خبرگزاری کار ایران

تامین کسری بودجه به قیمت جان مردم

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۷۲۰

آلودگی هوا یکی از چالشهای جدی برای جهان و البته ایران شده و این آلودگی‌ها ناشی از سوخت‌های فسیلی است که به لایه اوزون نیز آسیب رسانده است.

مهرداد لاهوتی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس،  در روزنامه تجارت نوشته است: در این وضعیت باید شرایطی فراهم کرد تا استفاده از خودروهای بنزینی و گازوییلی به حداکثر ممکن کاهش یابد.

به همین دلیل جهان به این سمت حرکت کرده تا خودروهای بنزینی و گازوییلی را تا سال۲۰۳۰ میلادی از چرخه حمل و نقل خارج کند.

اما از آنجا که نیاز به وسیله حمل و نقل به صورت جدی وجود دارد، تولید خودروهای هیبریدی و برقی در دستور کار قرار گرفته و البته برای این خودرو‌ها امتیازهای ویژه‌ای قایل شده‌اند تا بتوانند مردم را تشویق به تغییر تفکر و باورهای خود در استفاده از خودروهای بنزینی کنند.

اما جمهوری اسلامی ایران با کمال تاسف در این زمینه از کشورهای جهان عقب است. هنوز تولید خودروهای بنزینی در دستور کار کارخانه‌های خودروسازی است و به جای آنکه خط تولید را از بنزینی به هیبریدی و برقی تغییر بدهیم، خط جدید خودرو بنزینی راه‌اندازی می‌کنیم تا ایجاد آلودگی را همچنان در دستور کار داشته باشیم.

نکته دیگر اینکه در تمامی نقاط جهان برای استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی مزایای ویژه قایل می‌شوند که دادن معافیت‌های مالیاتی و عوارض از جمله این مزیت‌ها برای خودروهای هیبریدی است.

این در حالی است که در کشور ما نه تنها امتیاز ویژه‌ای برای این قبیل خودرو‌ها قایل نمی‌شویم، بلکه با تشدید عوارض به دنبال بالا بردن قیمت خودروهای هیبریدی هستیم تا به صورت غیر مستقیم به آلودگی هوا کمک کنیم.

واقعا جای تعجب و تاسف دارد که برای خودروهای هیبریدی افزایش تعرفه سوال برانگیزی را شاهد هستیم و آقایان تعرفه را به ۴۵ درصد افزایش داده‌اند.

گویا مسوولان یادشان رفته که بیش از دو سوم روزهای سال را در هوای آلوده تنفس می‌کنیم و میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بالا گرفته است.

البته این را قبول داریم که دولت برای تنظیم دخل و خرج خودش، روی تعرفه واردات حساب باز کرده و شاید با اعمال تعرفه به دنبال این است تا کسری بودجه خودش را جبران کند، اما قرار نیست کسری بودجه دولت به شرط افزایش بیماریهای لاعلاج و رشد سکته‌های قلبی باشد، بلکه بهترین راهکار این است که تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی را تا میزان صفر کاهش دهد و سهم تعرفه این خودرو‌ها را بر تعرفه دیگر خودرو‌ها اعمال کند.

اگر دولتمردان به آمارهای درمانی کشور توجه کنند، می‌بینند که مبلغ قابل توجهی به بیماری‌های خاص اختصاص دارد که ناشی از وجود آلودگی هواست.

بنابر این اگر دولت تمام سعی خود را برای تشویق و ترغیب مردم به استفاده از خودروهای هیبریدی داشته باشد و به جای حمایت از خودروهای آلوده زای بنزینی و گازوییلی، از خودروهای هیبریدی و برقی حمایت کند، گام بزرگی در راستای مسوولیت حاکمیتی خود برداشته است.

دولت توجه داشته باشد که اعمال تعرفه ۴۵ درصدی بر خودروهای هیبریدی قیمت آن‌ها را تا ۹۰ میلیون تومان گران می‌کند.

اکنون یک خودرو هیبریدی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان در کشور فروخته می‌شود که اگر تعرفه ۴۵ درصدی را از آن حذف کنیم،

قیمت آن با کاهش قابل توجهی رو به رو می‌شود که می‌تواند انگیزه خوبی برای مصرف کنندگان باشد. نکته مهمی که مسوولان در وزارت صنعت، معدن وتجارت در نظر نگرفته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز