خبرگزاری کار ایران

انتخاب اجباری یورو

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۵۹۲

جابه‌جایی و گردش از دلار به یورو به عنوان ارز گزارشگری هر‌چند عجیب است اما در شرایط کنونی اقتصاد کشور موضوعی بدیهی و منطقی است.

در شرایط کنونی از آنجا‌ که مبنای اصلی مبادلات اقتصادی کشور از دلار به یورو تغییر کرده است انتخاب ارز باثبات دیگر عاقلانه و به بیانی دیگر اجتناب‌ناپذیر است.همچنین تحریم ایران در فضای مبادلات ارزی به واسطه دلار عامل تشدید‌کننده دیگری برای چنین انتخابی است.

در همین مسیر اما ممنوعیت ثبت مبادلات تجاری با دلار خود عامل دیگری است که این تصمیم را منطقی‌‌تر بنمایاند. البته هرچند چنین تصمیماتی در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور و ثبات اقتصادی است اما ایجاد زیرساخت‌های مهم اقتصادی عاملی است که اگر نادیده گرفته شود به طور قطع برنامه‌ریزی‌های اقتصادی هوشمندانه یا احساساتی محکوم به شکست هستند.

تحریم‌های اقتصادی کشور دایره فعالیت‌ها را تنگ کرده است و در حال حاضر عملا انتخاب دیگری وجود ندارد‌ بنابراین همین موضوع موجب شده است تا گزینه‌های دیگری را مورد بررسی قرار دهیم و امروز یورو یکی از ارزهای با امنیت بالا در مبادلات خارجی است.

از سویی دیگر ماجرای نوسانات ارزی همچنان ادامه دارد و نباید از این موضوع ساده گذر کرد که این نوسانات تنها دستخوش ماجراهای اقتصادی نیست بلکه روند دیپلماتیک و روابط بین‌الملل نیز بر این موضوع سایه می‌اندازد. از حیث اقتصادی بالا بودن میزان نقدینگی در کشور و عدم تعدیل بازار و تک‌نرخی نبودن ارز شرایطی دشوار را رقم زده است.

اما از منظر غیر‌اقتصادی تحریم‌های بین‌المللی و در پی آن عدم توانایی استفاده از سیستم بانکداری بین‌المللی موجب شده است تا در موارد بسیاری مانند سفرهای خارجی مجبور به استفاده از ارز به شکل اسکناس کاغذی شده و همین روند خود موجب پیشروی مشکلات بعدی خواهد شد.

دور از ذهن نیست که امکان در دسترس قرار دادن اسکناس با حجم بسیار بالا حتی به عنوان ریال دشوار است، حال اما این مشکل شامل دلار شده است و طبیعتا بازار را با بحران مواجه خواهد کرد. این موضوع اما در شرایطی است که توجه جدی به این مشکلات ماه‌ها قبل باید صورت می‌گرفت. آسیب‌هایی که امروز بازار ارز و اقتصاد را به چالش کشیده‌اند ماه‌ها قبل پیش‌بینی شده بود و توجه به این موضوع و ارائه راهکار می‌توانست بخش عمده‌ای از آسیب‌ها را حل کند.

منبع: روزنامه جهان صنعت/عباس آرگون- عضو اتاق بازرگانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز