خبرگزاری کار ایران

ترکیب جدید هیات رییسه فراکسیون امید؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۵۵۲

فراکسیون امید پس از آن‌که روز سه‌شنبه با برگزاری مجمع عمومی نسبت به برگزاری انتخابات هیات رییسه برای اجلاسیه دوم اقدام و رییس و اعضای هیات رییسه خود برای اجلاسیه دوم مجلس دهم را انتخاب کرد که نکته حائز اهمیت رایی بود که ابتدا ازسوی مجمع عمومی فراکسیون برای ریاست مجدد دکترعارف ازسوی مجمع عمومی فراکسیون اعطا شد و در این راستا، نمایندگان به‌اتفاق آراء از آقای عارف حمایت کردند تا این شخصیت تاثیرگذار که با مدیریت خود در یک سال نخست توفیقات قابل‌توجهی برای فراکسیون به همراه آورد، در ادامه راه نیز به‌عنوان یک سرمایه برای جریان اصلاحات، فراکسیون امید و به‌طور کلی نظام و کشور در راس فراکسیون حضور داشته باشد.

بهرام پارسایی در جهان اقتصاد نوشت: فراکسیون امید همچنین صبح دیروز نخستین جلسه هیات رییسه جدید را برگزار کرد و بنابر اساسنامه با نظر و رای اعضای هیات رییسه، نسبت به انتخاب ارکان هیات رییسه و تقسیم وظایف ترکیب جدید اقدام کرد که آن‌چنان که اعلام شد، در مورد نواب رییس و سخنگوی فراکسیون تغییری ایجاد نشد و محمدرضا تابش و عبدالکریم حسین‌زاده به‌عنوان نواب رییس و بنده نیز به‌عنوان سخنگوی هیات رییسه برای اجلاسیه دوم مجلس انتخاب شدیم. با این همه، ترکیب جدید فراکسیون در سال دوم نسبت به سال نخست شاهد تغییراتی نیز بود که بر این اساس، الیاس حضرتی، علی نجفی خوشرودی و علیرضا رحیمی به‌جای مسعود پزشکیان، محمود صادقی و محمد فیضی زنگیر به هیات رییسه آمدند. در این راستا، نکته حائز اهمیت این است که برخلاف جوسازی‌های این چند ساعتی که از انتخاب اعضای هیات رییسه می‌گذرد آقای صادقی و پزشکیان به میل خود از حضور در هیات رییسه سال دوم انصراف داده و به عبارت دیگر هر کدام به دلائل مشغله‌هایی که دارند، اساساً کاندیدا نشدند. محمود صادقی تاکید دارد که وقت بیشتری برای فراکسیون شفاف‌سازی بگذارد و مسعود پزشکیان نیز به‌عنوان نایب رییس نخست فراکسیون مشغله‌های بسیاری دارد.

علاوه بر این، مصطفی کواکبیان و فاطمه سعیدی دو عضو دیگر هیات رییسه فراکسیون امید هستند که همچون اجلاسیه نخست، در هیات رییسه عضویت خواهند داشت. نکته حائز اهمیت در مورد ترکیب هیات رییسه اما این است که آن‌چنان که در اساسنامه نیز به صراحت مورد تاکید قرار گرفته، حتماً یک نفر از نمایندگان زن عضو فراکسیون و یکی از نمایندگان اقوام و مذاهب در هیات رییسه حضور خواهند داشت که بر این اساس، فاطمه سعیدی نماینده زن مردم تهران و عبدالکریم حسین‌زاده نماینده اهل سنت مردم نقده و اشنویه همچون سال نخست در ترکیب هیات رییسه حضور خواهند داشت. این مسئله در راستای رویکرد کلان جریان اصلاحات مبنی بر توجه بیشتر به زنان و اقوام و مذاهب است. مسئله‌ای که در جریان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و به‌خصوص در راستای تشکیل کابینه، همواره به عنوان یکی از مطالبات اصلی جریان اصلاحات و فراکسیون امید مطرح بود که البته در عمل، نتیجه‌ای به همراه نداشت و رییس‌جمهوری باوجود آن‌که در جریان انتخابات همواره بر اهمیت این مسئله تاکید داشتند، به‌دلائلی از اعمال این رویکرد در ترکیب کابینه خودداری کرد اما به هر حال فراکسیون امید از آن‌جا که در مورد مطالبات و خواسته‌های مردم ثابت‌قدم بوده و خواستار تحقق هرچه بیشتر این مطالبات است، طبیعتاً آن‌جا که در حیطه اختیاراتش باشد، این مسائل را لحاظ خواهد کرد؛ نکته حائز اهمیت درخصوص لزوم حضور زنان و اقوام و مذاهب در هیات رییسه فراکسیون امید این است که این مسئله هم در بحث اساسنامه‌ و تدوین آیین‌نامه فراکسیون لحاظ شده که پشتوانه اجرایی لازم را دارا باشد و مهمتر از آن، نظر و نگاه تک تک اعضای فراکسیون نیز بر همین اساس استوار است که شاهد آن، رای بالای سعیدی و حسین‌زاده در انتخابات هیات رییسه در مجمع عمومی فراکسیون بود. به این اعتبار نمایندگان خود، به این مسئله توجه ویژه داشته و در اعطای رای این مهم را درنظر داشتند که جای تقدیر دارد.

باتوجه به توفیقات مهم فراکسیون امید در رای‌گیری‌های مهمی همچون انتخاب اعضای ناظر مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و همچنین انتخاب اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها که زمینه‌ساز برگزاری انتخاباتی آزاد و قانونی در دوره پنجم انتخابات شوراهای شهر و روستا شد، بنا دارد با قدرت بیشتر به برنامه‌های خود ادامه دهد و با تعریف پروژه‌های مشخص برای سال دوم، فعالیت خود را بیش از پیش هدفند کند. همچنین باتوجه به برخی اقدامات ناصحیح ازسوی بعضی نمایندگان و اعضای لیست امید که پس از ورود به مجلس، حتی در یک جلسه فراکسیون نیز حاضر نشدند، تصمیم داریم هرچه سریع‌تر فهرست اسامی اعضای رسمی فراکسیون را به اطلاع افکار عمومی برسانیم تا سطح توقعات مردم نسبت به فراکسیون به واقعیت نزدیک‌تر باشد و مهم‌تر از آن، با رویکردی صادقانه و شفاف مردم، تفاوت میان نمایندگانی که حقیقتاً به عهدشان پایبند بودند و کسانی که به‌ گونه‌ای دیگر رفتار کردند، بشناسند.

 

*نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز، عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز