خبرگزاری کار ایران

حمایت از بنگاه‌های اقتصادی خرد کمک به اقتصاد کشور

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۸۷۹

حمایت بنگاه‌های اقتصادی خرد در راستای تحقق اهداف عظیم اقتصادی یکی از راه‌کارهایی است که اقتصاد امروز به آن نیاز دارد.

امیر علی رمدانی – تحلیلگر و دانشجوی دکتری صنایع در جهان اقتصاد نوشت: امروز صنعت کشور نیازمند حمایت‌های تازه‌ای است تا به نشاط صنعتی برسد. حمایت‌هایی که می‌توان معطوف به صنایع خرد و چابک شود؛ صنایعی که می‌توانند در این مقطع زمانی با اثربخشی بالای خود اقتصاد کشور را بهبود بخشند و کمک شایانی به رشد شاخص‌های اقتصادی نمایند.

حمایت بنگاه‌های اقتصادی خرد در راستای تحقق اهداف عظیم اقتصادی یکی از راه‌کارهایی است که اقتصاد امروز به آن نیاز دارد. اصولا صنایع را بر حسب تعداد اشتغال در آن‌ها به سه قسمت می‌توان تقسیم‌بندی کرد.

واحدهایی که کمتر از ۵۰ نفر در آن مشغول هستند تحت عنوان صنایع کوچک نام برده می‌شوند، صنایعی که بین ۵۰ ۱۵۰ نفر اشتغال را دارا هستند تحت عنوان صنایع متوسط نامیده می‌شوند  بالاخره صنایعی که بیش از ۱۵۰ نفر شاغل داشته باشد از آن‌ها بعنوان صنایع بزرگ یاد می‌شود. آمارها از تعداد صنایع مختلف در کشور موجود است که با بررسی آن‌ها به عدد قابل توجهی برمی‌خوریم که در کشور بیش از ۹۰% واحدهای صنعتی جزء صنایع کوچک و صنایع متوسط هستند؛ یعنی صنایعی که زیر ۱۵۰ نفر اشتغال دارند.

سهم ۹۰ درصدی صنایع کوچک و متوسط صنعت کشور سهم بسیار زیاد و عدد قابل توجهی است و خواه‌ناخواه توجهات را به خود جلب می‌کند. حال سوالی در ذهن بوجود می‌آید که این سهم ۹۰ درصدی چه تعداد واحد صنعتی را شامل می‌شود؟ طبق آمار منتشره تعدادی که می‌توان برای آن در نظر گرفت حدود ۸۵ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط است.

همان‌طور که آمار نشان می‌دهد سهم بسیار بالایی از کشور به این صنایع اختصاص دارد که این موضوع را بسیار حائز اهمیت می‌کند. صنایع کوچک و متوسط دارای ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی هستند. ویژگی‌هایی از قبیل حجم سرمایه‌گذاری پایین برای شروع، چابک بودن، منعطف بودن این صنایع در مقابل روند تغییرات بازار، اقدام به واکنش‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، همگام با سلایق بازار، تنوع تولید و تنوع محصولات و ارائه خدمات، جای‌گزین کردن محصول جدید به جای محصول قبلی در حداقل زمان و موارد دیگر با نام برد.

بنگاه‌های اقتصادی دارای تولیدات مختلف و گوناگونی در تمامی طبقه‌بندی‌‌های صنعتی هستند و لازمه آن وجود افراد و نیروی کار ماهر در تمامی صنایع و رشته‌ها است. نقشی که این صنایع در اشتغال ایفا می‌کنند تنها به اشتغال مستقیم ختم نمی‌شود به‌عبارت دیگر این صنایع حد واسط بین صنایع خانگی و صنایع بزرگ قرار گرفته‌اند که در برخی موارد با برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های خود به بنگاه‌های اقتصادی خانگی به‌عنوان پیمانکار فرعی سهم موثری در اقتصاد خانواد و اشتغال دارند. فرض کنید یک سرمایه‌گذار ایده تاسیس یک بنگاه اقتصادی را در ذهن داشته باشد مسلما در مرحله اول محاسبات سود و زیان خود را انجام خواهد داد و شاید از ابتدا متوجه نقش مهمی که در اقتصاد کشور خواهد گذاشت نشود. یک بنگاه اقتصادی که خدماتی را به شهروندان خود عرضه می‌کند خواه‌ناخواه اثرات مثبت بسیاری را بر روی چرخه اقتصاد کشور می‌گذارد. پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی مقدماتی و مثبت بودن نتیجه تحقیقات، ایجاد یک بنگاه اقتصادی اثرات مستقیمی بر بازار مسکن، تولید داخل، اشتغال، سرویس‌های تعمیر و نگهداری، آموزش، صادرات، زنجیره تامین، لجستیک و … می‌گذارد. هم‌چنین اثرات غیر مستقیمی روی دیگر صنایع همگن و غیر همگن خود خواهد داشت؛ مانند ایجاد محصولات رقابتی بین تولیدات داخلی و البته مثال‌های زیادی از این دست می‌توان مطرح کرد. پس با ایجاد یک بنگاه اقتصادی، بسیاری از صنایع دیگر با یکدیگر در تعامل قرار خواهند گرفت. حمایت از بنگاه‌های اقتصادی خرد می‌تواند به‌عنوان یک راهکار موثر، مورد بررسی قرار بگیرد و با مهندسی شدن فرآیند آن و شناسایی و نیاز بازار نسبت به ایجاد بنگاه‌هایی کارآمد در سطح کشور اقدام شود.

با حمایت این صنایع بعنوان سر پنجه‌های تولید می‌توان سهم موثر، مستقیم و غیرمستقیمی بر تولید داخلی، اشتغال و اقتصاد ایران گذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز