خبرگزاری کار ایران

سیدمحمد حسینی: رویکرد لاریجانی نسبت به اصول‌گرایان متفاوت شده است

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۳۳۷

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، عملکرد اصولگرایان در انتخابات را تحلیل کرده است.

اگر الان به اردیبهشت 96 برگردید بین آقای رئیسی و آقای قالیباف نظر شخصی شما کدام است که کنار بروند؟

من به خاطر اینکه آقای رئیسی مقبولیت گسترده‌تری بین نیروهای مومن و متدین در سراسر کشور داشت ایشان را ترجیح می‌دادم. بله. ولی اگر علم غیب داشتیم چه بسا طراحی دیگری می‌کردیم و طرحی نو درمی‌انداختیم.

آقای لاریجانی را در دایره اصولگرایی می‌بینید؟

ایشان سابقه جدی و روشنی در اصولگرایی دارد، زمانی که رئیس رسانه ملی بود به یاد دارم چقدر فعال بود و مواضع قاطعی در مقابل تندروی‌های مجلس ششم و دولت موسوم به اصلاحات داشت.البته چندسالی است که تفاوت رویکرد در مواضع ایشان ملاحظه می‌شود و از مواضع قاطع وی در برابر اصلاح‌طلبان خبری نیست.

نظر شما درباره دیدار آقای رئیسی با تتلو چیست؟

در آن فرصت اندک تا انتخابات ازحیث سیاسی و رای‌آوری باتوجه به بهره‌برداری رقیب به نفع ایشان نشد. پیشنهاد ما از ابتدا برپایی همایشی باحضور هنرمندان شناخته‌شده و خوش‌نام بود که ظاهرا به دلیل فشردگی برنامه‌ها خصوصا سفر به ۳۱ استان و برنامه‌های رسانه ملی این فرصت مع‌الاسف فراهم نشد!

آیا نقد مشخص و روشن از دستگاه‌ها جزء برنامه‌های آینده اصولگرایی است؟

به‌عنوان فردی که سال‌های سال در جریان اصولگرایی بودم، فکر می‌کنم باید در مواردی تجدید نظر صورت گیرد و باید برخی از ملاحظات نادرست را کنار بگذاریم. به‌عنوان مثال اگر در جایی قوه قضائیه در برخورد با دانه‌درشت‌ها کوتاهی و مماشات می‌کند ما باید پیشگام مطالبه‌گری باشیم و طلایه‌دار امر به معروف و نهی ازمنکر شویم.

گفته شده که پنج فروردین اعضای جمنا نزد آقای رئیسی رفتند و موافقت ایشان را برای حضور در انتخابات گرفتند، یعنی دقیقا قبل از 17 فروردین و برگزاری انتخابات جمنا، ‌آیا این صحت دارد؟

بالاخره باید با کاندیداها صحبت می‌شد تا بدانیم جدی کاندیدا هستند یا خیر. از 22 نفر به 21 نفر رسیدیم و رای‌گیری بین 21 نفر انجام شد. درخصوص آقای رئیسی عده‌ای تردید می‌کردند و بعضی هم می‌گفتند قطعا حضور دارد لذا لازم بود با ایشان صحبت شود تا تعیین‌تکلیف شود.

این امر باعث نارضایتی در اعضای مرکزی جمنا شد؟

خیر. بحثی نبود. از ابتدا که نام آقای رئیسی مطرح شد هم در اولین مجمع ملی بیشترین رای را داشتند.

برخی‌ها شبهه ایجاد کردند که در ابتدا هیات‌رئیسه تصمیم‌گیری کردند و بعدا اعلام شد.

خیر. از همان ابتدا بعضی دوستان اصولگرا و احزاب جبهه مردمی را متهم می‌کردند که می‌خواهند آقای قالیباف را گزینه نهایی کنند و می‌گفتند گزینه شما معلوم است و همه این حرکات و اقدامات صوری و نمایشی است. در ادامه دیدند اصلا بنا نبود آقای قالیباف به هر قیمتی گزینه نهایی شود.

طبق نظرسنجی‌ها اگر آقای رئیسی کناره‌گیری می‌کرد احتمال داشت آقای قالیباف به مرحله دوم برود.

نه چنین نبود. نظرسنجی‌های صداوسیما، بسیج و دانشگاه تهران مبنای کار بود. یکشنبه قبل از انتخابات هرسه نظرسنجی آرای آقای رئیسی را با فاصله بیشتری از قالیباف نشان می‌داد.

یکسری از افراد می‌گویند جمنا مدلی از پایگاه بسیج بود. برخی دوستان می‌گفتند برخی‌ها لابی می‌کردند تا کمیته‌ها را در اختیار گیرند. مثلا در کمیته دانشجویی دانشگاه‌ها از بسیج دانشجویی افرادی حضور داشتند یا در برخی استان‌ها اعضا فقط از پایگاه بسیج و فرهنگیان بودند؟

در اینکه برخی انتقادات وارد است هیچ تردیدی وجود ندارد. کسی نمی‌گوید هیچ ضعفی وجود نداشته است. زمانی که جبهه مردمی کار خود را رسمی شروع کرد تا انتخابات فقط پنج ماه فرصت بود. شما حساب کنید حرکت گسترده‌ای قرار است در سراسر کشور انجام شود، یک عملیات سنگین برای انتخابات انجام دهد و از قبل هم نبوده است و طی مدت پنج ماه می‌خواهد این کار سترگ را انجام دهد.

لابی‌بازی در جمنا بوده است؟

کاندیداها و هواداران‌شان علی‌القاعده دوست داشتند در شمار۱۰ نفر و بعدا هم جزء پنج کاندیدا قرار گیرند. لذا تبلیغاتی هم قبل از مجمع و روز نشست به‌طور پراکنده انجام شد که غیرقابل اجتناب بود. مسلما در آینده نیازمند ضوابط دقیق و نظارت بر اجرا هستیم که مشکلی پیش نیاید و مستمسکی برای گلایه‌ها وجود نداشته باشد.

در جبهه واقعا تصمیمات مردمی گرفته می‌شود یا دوباره 10 نفر برای مردم تصمیم می‌گیرند؟

ساختار جبهه باید به‌گونه‌ای طراحی و اساسنامه به صورتی تدوین شود که جامع باشد و تا حد امکان از اشکالات پیشگیری شود و کسانی که تاکنون با جبهه همکاری نداشتند مثل جبهه پایداری و بعضی اشخاص موثر، همراه شوند تا نتیجه بهتری حاصل شود.

برخی اذعان داشتند سهم‌خواهی در جمنا وجود دارد.

بهتر است منتقدان وارد گود شوند و نظرات و پیشنهادهای خود را برای تصحیح و تکمیل ارائه دهند و اگر تصور می‌کنند اشکالاتی وجود دارد برطرف کنند. در ریاست‌جمهوری اصل بر رسیدن به کاندیدای مورد وفاق بود و سهم‌خواهی معنا نداشت.

احتمال تغییر اعضای شورای مرکزی جمنا وجود دارد؟

پیشنهاد تغییر و ورود برخی شخصیت‌ها که قبلا به‌خاطر کاندیداتوری نمی‌توانستند عضو شورا باشند مطرح شده که باید مجمع ملی تصمیم بگیرد.

آقای میرسلیم در مجمع ملی جبهه جزء پنج  نفر کاندیدای اول انتخاب نشد پس برچه مبنایی از اول ثبت‌نام کرد؟

کسانی که خارج از روال جبهه ثبت‌نام کردند گلایه‌هایی را مطرح کردند که البته موجه به نظر نمی‌رسید. ولی از نظر قانونی نمی‌شد مانع ثبت‌نام کسی شد.  نظام انتخابات که حزبی نیست بنا بر تفاهم و همدلی متقاعد شدن بود، همین مساله رسیدن به یک گزینه را مشکل می‌کند که لازم است راهکار مناسبی درنظر گرفته شود. اصلاح‌طلبان در چنین مواردی سازمانی عمل و فرد را طرد می‌کنند مثل برخوردی که با خانم الهه راستگو در شورای شهر کردند که این روش هم نوعی دیکتاتوری و سلب اختیار و اراده افراد است و نیروها ملزم به تبعیت چشم‌وگوش بسته از دستورات مرکزیت می‌شوند!

تذکری در شورای مرکزی جمنا به موتلفه داده نشد؟

بله. در شورا این بحث‌ها همواره مطرح بود. طوری جلوه داده می‌شد که شما نگران نباشید و این قضیه حل و فصل می‌شود. همان‌طور که گفتم حزب موتلفه می‌گفت ما تابع جامعتین هستیم. در مورد عدم انصراف هم ظاهرا ایشان استدلال کرده بود در سفر مشهد با آقای رئیسی صحبت کرده‌ام و ایشان نگفته کنار بروم، طبیعی است که کمتر کسی حاضر می‌شود به کاندیدای دیگر بگوید کنار برود و بعد از انتخابات وامدار باشد!

فکر می‌کردید آقای زاکانی ردصلاحیت شوند؟ سابقه ردصلاحیت هم داشت.

باتوجه به سابقه موضوع این احتمال وجود داشت و مطرح هم شد که به خاطر نداشتن سابقه مدیریت اجرایی مثل دور قبل شورای نگهبان تایید نکند. پاسخ دوستان این بود که ایشان از جوانی درجنگ مسئولیت‌های خطیر و مهمی داشته و مدیریت در آن شرایط بحرانی به مراتب دشوارتر از وضع عادی است. مضافا اینکه در بسیج، مجلس و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نقش موثر و ممتازی داشته ازجمله در هدایت و مدیریت طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی که در نوع خود بی‌بدیل است. درخصوص رجل سیاسی بودن ایشان هم باتوجه به چند دور نماینده مجلس بودن و حضور فعال در عرصه‌های سیاسی شائبه ردصلاحیت وجود نداشت.

آقای بذرپاش و آقای حاجی‌بابایی چرا تایید نشدند؟

در این خصوص هم بر عملکرد شورای نگهبان انتقاد جدی وجود دارد، انگار شورای نگهبان نقش مجمع تشخیص مصلحت را می‌خواست ایفا کند که آرایش سه به سه درست شود. در غیر این صورت تایید هاشمی‌طبا چه وجهی داشت یا انتخاب آقای جهانگیری که از اول معلوم بود نقشی جز تخطئه و تخریب رقیب و دفاع از گاف‌هایی چون حقوق‌های نجومی و فعالیت‌های انتفاعی اطرافیان وزرا همچون دختر وزیر آموزش و پرورش و نیز دستاوردتراشی برای دولت ندارد، بر چه مبنایی صورت گرفت و فردی چون دکترحاجی‌بابایی باسابقه پنج دوره نمایندگی و سابقه درخشان وزارت آموزش وپرورش چرا تایید نشد!

جمنا خواست آقای بذرپاش ثبت‌نام نکند؟

خیر. ما هیچ تصمیمی در شورای مرکزی نگرفتیم.

احتمال رد صلاحیت بود؟

تنها چیزی که مطرح می‌شد جوانی ایشان بودکه براساس آموزه‌های اسلامی و سنت پیامبر(ص)در نصب جوانان به مسئولیت‌های بسیار مهم، جوانی جرم محسوب نمی‌شود!

شما گفتید یکسری انتقاد به شورای نگهبان داریم. چیزی که از جمنا شباهت‌سازی می‌شود این است که می‌گویند جمنا عین حاکمیت هستند.

خیر، به هیچ‌وجه چنین نیست، یک جریان سیاسی وفادار به نظام درعین حال که حامی دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی است نمی‌تواند توجیه‌گر برخی ضعف‌ها و اشکالات باشد و همواره وظیفه امر به معروف را باید سرلوحه اقدامات خود قرار دهد و از طرفی شأن و جایگاه نهادی چون شورای نگهبان فراتر از ورود به مناقشات جناحی و حزبی است.

بیشتر رای آقای قالیباف برای آقای روحانی رفت. برخی می‌گویند بهتر بود آقای رئیسی در مراسم مصلی معاون اولی آقای قالیباف را بیان می‌کرد که این خیلی تاثیر داشت. این مشورت‌ها داده نشد؟

نظر ما همین بود.

بهتر بود با صراحت معاون اولی قالیباف اعلام می‌شد یا همراهی آقای قالیباف با آقای رئیسی در روز آخر در مشهد تاثیرگذار بود.

جانا سخن از زبان ما مى‌گویی. بله بهتر بود با صراحت اعلام می‌شد که قالیباف معاون اول رئیسی خواهد شد.

چرا اطرافیان آقای رئیسی مخالفت کردند؟

نمی‌دانم در پشت صحنه چه اتفاقی رخ داد.

شورای مرکزی رسما اعلام کرد آقای رئیسی این اتفاق انجام شود؟

خیر. ما هیچ موقع نمی‌توانستیم چیزی را تحمیل کنیم. به‌عنوان طرف مشورت و حامی نظرات مشفقانه منتقل می‌شد ولی تصمیم نهایی با کاندیدا بود.

سال 92 اصلاح‌طلبان به آقای عارف گفتند کنار برود و او رفت کنار. منظور از اینکه حزب نیستیم چیست؟

آنها یک سازوکاری برای خود در نظر گرفته‌اند که فصل‌الخطابی در بین آنها وجود دارد و همه تبعیت می‌کنند. همان‌طور که درخصوص لیست امید شاهد بودیم طرفداران‌شان برای مجلس در تهران به کسانی رای داده‌اند که در سال دوم مجلس هم بعضی از آنان ناشناخته هستند و هنر اصلی‌شان در لیست قرارگرفتن است!

اگر در جمنا می‌گفتید آقای رئیسی کنار برود، می‌رفت؟

چرا چیزهایی راکه پیش نیامده می‌پرسید. {خنده}

شما گفتید وضع آقای رئیسی از آقای قالیباف بهتر بود و در نظرسنجی بعد از آخرین مناظره مشخص بود دولت آقای روحانی باقی می‌ماند. چرا آقای رئیسی را کنار نگذاشتید که از او برای دوره بعد قهرمان بسازید؟

درست است که نظرسنجی‌ها پایه علمی داشت ولی نمی‌توان گفت چون در نظرسنجی عقب هستیم چند روز به انتخابات رقابت را رها و نتیجه را واگذار کنیم.

در نظرسنجی‌ها بعد از آقای روحانی رای چه کسی بالاتر بود؟

آقای رئیسی بالاتر بود.

شما موافق بودید آقای قالیباف کنار بکشد؟

بنده هم متقاعد شدم. اگر هر دو کاندیدای ما تا آخر در صحنه می‌ماندند که بودند باز هم نتیجه نمی‌گرفتیم و انتخابات به دوره دوم هم کشیده نمی‌شد. می‌گفتند اگر یکی کنار برود شاید بتوان موجی در جامعه ایجاد کرد که در آرای گزینه واحد جهشی ایجاد شود. همه دست به دست هم دهند و تغییری در شرایط به وجود بیاورند یعنی آقای قالیباف در کنار آقای رئیسی جدی کار کند که ایشان هم همراهی کرد.

از وضعیت الان احمدی‌نژاد و قالیباف و رئیسی کوتاه بگویید.

 آقای احمدی‌نژاد بعد از آن همه تلاش شبانه‌روزی و ارائه خدمات گسترده در سراسرکشور، مواضعی گرفت که به موقعیت ایشان و مدیران دولت نهم و دهم و حامیان پروپاقرص وی آسیب زد، ازجمله حمایت از کاندیداتوری مشایی و بقایی و ثبت‌نام در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و ادامه این روند مفید نخواهد بود. ان‌شاءا... بازنگری و تجدیدنظر خواهد شد و ایشان همان‌طورکه بارها اعلام و افتخار کرده سرباز ولایت خواهد بود.

منبع: فرهیختگان آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز