خبرگزاری کار ایران

درمان سریع کم خونی با خوراکی‌های خوشمزه

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۷۸۲

کم خونی یکی از شایع ترین بیماری‌ها به شمار می‌رود و این بیماری را می‌توان بدون مصرف دارو و با مصرف مواد غذایی مغذی درمان کرد.

عوامل مختلفی مانند کمبود موادمغذی، بارداری، سرطان، اختلالات مرتبط با مغز استخوان یا کلیه و قاعدگی می‌توانند منجر به کم‌خونی شوند.

به‌طور میانگین، مقدار استاندارد هموگلوبین در یک مرد بزرگسال ۱۴-۱۸ g/dl و برای زنان ۱۲-۱۶ g/dl است. در صورتی که در آزمایش خون میزان هموگلوبین پایین باشد، باید به‌سرعت با پزشک خود مشورت کنید. در این موارد پزشک مصرف مکمل‌آهن را تجویز می کند.

افزون بر مصرف مکمل‌ها، برخی موادغذایی نیز می‌توانند به درمان کم خونی در بدن کمک کنند، که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می‌شوید.

سبزیجات سبز برگ منبع غنی از فولات هستند، که به خونسازی طبیعی و افزایش سطوح هموگلوبین کمک می‌کنند، سبزیجاتی مانند اسفناج، برگ شنبلیله و گوجه‌فرنگی برای درمان کم‌خونی مفید است، برای درمان کم خونی مصرف بروکلی را فراموش نکنید زیرا سرشار از آهن، منیزیم، ویتامین‌های A و C است.

یک لیوان آب‌چغندر حاوی 1.1 میلی گرم آهن است و به افزایش گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. چغندر حاوی اسیدفولیک است که میزان هموگلوبین را افزایش می‌دهد همچنین سرشار از ویتامین C، پتاسیم، آهن و فیبر بوده و برای سلامت بدن مفید است.حبوباتی مانند لوبیای قرمز، نخود و سویا منبع غنی آهن و اسیدفولیک هستند و مصرف آنها به افزایش هموگلوبین خون کمک خواهد کرد.

سیب‌زمینی شیرین ویتامین A بالایی دارد که به افزایش گلبول‌های قرمز خون حامل اکسیژن کمک می‌کند، هرچه اکسیژن بیشتری در بدن حمل شود، تولید خون نیز افزایش می‌یابد. از این‌رو، افزودن سیب‌زمینی شیرین به رژیم‌غذایی روزانه راهکار خوبی محسوب می‌شود.

انجیرها را می‌توان به‌صورت تازه یا خشک شده مصرف کرد. انجیر خشک شده حاوی ویتامین‌ها و موادمعدنی مختلفی است که از آن جمله می‌توان به ویتامین‌های A، B1، B2، B3، B6، آهن، منگنز، سلنیم و پتاسیم اشاره کرد همچنین حاوی بتاکاروتن بوده و منبع خوبی برای کربوهیدارت‌ها، چربی‌ها و فیبرغذایی هستند.مصرف روزانه سه تا چهار انجیر خشک می‌تواند به افزایش هموگلوبین تا 25 ‌درصد کمک کند. افزون بر این، موادمعدنی موجود در این میوه سموم را از بدن دفع می‌کنند، از این‌رو، انتقال اکسیژن به اندام‌های مختلف تسهیل می‌شود.

کشمش غنی از آهن سود است و شما می‌توانید به مدت یک شب کشمش‌ها در آب خیس و صبح روز بعد آنها را مصرف کنید، این روش در درمان کم خون موثر است.مرکبات غنی از ویتامین C بوده که در درمان کم خونی بسیار مفید است و به همین دلیل متخصصان توصیه می‌ کنند موادغذایی سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، پاپایا، توت‌فرنگی، کیوی، گریپ‌فروت و غیره به رژیم‌غذایی اضافه شوند.

جو، کوینوآ و جودوسر برخی از غلات کامل هستند، که می‌توانید به رژیم‌غذایی روزانه خود اضافه کنید. این غلات کامل سرشار از آهن هستند، که به افزایش هموگلوبین خون کمک می‌کنند.مغزهای خوراکی می‌توانند میان وعده‌های فوق‌العاده باشند، مغزهای خوراکی مانند بادام‌زمینی، بادام‌هندی، فندق و گردو سرشار از آهن هستند که می‌تواند به بهبود سطح هموگلوبین در بدن کمک کند، 30 گرم از مغزهای خوراکی می‌تواند سه میلی گرم آهن در روز را تامین کند.

منبع: رکنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز