خبرگزاری کار ایران

قاسم محبعلی:

نباید تحت‌تاثیر جابه‌جایی‌ها در عربستان قرار گیریم

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۶۱۹

مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه در خصوص تغییر شرایط بین ایران و عربستان پس از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید عربستان تاکید کرد که ما ایرانی ها باید درک کنیم که جابه‌جایی در عربستان جزو تغییرات داخلی در این کشور است نباید تحت تأثیر این جابه‌جایی‌ها قرار گیریم.

قاسم محبعلی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با این تغییر و تحول در کشور عربستان گفت: معرفی محمد بن سلمان به‌عنوان جایگزین محمد بن نایف به‌عنوان ولیعهد کشور عربستان بخشی از روند جابه‌جایی قدرت در عربستان محسوب می‌شود که از زمان فوت ملک عبدالله شروع‌شده و هنوز هم ادامه دارد.

وی در این رابطه اضافه کرد: به نظر می‌رسد که با تکمیل این جایگزینی یعنی جایگزینی پسر ملک سلمان به‌جای نایب تقریباً روند تغییرات در حکومت عربستان تکمیل‌شده باشد زیرا جابه‌جایی‌ها تا آنجا به نظرشان لازم می‌رسید، صورت گرفته است.

محبعلی چشم‌انداز روابط ایران و عربستان با توجه به این انتخاب را چنین ارزیابی کرد: ما ایرانی‌ها باید درک کنیم  که این جایگزینی یک تغییرات داخلی در کشور عربستان است و به‌نوعی جابه‌جایی قدرت محسوب می‌شود که در تمام کشورهای دنیا احتمال محقق شدن آن وجود دارد.

مدیرکل سابق خاورمیانه در ادامه یادآور شد: وزارت خارجه عربستان تحت‌الشعاع این سیاست‌ها قرار نمی‌گیرد و همان روالی که دنبال می‌کرد را به‌پیش خواهد برد و درواقع با گذشته تغییری رخ نخواهد داد.

وی در این خصوص که شرایط بین ایران و عربستان پیچیده‌تر از سابق نخواهد شد، بیان کرد: با توجه به اینکه آقای بن سلمان دارای گرایشات تندروانه تری نسبت به ولیعهد سابق است باید توجه داشت که ابن امر را نباید چنین به‌حساب آورد که سیاست‌های خارجه این کشور روند تنش‌زایی را دنبال خواهد کرد. همان‌طور که در بالا توضیح دادم عربستان دارای یک سیاست کلی است و کشورهای دیگر نباید تحت تأثیر این جابه‌جایی‌ها قرار گیرند.

مدیرکل سابق خاورمیانه در همین رابطه تصریح کرد: امنیت عربستان مسئله‌ای است که موردتوجه کشور ما هم قرار دارد. بدون تردید درصورتی‌که با هر تحرکی امنیت منطقه توسط آنان را به خطر افتد، امنیت کشور خودشان هم دچار مخاطره خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز