خبرگزاری کار ایران

دیگر خانواده‌ها نگران نباشند

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۶۶۹

اگر بیمار به ویژه بیماران خاص یا صعب‌العلاج در خانه دارید، حتما با مصائب آن هم آشنا هستید. در کنار پرستاری از بیمار و تهیه مایحتاج مورد نیاز و چک‌آپ‌های پی‌در‌پی ماهانه و سالانه پزشکی و رعایت رژیم غذایی، مساله تهیه دارو از اساسی‌ترین مشکلات خانواده است. تهیه داروی مورد نیاز و قیمت گاه بالای داروها دیگر جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی بیماران و خانواده آنهاست؛ حالا اگر بیمار شما یکی از بیماری‌های خاص را داشته باشد، زحمت‌ها دوچندان می‌شود.

کمتر از یک ماه از انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت و حذف یارانه داروهای خاص می‌گذرد که همین موضوع باعث ایجاد ترس میان مصرف‌کنندگان این دسته از داروها شد. عده‌ای نگران گران شدن داروها شدند و عده‌ای هراسان از کمیاب و خارج از دسترس شدن داروهای مورد نیاز خود یا اطرافیان هستند. یکی از دلنگرانی افراد وابسته به برخی از داروها این بود که آیا واقعا حذف یارانه داروهای خاص صحت دارد و هزینه‌های حذف یارانه باری اضافی بر دوش بیمار است و به هزینه‌هایش اضافه می‌کند یا حذف یارانه دارو ارتباطی با تامین داروی بیماران خاص ندارد؟

وب‌سایت شبکه خبر صدا و سیما به نقل از مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پی انتشار اخباری مبنی بر «خروج داروهای بیماران خاص از فهرست کالاهای یارانه‌ای» عنوان کرده: حمایت‌ها از بیماران از جمله بیماری‌های خاص، مزمن و صعب‌العلاج مانند گذشته برقرار است و ارائه خدمات درمانی و دارویی به این بیماران همچنان ادامه دارد. زارع‌نژاد در توضیح بخشنامه اخیر دولت و اخباری با مضمون خروج داروهای بیماران خاص از فهرست کالاهای مشمول یارانه، اضافه کرده: هیچ بخشنامه‌ای با هدف کاهش پوشش بیمه‌ای، تغییر در قیمت و گران‌شدن دارو یا تغییر در تولید آن صادر نشده و وزارت بهداشت برنامه‌ای در این حوزه نداشته و بخشنامه‌ای نیز در این مورد صادر یا ابلاغ نشده است. این شائبه و شایعه در حالی روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌ها قرار گرفت و بیماران خاص را نگران کرد و در شبکه‌های اجتماعی نیز با انتقاد از حذف یارانه داروهای خاص مطرح شد که در واقع چنین اتفاقی رخ نداده است. اصل خبر به صورت مبهم روایت شد و در واقع یارانه داروهای صادرکنندگان دارو حذف شده و قرار است این تعرفه برای تولید هزینه شود تا بتوانیم داروی بیشتری از کشور صادر کنیم. بنابراین بیماران خاص همچون روند سابق می‌توانند داروهای مورد نیاز خود را از طریق دفترچه بیمه خاص خود دریافت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت نیز در مورد شائبه حذف یارانه داروهای خاص به «جهان‌صنعت» با رد این مساله عنوان کرد: «دولت مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه صادرکنندگان دارو در زمان تولید دارو می‌توانند از یارانه دولتی استفاده کنند اما هنگام صدور کالا باید یارانه دولتی را برگردانند. حدود 15 سال است که یارانه مستقیم به تولید دارو صورت نگرفته و این یارانه به بیمه‌ها اختصاص پیدا می‌کند و کسی که دارو صادر می‌کند، یارانه خاصی در اختیارش قرار نگرفته است. تغییر صورت‌گرفته در این حوزه است و هیچ ارتباطی با قیمت تمام‌شده برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ندارد. ایرج حریرچی خاطرنشان کرد: بیماران می‌توانند با همان مبلغی که قبل از تصویب مصوبه، دارو تهیه می‌کردند امروز هم با همان مبلغ داروهای مورد نظرشان را تهیه کنند.» طبق گفته‌های وی نباید شاهد بالا رفتن قیمت دارو برای بیماران خاص باشیم. با این حال اطلاعاتی که به دست ما رسیده، از بالا رفتن قیمت برخی داروها اعم از داروهای بیماران روماتیسمی از جمله آمپول آمپریل در داروخانه‌های تهران حکایت می‌کند. بیماری که ماه‌های قبل این آمپول را با قیمت 160 هزار تومان خریداری می‌کرد، حالا باید همان دارو را به قیمت 350 هزار تومان از داروخانه تهیه کند یعنی برای همان دارو چیزی حدود 190 هزار تومان بیشتر بپردازد. طبق گفته‌های این بیمار بیمه تنها 30 درصد از قیمت دارو را تقبل می‌کند و بقیه هزینه دارو برعهده خود بیمار است. در حالی که طبق تعهدات، بیمه سلامت موظف است90 درصد از هزینه‌های پرداختی دارو و درمان را برعهده گیرد اما این تعهدات به 30 درصد کاهش پیدا کرده است. از سویی دیگر در خصوص شائبه عدم پذیرش بیمه سلامت در مراکز خصوصی ظرف روزهای اخیر اخباری مطرح شد که مردم را به واکنش «طرح تحول سلامت هم شکست خورد، واداشت». در حالی که پیش از این هم مراکز خصوصی بیمه سلامت نمی‌پذیرفتند و این خبر جدید نیست اما حاشیه‌هایی بیهوده در جامعه ایجاد کرد. در حالی که ظرف پنج سال گذشته همیشه این مساله مطرح می‌شد که طرح تحول سلامت به نفع عموم مردم است اما با عدم پرداخت به موقع کارانه پزشکان، آنها همیشه انتقادات زیادی به نحوه اجرای این طرح داشته‌اند. در همین زمینه یکی از پزشکان کرمانی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درخصوص وضعیت ادامه این طرح و انتقاد پزشکان از آن عنوان کرد: این موضوع که طرح تحول سلامت در حال شکست خوردن است، چیزی است که این روزها به وفور از پزشکان شنیده می‌شود. برخی از پزشکان متخصص که با این طرح همکاری می‌کنند، بیش از 16 ماه است که کارانه‌های خود را دریافت نکرده‌اند. مشکل، نبودن پول نیست چراکه پول هست اما به درستی پرداخت نمی‌شود و تنها کسی که در این میان ضرر می‌بیند، پزشک متخصص است.

این طرح در کل خوب است چون به نفع بیمار است ولی باید این سود به پزشک هم تعلق گیرد. مثلا در برخی روستاها هزینه ویزیت برای هر بیمار مبلغ ناچیز 500 تومان در نظر گرفته شده و این باعث می‌شود بیمار برای بی‌موردترین مشکلات هم به پزشک مراجعه کند و خیلی وقت‌ها این مراجعات کاملا بی‌دلیل است و همین ویزیت‌های زیاد توان و انرژی پزشک را می‌گیرد که این نداشتن توان و انرژی کافی باعث می‌شود دقت در تشخیص کم و خطاهای پزشکی صورت گیرد. او تاکید می‌کند: مشکل اینجا شروع می‌شود که بدبینی به پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی زیاد شده و بیماران حتی با درآمدهای متوسط هم ترجیح می‌دهند به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه و قیمت واقعی را پرداخت کنند. این موضوع باعث زیر سوال رفتن پزشکان حرفه‌ای در بیمارستان‌های شلوغ و قدیمی مثل امام خمینی و شریعتی می‌شود. این پزشک خاطرنشان می‌کند که همین حالا هم در برخی مراکز دولتی بیمه سلامت پذیرش نمی‌شود والا بیمارستان‌های خصوصی که از ابتدای این طرح بیمه سلامت را نمی‌پذیرفتند. در همین زمینه بار دیگر پس از بارها تماس با حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، وی به ما پاسخگوی وضعیت ادامه طرح تحول سلامت و شایعاتی که درخصوص بیمه سلامت مطرح شده، نبود.

منبع: روزنامه جهان صنعت- ریحانه جولایی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز