خبرگزاری کار ایران

نقش واحد تحقیق و توسعه سازمان‌ها در توسعه اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۰۲۰

هدف واحد تحقیق و توسعه ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت رشد فرهنگ پژوهش در سازمان، پرورش پژوهشگران کارآمد و اجرای طرح‌های پژوهشی در راستای رفع نیازهای علمی و فنی مورد نیاز سازمان است.

جهان اقتصاد نوشت: امروزه فعالیت‌های پژوهشی دیگر هزینه محسوب نمی‌شود بلکه نوعی سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود بطوری که میزان این سرمایه‌گذاری در سطح بنگاه‌های اقتصادی و در سطوح ملی کشورها روز به روز در حال افزایش است و میزان سرمایه‌گذاری در این بخش، شاخصی برای توسعه یافتگی آنها به شمار می‌آید. هدف واحد تحقیق و توسعه ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت رشد فرهنگ پژوهش در سازمان، پرورش پژوهشگران کارآمد و اجرای طرح‌های پژوهشی در راستای رفع نیازهای علمی و فنی مورد نیاز سازمان است.

محیط کسب و کار امروز با تغییرات تکنولوژی از یک سو و تغییرات نیازها و خواسته های بازار از سویی دیگر مواجه است به طوری که تغییرات سریع در این حوزه سبب شده است، مدیران همزمان دو هدف متضاد را در دستور کار قرار دهند و برای تحقق آنها تلاش کنند. این دو هدف عبارتند از: ثبات و تغییر، زیرا از یک طرف باید برای حفظ و ثبات وضع موجود و از طرفی دیگر برای تغییر وضع موجود اقدام نمایند و خود را برای رویارویی با تغییرات آینده آماده نموده و بدین ترتیب حضور خود را در بازار تداوم بخشند. تحقق اهداف مذکور مستلزم افزایش قابلیت ارزش آفرینی بنگاه اقتصادی از طریق دانش بنیان نمودن تصمیمات و علمی کردن مدیریت است. سال‌هاست که این واقعیت در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل در طی چند دهه گذشته سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه (R&D) به عنوان پایه و اساس مدیریت علمی در شرکتها بصورت تصاعدی در حال افزایش است، تا جایی‌که امروز گفته می شود، که تنها شرکتهایی قادر به ادامه حیات و رقابت‌پذیری در آینده هستند که بتوانند سهم دانش را در تولیدات خود افزایش دهند. بر همین اساس، جایگاه و ضرورت واحد تحقیق و توسعه در شرکت به عنوان استراتژیک ترین تولیدکننده در خاورمیانه قابل درک است.

هدف واحد تحقیق و توسعه ایجاد زیرساخت های مناسب جهت رشد فرهنگ پژوهش در سازمان، پرورش پژوهشگران کارآمد و اجرای طرح های پژوهشی در راستای رفع نیازهای علمی و فنی مورد نیاز سازمان می باشد. اساس و پایه فرایندهای واحد تحقیق و توسعه ازطریق الگوبرداری از بنگاه های صنعتی موفق پی ریزی شده است. این واحد براساس نیازسنجی، تعریف و اجرای طرح های پژوهشی درون و برون سازمانی و نیز حمایت از ایده های پرسنل کارآفرین شرکت، سعی در رسیدن به اهداف تبیین شده را دارد. فعالیتهای واحد تحقیق و توسعه در سه حوزه ی “پژوهش و فناوری“، “نظام مشارکتی پیشنهادها” و “مدیریت دانش محور” متمرکز است.

اساس و پایه فرایندهای واحد تحقیق و توسعه که ازطریق الگوبرداری از بنگاه های صنعتی موفق پی ریزی شده، شامل موارد زیر است:

۱- افزایش بهره وری و استفاده از منابع و سرمایه های انسانی و مالی

۲- جذب، تطبیق، اصلاح، نوآوری و توسعه فن آوری

۳- مدیریت ضایعات و کاهش آلاینده ها

۴- بهینه سازی فرآیندهای موجود

۵- توسعه محصولات مبتنی برمعیارهای کیفی

۶- تولید محصولات جدید با عنایت بر مزیت های کاربردی آن

۷- بهینه سازی مصرف انرژی

۸- افزایش سهم مواد و منابع داخلی در تولید

۹- کاهش قیمت تمام شده و مواد اولیه تولید

فرشادبهی نیا- کارآفرین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز