خبرگزاری کار ایران

۱۰ صادر کننده بزرگ نفت جهان کدامند

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۰۹۶

اعلام آمادگی کشورهای عضو اوپک و روسیه برای تمدید توافق کاهش تولید به منزله جرقه ای برای افزایش بهای نفت طی هفته‌های اخیر عمل کرد و قیمت نفت را به بالاترین رقم در ۲ سال گذشته رساند.

محمد مهدی میثمی در جهان اقتصاد نوشت: در حالی که گزارش دولت آمریکا در روز دوشنبه درباره تداوم افزایش تولید نفت شیل این کشور برای دوازدهمین ماه متوالی، موجب کاهش چند سنتی بهای نفت شده است تحلیلگران معتقدند که تداوم روند پایین نگه داشتن عرضه نفت توسط تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک امکان کاهش قابل توجه بهای نفت را متنفی می‌کند.

به گزارش جهان اقتصاد، خبرگزاری CNBC در گزارشی ۱۰ صادر کننده بزرگ نفت جهان را به شرح ذیل معرفی کرد:

۱۰-  آنگولا

بنابر اطلاعات منتشر شده توسط سازمان کشورهای صادر کننده نفت (OPEC)، آنگولا ۱٫۷ میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۱۶ صادر کرد. تولید نفت و امور مربوط به آن حدود ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی آنگولا (GDP) و حدود ۹۵ درصد از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. از زمان پیوستن این کشور به اوپک در سال ۲۰۰۷، آنگولا به ششمین صادر کننده بزرگ اوپک بدل شده است.

۹- نیجریه

نیجریه به عنوان پرجمعیت ترین کشور در میان اعضای اوپک، بزرگترین کشور تولید کننده و صادر کننده نفت در قاره آفریقا به شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۶، نیجریه با صادرات بیش از ۱٫۷ میلیون بشکه در روز نفت از آنگولا پیشی گرفت.

۸- ونزوئلا

ونزوئلا که یکی از اعضای پایه گذار در میان ۱۴ عضو کنونی سازمان کشورهای صادر کننده نفت به شمار می‌رود، در سال ۲۰۱۶ حدود ۱٫۹ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد.

در شرایطی که این کشور واقع در آمریکای جنوبی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان برخوردار است، هم اکنون در میانه بحران بسیار عمیقی به سر می‌برد. آشفتگی‌های مداوم ناشی از سوء مدیریت اقتصاد طی سال‌های متمادی در این کشور با کاهش سه ساله بهای نفت تشدید شد. در حالی که نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا، پرداخت اعتبارهای بین المللی را در اولویت خود قرار داده است، این کشور با مشکلات بسیاری از جمله کمبود مواد غذایی، تورم افسار گسیخته و درگیری‌های خیابانی خشونت بار مواجه است.

درآمدهای نفتی ونزوئلا حدود ۹۵ درصد از مجموع درآمدهای صادراتی این کشور را تشکیل می‌دهد.

۷- ایران

بر اساس آمار اوپک، ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۲ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است. صنعت نفت در پسابرجام با گشایش‌های بسیاری مواجه شد و بر این اساس، صادرات نفت ایران با افزایش قابل توجهی همراه شد. با این حال، تهدید دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده درباره خروج این کشور از برجام در صورتی که با موافقت کنگره آمریکا همراه شود، می‌تواند به بازگشت بخشی از تحریم‌های لغو شده بیانجامد، امری که بر روابط تجاری ایران با شرکت‌های بین المللی تاثیر گذار خواهد بود.

۶- کویت

کویتی‌ها در سال ۲۰۱۶ حدود ۲٫۱ میلیون بشکه نفت تولید کرده اند. حوزه نفت و گاز این کشور عضو اوپک حدود ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۹۵ درصد درآمدهای صادراتی کویت را تشکیل می‌دهد.

۵- امارات متحده عربی

در سال ۲۰۱۶، امارت حدود ۲٫۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است. حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بطور مستقیم برخاسته از تولید نفت و گاز است. این کشور که شامل ۷ امیرنشین در شرق شبه جزیره عربستان است در سال ۱۹۶۷ به اوپک پیوست.

۴- کانادا

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده توسط ورلد فکت بوک، کانادا حدود ۳٫۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. میزان صادرات نفت این کشور غیر عضو اوپک حدودا به اندازه مجموع صادرات دو کشور نیجریه و آنگولا است. کانادا از سومین ذخایر بزرگ نفت در جهان برخوردار است.

۳- عراق

نمایندگان اوپک و روسیه برخی از کشورهای بزرگ تولید کننده نفت در جهان را برای تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ به منظور حذف انباشت عرضه از بازار فراخوانده‌اند.

اما در حالی که عراق دومین تولید کننده و صادر کننده بزرگ نفت در میان اعضای اوپک به شمار می‌رود، بغداد هنوز تولید نفت خود را به سطحی که در زمستان گذشته به آن متعهد شده بود، نرسانده است.

بنابر آمار اوپک، عراق در سال ۲۰۱۶ حدود ۳٫۸ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.

۲- روسیه

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده توسط ورلد فکت بوک، روسیه که بزرگترین صادر کننده نفت در میان کشورهای غیر عضو اوپک به شمار می‌رود، بیش از ۵٫۱ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده است.

مسکو و اوپک به دنبال تداوم برنامه کاهش تولید برای از میان بردن انباشت عرضه جهانی از ماه ژانویه هستند. هدف آنها کاهش ذخایر جهانی نفت و حذف عرضه اضافه ای است که موجب پایین نگه داشته شدن بهای نفت طی سه سال گذشته شده است.

۱- عربستان سعودی

عربستان سعودی نسختی کشور صادر کننده و دومین تولید کننده نفت در جهان به شمار می‌رود. بنابر آمار اوپک، این کشور در سال ۲۰۱۶ حدود ۷٫۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده است.

ولیعهد پادشاه عربستان از ابتدای ماه نوامبر، دستور بازداشت برخی از شاهزادگان و بازرگانان قدرتمند این کشور را صادر کرده است. اما در حالی که مقامات عربستانی این موضوع را مبارزه با فساد نامیده‌اند، ناظران خارجی از آن به عنوان تثبیت قدرت داخلی ولیعهد جوان یاد می‌کنند.

برخی‌ معتقدند که این تصفیه خارق العاده برخاسته از تلاش محمد بن سلمان برای تثبیت قدرتش بوسیله حذف رقبای احتمالی است. موضوعی که می‌تواند عدم قطعیت سیاسی، تنش و ناآرامی‌هایی را که پیش از این در تاریخ بزرگترین تولید کننده اوپک مشاهده نشده است، توجیه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز