خبرگزاری کار ایران

لزوم تاسیس صدا و سیمای‌خصوصی

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۳۱۳

رسانه ملی می‌تواند به عنوان تنها رسانه‌ای‌که فاقد کمترین اخبار کذب است، مورد توجه مجدد مردم قرارگیرد

علی‌محمد نمازی- فعال سیاسی در جهان اقتصاد نوشت: رسانه ‌ملی به علت سیاست‌های دودهه اخیر خود به نوعی از سوی مردم فیلتر شده است.

این مورد را اگر در کنارگسترش روز افزون شبکه‌های مجازی قراردهیم، باید به‌ کاهش طبیعی مشترکان صدا و سیما اعتراف‌کنیم.

این درحالی است که رسانه ملی می‌تواند به عنوان تنها رسانه‌ای‌ که فاقد کمترین اخبار کذب است، مورد توجه مجدد مردم قرارگیرد. زیرا این روزها شبکه‌های مجازی اخبار صدق وکذب زیادی را درجامعه منتشر می‌کنند علت اعتماد مردم به برخی اخبارکذب، سیاست‌های تک‌جناحی در رسانه ملی است.

تنها راهی‌که می‌توان به وسیله آن رسانه‌ملی را به جایگاه واقعی آن نزد مردم بازگرداند، اعطای مجوز به‌رسانه‌های خصوصی است.

بخش خصوصی خبری باید بتواند شبکه دیداری و شنیداری تاسیس‌کرده و در کنار رسانه‌ملی با این رسانه رقابت‌کند.

امروز در تمامی کشورهای پیشرفته کانال‌های خصوصی زیادی وجود دارد که با رسانه‌های دولتی در رقابت قرار دارند.

البته صدا و سیمای ایران بر اساس قانون اساسی، ملی است اما درگذشته موارد ملی فراوانی مانند صنعت بانک‌داری وجود داشت که امروز رقیبان جدی در این عرصه در بخش خصوصی دارد.

همچنین با وجود اینکه آموزش‌و‌پرورش رایگان نیز مورد تاکید قانون اساسی است اما آموزش غیرانتفاعی در حال گسترش است.

تحول در عرصه خبر دیداری و شنیداری مانند آنچه در رسانه ملی می‌گذرد، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. رسانه‌ملی باید آزادانه به تمامی جناح‌های سیاسی اجازه حضور داده و درکنار این مورد بخش خصوصی هم باید بتواند با رسانه ملی رقابت کند، تنها رقابت است که  رسانه‌ را به مسیر صحیح حرکت می‌دهد.

در هر چه رقابت نباشد، تحول ایجاد نخواهد شد. البته هیچ گونه تعارضی بین اینکه رسانه‌های فراگیر در کنار شبکه های اجتماعی وجود داشته باشد، وجود ندارد.

شبکه‌های اجتماعی در  سایر کشورها مکمل رسانه ملی هستند. از سوی دیگر ایجاد تحول در رسانه ملی ضرورتی اجتناب ناپذیر است تا مردم برای شنیدن خبر دقیق و صحیح  به رسانه‌ملی  رجوع کنند. 

اگر رسانه ملی  چنین خط و مشی‌ را در دستور کار قرار دهد، مردم نیز استقبال خواهند کرد. هیچ ایرانی رضایتی در رجوع به رسانه‌های خارجی ندارد  اما زمانی که نتواند اخبار مورد نظر خود را از رسانه‌های داخلی دریافت کند به سمت و سوی رسانه‌های بیگانه حرکت می‌کند.

این مورد یک نیاز اساسی است، تا مردم به جای اخبار غیر صادقانه رسانه‌های بیگانه و بجای اخبار غیر موثق شبکه‌های اجتماعی به رسانه ملی رجوع کنند.

رسانه ملی نباید به گونه‌ای رفتار‌کند که باعث اعتماد مردم به  شبکه های مجازی شود. بلکه شبکه‌های مجازی باید در کنار رسانه ملی قرار داشته باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز