خبرگزاری کار ایران

بازار آتی سکه در انتظار محرک صعودی

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۴۹۷

جوسازی‌های موجود پیرامون ریسک سیاسی ناشی از تزلزل در توافق برجام و چشم انداز ورد تقاضای قوی تجاری از سوی بازرگانان و شرکت‌های داخلی برای تسویه حساب‌های ارزی خود موجب بالا رفتن انتظارات برای تداوم روند افزایشی قیمت دلار در ماه‌های آینده است.

یحیی حیدریان – معامله‌گر قراردادهای آتی سکه کارگزاری مبین سرمایه در جهان اقتصاد نوشت: قیمت‌های بازار اتی سکه در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر حرکت متناقض عوامل تاثیرگذار قیمت دلار در بازار ارز داخلی و بهای اونس طلای جهانی در روندی نسبتا خنثی و نوسانات محدودی قرار گرفتند، در روزهای گذشته علی‌رغم افت قیمت سکه نقدی به زیر مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، شاهد عدم کاهش قیمت‌های بازار آتی سکه بودیم موضوعی که به مذاق فروشندگان خوش نیامده است، دلیل این موضوع نیز درقرارگرفتن معامله‌گران  عمده بازار آتی سکه در وضعیت خرید است که از قدرت فروشندگان کاسته است و با افزایش فواصل میان سررسیدهای بازار آتی سکه وسکه نقدی موجب باقی ماندن قیمت‌های بازار آتی سکه در سطوح بالا شده است.

جوسازی‌های موجود پیرامون ریسک سیاسی ناشی از تزلزل در توافق برجام و چشم انداز ورد تقاضای قوی تجاری از سوی بازرگانان و شرکت‌های داخلی برای تسویه حساب‌های ارزی خود  موجب بالا رفتن انتظارات برای تداوم  روند افزایشی قیمت دلار در ماه‌های آینده است امری که با ورود حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار آتی سکه موجب مقاومت‌های قیمت‌های بازار آتی سکه در برابر افت قیمت‌ها شده است.

قیمت دلار در بازار ارز  در معاملات روز دوشنبه پس از آنکه چند روز در روندی خنثی قرارداشت در روند صعودی قرار گرفت اعلام خبر حذف برخی از کالاها و خدمات از دریافت ارز مبادله‌ای و دورنمای افزایش قیمت دلار در هفته‌های آینده عامل حمایت و بالابرنده قیمت  دلار بوده است. از طرفی نیز بحث‌های پیرامون لایحه بودجه سال آینده و ابهام در قیمت‌های ارز و حامل‌های انرژی از دیگر عواملی هستند که به تقویت گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ تورم و نرخ دلار دامن زده است.

قیمت سکه نقدی نیز هم چنان در زیر سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان با حفظ حباب  مثبت قیمتی بالای ۸۰ هزار تومان باقی مانده است انتظارات برای برگشت دوباره قیمت سکه نقدی به بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هفته‌های آینده بسیار قوی است.

اما در بازارهای جهانی طلا وضعیت به گونه‌ای دیگر در حال رقم خوردن است و تقاضا برای طلا با کاهش مواجه شده و جریان سرمایه‌ها به سمت دارایی‌های پرریسک از جمله سهام چرخیده است موضوعی که به ثبت رکوردهای جدید قیمتی در شاخص بورس‌های جهانی  منجر شده است خوش بینی به سیاست‌های اقتصادی آقای ترامپ  پس از انتشار اخبار مثبت پیرامون طرح کاهش مالیاتی و چشم انداز تداوم سیاست‌های انقباض پولی در ایالات متحده، رشد شاخص جهانی دلار و فشار نزولی مضاعف بر قیمت اونس طلای جهانی  را به دنبال داشته است.

در مجموع به نظر می‌رسد بازار آتی سکه در هفته‌های آینده شاهد تشدید تقابل انتظارات خریداران و فروشندگان خواهد بود. فروشندگان که به عامل کاهنده زمان و بازگشایی قرارداد  جدید در هفته‌های آینده و تداروم روند نزولی قیمت طلای جهانی و بالا بودن فواصل قیمتی  چشم دوخته‌اند در مقابل خریدان پرقدرت که حمایت حقوقی‌ها و معامله‌گران عمده و چشم‌انداز روند صعودی قیمت دلار در ماه‌های آینده را دارند و توانایی  بانک مرکزی در کنترل نوسانات قیمت دلار نیز در هفته‌های آینده به چالش کشیده خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز