خبرگزاری کار ایران

خط و مشی اصلاح‌طلبانه کابینه

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۷۲۷

درجریان انتخابات رئیس جمهور کوشید، چهره‌‌‌ جدیدی از خود به نمایش بگذارد. اما این روزها برخی اخبار از عدم‌ تغییر درکابینه اوحکایت دارد.

احمد شیرزاد – فعال سیاسی در جهان اقتصاد نوشت:  درجریان انتخابات رئیس جمهور کوشید، چهره‌‌‌ جدیدی از خود به نمایش بگذارد. اما این روزها برخی اخبار از عدم‌ تغییر درکابینه اوحکایت دارد.

اخباری که نباید واقعی باشد زیرا تفکر اصلاح‌طلبی، مطلوب آقای روحانی‌ است و هرمدیری حاضر به همکاری با چنین‌ شخصی باشد، تفکر اصلاح‌طلبی از مدیریت او نفع نخواهد برد. به‌ طور یقین انتخاب آقای روحانی اصولامیان اصلاح طلب و اصولگرا نیست، بلکه میان افرادی است که مشی و مرام او را قبول دارند.

از این رو طبعا بیشتر اعضای کابینه دوازدهم اصلاح طلب خواهند بود. اصلاح‌طلبان به‌رغم اینکه نقش مهمی در پیروزی روحانی داشتند و برعدم سهم خواهی ازکابینه تاکید دارند. اما درمیان این جناح سیاسی، مدیران شایسته‌ای قراردارند که وضعیت وموضع‌گیری‌ فعلی‌‌ آقای روحانی را درک کرده‌اند، استفاده ازتجربه این افراد می‌تواند روحانی را به تحقق برنامه‌های خود نزدیک کند. نویسنده اعتقاد دارد، برای یک دولت هیچ جرمی نابخشودنی تر از این نیست که به دلیل رودر بایستی‌های سیاسی افراد ناکارآمد را به‌کار بگیرد. دولت حتما باید به کارآمدی وزرایی که پیشنهاد می‌دهد توجه بالایی داشته باشد.

این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که مردم هیچ‌گاه با هیچ جریانی برای همیشه عقد اخوت نمی‌بندد. مردم به جریانیرای می‌دهند که از آنها کارآمدی وصداقت ببینند. ازسوی دیگر شرایط سیاسی درایران آنقدر سیال است که شاید در آینده دیگر رقیب اصلاح‌طلبان، اصولگرایان نباشند و تا چهاردهه دیگر درعین اینکه اصلاح‌طلبان به وحدت بیشتری دست می‌یابند، گرایش جدیدی درمقابل آنها در سپهر سیاسی  به وجود آید. اما اکنون اصلاح‌طلبان هم گفتمان پیروزند و هم غالب جمعیت کشور آنها را پذیرفته‌اند. درچنین شرایطی هرچند انتظارحضور اصلاح‌طلبان درکابینه افزایش یافته است، اما تحلیلگران سیاسی مجبور نیستند در رودربایستی‌هاتی قرار بگیریم و باید نکات خود را به گوش  رئیس جمهور برسانند. در دوران اصلاحات نیز رئیس دولت اصلاحات می‌گفت من فراجناجی هستم. فراجناحی بودن به‌عنوان یک ژست سیاسی تلقی می‌شود و شخصی که رئیس جمهور منتخب است، چندان علاقه‌مند نیست که به یک جناح خاص منتسب شود. واقعیت این است که انتحابات ریاست جمهوری کاملا رقابتی بود و درنهایت یک تفکر برنده شده از این رو طبیعی است که دولتی، از اکثریت آراء تشکیل شود. از سوی دیگر رئیس جمهور همواره برآیند فعل و انفعالات سیاسی را درقالب یک تصمیم سیاسی در معرفی کابینه بروز می دهد. ممکن است بخشی از این تصمیم دیدگاه‌های شخصی خود رئیس جمهور نیز باشد اما، به طور مسلم مجموعه فعل وانفعالاتی که در مجموعه اصلاح‌طلبان و درسطح جامعه اتفاق می‌افتد موثر است و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. خوشبختانه اقای روحانی جز آن دسته از افرادی نیست که بخواهد ضابطه و معیار شخصی قراردهد که همه با آن تطبیق پیدا کنند بلکه شخصیتی است که مفهوم برهم کنش سیاسی را می‌فهمد و زمانی که وزنه به سمتی کشیده می‌شود درک کرده و متناسب با آن از خود عکس العمل نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز