمت‌ها دستخوش نوسان قیمت ارز شده است و به سمت افزایش در حال حرکت هستند.

این در شرایطی است که دولت بارها از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالاهای اساسی خواسته است که قیمت‌ها طبق مصوبه سازمان حمایت باشد و هر گونه افزایش قیمت منوط به اخذ مجوز از سازمان یاد شده است.اما متأسفانه با‌ وجود تمام هشدارها برخی از واحدها قیمت محصولات خود را گران کردند.نمونه آن در گوشت یا حتی روغن قابل مشاهده است.

کمبودی در بازار نیست

قیمت گوشت قرمز و مرغ طی روزهای اخیر روند افزایشی به خود گرفته است و واحدهای توزیعی عنوان می‌کنند که حجم عرضه گوشت در بازار کم شده است به همین دلیل نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند.در این میان دولتی‌ها معتقدند واحدهای تولیدی و توزیعی ساز ناکوک می‌زنند و هیچ کمبودی وجود ندارد.

حتی تأکید شده است که ذخایر دولتی مناسب است و اگر نوسان قیمت بیش از حد انتظار شود، گوشت و مرغ ذخیره شده را وارد بازار کنند.

در مورد روغن هم برخی از شرکت‌ها قیمت‌های خود را بالا بردند و اظهار داشتند که افزایش قیمت ارز باعث شده قیمت فعلی برای آنها باعث ضرر و زیان شود لذا به غیر از ارائه درخواست خود به سازمان حمایت، برخی‌ها زودتر از موعد قیمت‌های خود را بالا بردند.

برخی از واحدهای لبنی هم برای افزایش قیمت خیز برداشتند.یکی از توزیع‌کنندگان محصولات لبنی گفت:شرکت‌ها عرضه شیر را کم کردند تا بتوانند بر قیمت‌ها بیفزایند. البته گویا یک برند حدود 100 تومان قیمت محصولات خود را گران کرده است.برخی دیگر هم با سایر افزودنی‌ها بر قیمت‌های خود افزودند.

آنگونه که بانک مرکزی در جهت تأمین ارز ارزان قیمت کالاهای اساسی و ارائه یارانه مابه التفاوت ارز 4200 و 3800 تومانی به واردات این کالاها مصوب کرد، تعرفه کالاهای مشمول از طریق وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد. همچنین مبنای محاسبه معادل دلاری سایر اسعار، نرخ برابری براساس نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی در روز تأمین ارز خواهد بود. اقلام اساسی مشمول ذرت، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، روغن خام، انواع کود شیمیایی فسفاته و پتاسه، بذور، دارو، واکسن مواد ژنتیکی دام و طیور، گوشت گوسفند و دام زنده، سموم و مواد مؤثره دفع آفات نباتی، کاغذ، مواد اولیه کاغذ، کره، داروهای ساخته شده، شیر خشک، تجهیزات مصرفی، مواد اولیه دارویی و ملزومات است.

گوشت را با دلار 3700 وارد کردند

محمدعلی کمالی سروستانی رئیس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی در این باره گفت: واردکنندگان خوراک مرغ را که با دلار ۳۷۰۰ تومانی وارد کرده‌اند، براساس دلار ۴۲۰۰ تومانی به مرغداری می‌فروشند که باعث افزایش قیمت گوشت مرغ شده است. سویایی که یک ماه قبل کیلویی ۱۸۰۰ تومان به مرغدار فروخته می‌شده به ۲۴۵۰ تومان رسیده است.

وی افزود: قیمت گوشت مرغ در حال کاهش است و هر کیلوگرم مرغ زنده به صورت غیرنقدی و نقدی به ترتیب ۵۰۵۰ و ۴۹۰۰ تومان است. این در حالی است که هر کیلوگرم مرغ زنده بدون احتساب سود برای مرغدار معادل ۵۹۲۳ تومان و با احتساب سود ۶۸۰۰ تومان می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی با اشاره به اینکه قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کننده معادل ۸۰۰۰ تومان و به‌صورت عمده فروشی ۷۱۵۰ تومان است، خاطرنشان کرد: مرغدار به ازای هر کیلوگرم گوشت مرغ ۱۰۰۰ تومان ضرر می‌کند، چرا که تولید بالایی وجود دارد و خرید ارزان‌تر است.

در این میان علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهادکشاورزی طی نامه‌ای به واردکنندگان نهاده‌های دامی از آنان خواست: با توجه به اینکه از اوایل هفته آینده، سامانه جامع تجارت، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم را برای ارائه خدمت در رابطه با پرداخت ۴۰۰۰ ریال به ازای هر دلار برای واردات کالاهای اساسی بویژه ذرت و کنجاله سویا خواهند داشت، انتظار می‌رود در جهت همکاری برای اجرای سیاست ارزی جدید دولت اقدام لازم در جهت عرضه کافی کالا در بازار و عدم تغییر قیمت به عمل آید. ‌

از سوی دیگر حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار و اینکه آیا حجم واردات این نوع گوشت به کشور کاهش یافته است؟ اظهارداشت: میزان واردات کاهش نیافته و واردات گوشت گوسفندی مانند گذشته در حال انجام است.

وی با بیان اینکه روزی حدود ۱۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی در تهران در غرفه‌های سازمان میادین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صنف قصابی و انجمن بسته‌بندی گوشت در حال عرضه است، گفت: طبیعتاً با توجه به خریدهای انفرادی و با توجه به قیمت گوسفند زنده ممکن است نرخ‌های متفاوتی در برخی مراکز عرضه وجود داشته باشد اما ملاک ما تأمینی است که انجام می‌دهیم و قیمت ۳۳ هزار تومان عرضه می‌کنیم.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز