خبرگزاری کار ایران

حقوق شهروندی

asdasd
کد خبر : ۵۲۰۹۴۷

علی محمد نمازی- نایب رییس مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در جهان اقتصاد نوشت: مراسم تنفیذ و تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به زیبایی و احسن وجه برگزار شد.

نطق آقای روحانی در هر دو مراسم و بویژه مراسم تنفیذ فوق العاده بود.

حکم تنفیذ مقام معظم رهبری نیز عالی بود. معظم له در سخنرانی خود مطالبی که در گذشته مطرح فرموده بودند مجددا مورد تاکید قرار دادند.

امّا موردی را که به تازگی و آن هم در مراسم شروع به کار دومین دوره ریاست جمهوری جناب دکتر روحانی مورد سفارش قرار دادند «توجه به نظرات مخالف بود» چنین تاکیدی، آن هم در آن مراسم بسیار مهم که شروع به کار رئیس جمهور در گرو اجرای آن است، نشانگر اهمیت موضوع از نظر رهبری نظام اسلامی است.

ارزش واقعی رعایت حقوق شهروندان زمانی معلوم می‌شود که منتخب مردم در مراسم تحلیف نیز به قرآن مجید سوگند یاد می‌کند که پاسدار قانون اساسی باشد قانون مادری که در آن خیلی متقن و متین تمام حقوق شهروندی تبیین و لازم الاجرا شده است.

در چنین نشست بسیار مهمی بر تحمل مخالفین و توجه به نظرات آن‌ها سفارش شد. اگر احزاب، نهادهای مدنی، مطبوعات، روزنامه نگاران و صاحبان قلم به تبیین آن بپردازند می‌تواند تضمین گر حقوق عامه باشد.

امّا از لحاظ اینکه بعد از سی و نه سال که از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد چرا اوضاع باید بگونه‌ای باشد که عالیترین مقام رسمی کشور نسبت به رعایت ابتدایی‌ترین حقوق مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی و دیگر نظام‌های دموکراتیک کاملا به رسمیت شناخته شده و باید رعایت گردد تذکر داده می‌شود.

جای خوشبختی دارد که عدم رعایت نظرات مخالفین در حد لازم از دید تیزبین مقام رهبری مخفی نمی‌ماند. به نظر نگارنده لازم است در لبیک به مقام رهبری این نیاز از جوانب مختلف شامل فقدان احتمالی قانون و مقررات، بهانه‌های تخطی کنندگان، وضعیت اجرا و ضمانت رعایت کامل این حق اولیه و نحوه و چگونگی برخورد و مجازات متخلفین موشکافانه مورد بررسی قرار گیرد و ضایع کنندگان عمده حقوق شهروندان شناسایی و به مراجع ذی صلاح معرفی گردد.

آنچه که هم اکنون نیاز به دقت دارد این است که بدانند مخاطب مقام معظم رهبری فقط رئیس جمهور نیست. بلکه سران سه قوه و همه مسئولین ذیربط می‌باشد. تجربه سالهای گذشته نشان می‌دهد مخاطبین این تذکر ایشان، مراجع و مسئولین اجرای اصول فصل سوم (حقوق ملت) است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز