خبرگزاری کار ایران

بازار نفت چشم به راه تحریم‌های جدید ونزوئلا

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۶۸۴

بحران ونزوئلا روز به روز در حال شدت گرفتن است و در این میان گمانه زنی‌هایی که درباره تحریم نفتی این کشور توسط ایالات متحده وجود دارد، چشم معامله گران بازارهای نفت را به این کشور آمریکای جنوبی دوخته است.

محمد مهدی میثمی در روزنامه جهان اقتصاد نوشت: انتخابات تشکیل مجلس موسسان با وجود تداوم درگیری‌ها و اعتراضات خیابانی که از چند هفته پیش آغاز شده است، روز یکشنبه در ونزوئلا برگزار شد. نهادی که اختیار اصلاح قانون اساسی و انحلال برخی از نهادهای دولتی دیگر را دارا است.

با پیروزی حزب سوسیالیست حاکم، در حالی نیکلاس مادرور رییس جمهور ونزوئلا در پیامی توئیتری با تاریخی دانستن انتخابات اخیر، مشارکت بالای مردم این کشور (بر اساس اطلاع کمیسیون انتخابات ونزوئلا ۴۱٫۵ درصد) را عامل موفقیت ونزوئلا توصیف کرد که انریکه کاپریلس از چهره‎های شاخص مخالف دولت، مشارکت مردم را کمتر از ۱۵ درصد اعلام کرده است.

کشورهای بسیاری از سراسر جهان مانند آمریکا، مکزیک، پرو، شیلی، برزیل، کلمبیا، آرژانتین، کاستاریکا، کانادا و اسپانیا بطور رسمی اعلام کردند که برگزاری انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند. اتحادیه اروپا نیز نتیجه انتخابات را رد کرده است.

در همین حال، پس از اینکه چهارشنبه هفته گذشته ایالات متحده ۱۳ مقام بلند پایه ونزوئلا را به اتهام فساد، نقض حقوق بشر و ضربه زدن به دموکراسی در این کشور تحریم کرد، وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه تحریم‌هایی را  علیه نیکلاس مادورو وضع کرد.

البته برخی پالایشگاه‌های آمریکایی مانند فیپلس ۶۶ و شورون که به ترتیب ۱۸٫۵ و ۱۳٫۱ درصد از صادرات نفت ونزوئلا در سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص دادند به دلیل متضرر شدن با اعمال تحریم علیه واردات نفت از ونزوئلا مخالفت کرده اند.

در چنین شرایطی، بازارهای نفت آمریکا روز دوشنبه واکنشی خنثی نسبت به تحریم‌های اعمال شده توسط واشنگتن علیه نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا داشتند اما کارشناسان معتقدند که تحریم‌های گسترده تر در بخش نفت و مالی تنها راه به زانو درآوردن اقتصاد کشور ونزوئلا است.

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از رویترز، تحریم رییس جمهور ونزوئلا یک روز پس از برگزاری انتخابات مجلس موسسان قانون اساسی که قدرت انحلال نهادهایی مانند کنگره (که در اختیار مخالفان دولت مادورو است) را دارد، رخ داد. کشورهایی مختلفی از سراسر جهان انتخابات مجلس موسسان را محکوم کردند و ایالات متحده نیز آن را دروغین خواند.

بر اساس طرح تحریمی آمریکا، همه دارایی‌های نیکلاس مادرور در ایالات متحده بلوکه شد و هیچ یک از شهروندان آمریکایی اجازه داد و ستد با وی را ندارند.

استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌ها علیه ونزوئلا اظهار کرد ایالات متحده همه گزینه‌ها شامل احتمال اختلال در روند مبادلات تجاری را در نظر دارد.

روز دوشنبه بهای نفت خام آمریکا (WTI) در راستای ملاقات کلیدی تولید کنندگان و انتظارات از اینکه تحریم‌های آمریکا بخش نفت ونزوئلا را نیز در بربگیرد به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. تجار و تحلیلگران اعلام کردند که تحریم‌ها در شرایط کنونی جریان انتقالات نفت ونزوئلا را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

جیووانی ستانوو گفت: تحریم‌های اخیر بیش از هر چیز نمادین هستند چرا که بخش نفت را شامل نشده اند.

بازار انتظار تحریم‌ احتمالی صادرات نفت سبک آمریکا که ونزوئلا آن را با نفت سنگین خود مخلوط می‌کند را داشت. گزینه‌های دیگری تحریم‌ افراد یا اقدامات متنوعی برای محدود ساختن دولت ونزوئلا و دسترسی شرکت نفت دولتی این کشور (PDVSA) به سیستم بانکی ایالات متحده را شامل می‌شد.

آدام سیمینسکی از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی پیش از اعلام بیانیه آمریکا تصریح کرد چنین اقداماتی به مادرور در قبال افکار عمومی کمک می‌کند.

وی گفت: اگر ونزوئلا را تحریم کنیم، به وی یک قربانی داده ایم زیرا وی می‌تواند ادعا کند که این امر به دلیل مشکلات ونزوئلا با ایالات متحده است.

ونزوئلا منبع کلیدی تامین نفت ترش سنگین برای پالایشگاه‌های آمریکا است. ایالات متحده در چهار ماه نخست سال جاری میلادی بطور میانگین ۷۲۴ هزار بشکه در روز نفت از ونزوئلا وارد کرده است.

ونزوئلا به دلیل مشکلات پالایشگاه‌هایش که هم اکنون پایین تر از ظرفیت در حال تولید هستند، بیشتر از پیش به آمریکا متکی است. این کشور از ابتدای سال جاری میلادی بطور میانگین حدود ۸۷ هزار بشکه در روز سوخت تولید شده توسط آمریکا را استفاده کرده است.

پالایشگاه‌های آمریکایی مانند والرو انرژی با ظرفیت ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز و ماراتون پترولیوم فرآورش نفت سنگین مانند نفت تولیدی ونزوئلا و دیگر تولید کنندگان عضو اوپک را در دست دارند.

گفتنی است، ونزوئلا بعنوان یکی از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت موسوم به اوپک پس از مرگ هوگو چاوز و روی کار آمدن نیکلاس مادرورو به شدت با بحران اقتصادی دست به گریبان است. پیگیری برنامه‌های شکست خورده اقتصادی و بی کفایتی مدیریت را می‌توان دو دلیل عمده سقوط ونزوئلا به ورطه بحران به حساب آورد.

اما در حالی که سوسیالیست‌های آمریکای جنوبی با افزایش بهای نفت در انتظار بهبود اوضاع اقتصادی ونزوئلا بودند، رکوردشکنی تورم (که بنابر گزارش صندوق بین المللی پول در سال جاری میلادی بالغ بر ۷۲۰ درصد است) و تعمیق بحران اقتصادی دست آخر صبر مردم ونزوئلا را لبریز کرده است و در این میان تحریم‌های جدید ایالات متحده در صورتی که به بخش نفت کشیده شود، می‌تواند تیر خلاص سرنگونی را به دولت دیکتاتور ونزوئلا شلیک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز