خبرگزاری کار ایران

نقد درون گفتمانی

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۳۱۶

مشهور است که سلمانی‌ها در بیکاری سر خود را می‌تراشند! سیاستمداران نیز دست کمی از سلمانی‌ها ندارند و در روزهایی که دیگر خبری از انتخابات و رقابت سیاسی نیست، مشغول نقد درون گفتمانی شدند و بیشتر از هر زمانی گفتمان و رفتار یاران خود را نقد می‌کنند.

احسان کرمانشاهی در روزنامه جهان اقتصاد نوشت: اولین جرقه این نقدها در جریان اصلاح‌طلب به مصاحبه حمیدرضا عارف با فیلسماز مشهور دهباشی باز می‌گشت که در آن صحبت از توانمندی‌های ژنتیکی او در رسیدن به هدف در مقاطع مختلف زندگی و تحصیل بود. بلافاصله بعد از این صحبت‌ها، فضای مجازی مملو از انتقاد به فرزند عارف و پدیده آقازادگی بین اصلاح‌طلبان شد. حمیدرضا عارف البته در انتخابات مجلس نامزد شهر یزد شده بود اما بعد از انتقادات مشابه، مجبور به انصراف شده بود.

در همان ایام آقازاده موسوی لاری نیز در اینستاگرام مطلبی نوشت که در نگاه اول حمایت از آقازاده‌ها بود و همین مطلب بار دیگر با نقد جریان فعالان فضای مجازی مواجه شد که معتقد بودند پسر موسوی لاری به منتقدان توهین کرده است و آنها را کفتار خوانده است.

*اصولگرایان در اندیشه تسویه حساب

اما در جریان اصولگرا این مسئله با حساسیت بیشتری جریان دارد. بعد از صحبت‌های قالیباف که گزارش آن دو روز پیش در روزنامه منتشر شد، حالا نقد جریان اصولگرا به گفتمان نیروهای همسو با شدت و تلخی بیشتر ادامه دارد.

احسان تقدسی در مطلبی در نقد جمنا نوشته است ساختارهایی مثل جمنا تا هزار سال دیگر هم نمی توانند جریان اصولگرایی را نمایندگی کنند. نه قالیباف نه رئیسی عضو جمنا نبودند. على صابونچى نیز در توئیتر نوشت مشکلات جریان اصولگرایی خیلی بیشترازاون چیزیه که دیده میشه ولی کسی تا الان جرات بیانش رونداشته. نامه قالیباف داره این فرصت رو ایجاد میکنه!

البته جمعی از اصولگرایان نیز به انتقاد از ادبیات سردار قالیباف پرداختند. از جمله وحید یامین پور مجری و از جمله چهره‌های حامی منافع اصولگرایان در صدا و سیما که از قالیباف خواست از لفظ اصولگرایی نیز عبور کند: آقای قالیباف در نامه اش از«اقدامات بالا به پایین»، رأس و سازمان اصولگرایی عبور کرد، ای کاش از «لفظ» اصولگرایی هم عبور می کرد. دانش طلب هم که از اصولگرایان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شود در این زمینه نوشت ‏برای اینکه اصولگرایی نجات پیدا کند نیازی به پسوند (اصولگرای اصلاحطلب) یا پیشوند ( نواصولگرایی ) ندارد، کافیست خودتان به اصول پایبند باشید.

با این حال جدی ترین انتقاد به قالیباف را میرسلیم در گفت و گو با روزنامه شرق بیان کرد که انتقادات تندی را از قالیباف مطرح کرده بود. امروز سید محمود رضوی تهیه کننده سینما و نزدیک به سردار قالیباف در مطلبی نوشت نواصولگرایى یعنی به خطرافتادن همزمان منافع میرسلیم نماینده دارودسته ی پیرمردهای #تمام شده و آشنا یان فقه واصول خوانده نان به نرخ روزخور.

چنین نقد گل درشتی از ستاد قالیباف به تیم میرسلیم، تندترین واکنش انتخاباتی در میان اصولگرایان در یکی دو ماه گذشته محسوب می‌شود.

با اوج‌گیری نظریات مختلف در مورد نواصولگرایی محمد رضا تاجیک تئورسین برجسته اصلاحات و محقق و مدرس اندیشه‌های سیاسی در مورد اصولگرایان اعلام کرد.«احساس من این است که جریانی از بطن و متن اصولگرایی خواهد جوشید و تلاش می‌کند که این گفتمان را در معرض خوانش‌های متفاوت قراردهد و این گفتمان را نو کند و تفسیری متفاوت از آن ارائه دهد. پیش‌بینی من این است که جریان نقادانه‌ای از درون این گفتمان خواهد جوشید؛ فاصله انتقادی خود را حفظ خواهد کرد و تلاش می‌کند که با یک رویکرد انتقادی خود را محاسبه نفس کند که چرا نتوانسته به حقایقی که فرضش این بوده است که در دست اوست و تنها فهم و بصیرت او می‌تواند به عمق و بطن و متن حقایق نفوذ کند، دست یابد، و چرا نتوانسته با عصر و نسل خود رابطه برقرار کند. حتما این فاصله انتقادی ایجاد خواهد شد. من امیدوارم نقدی که در فضای اصولگرایی شروع می‌شود نقد واساختگی باشد نه نوعی بی‌قراری رادیکال یا ازجاکندگی رادیکال. من معتقدم حضور یک جریان و گفتمان اصولگرای توفنده و شاداب و شکوفا ضرورت جامعه ماست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز