خبرگزاری کار ایران

بازار بورس در تعادل و انتظار

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۰۳۶

بورس تهران در حالی معاملات خود را به روندی متعادل اما کم‌حجم در محدوده صفر تابلو (قیمت پایانی) آغاز کرد که در پایان معاملات امروز به دلیل تداوم سکون حقوقی‌ها و در عین حال عدم گردش نقدینگی در کلیت معاملات بازار سهام، موجب شد تا بازار سهام با رشد ناچیز ۸ واحدی به کار خود پایان دهد.

جهان اقتصاد نوشت: اکنون بازار سرمایه بی‌تحرک است و دلیل این بی‌تحرکی از نظر مدیران کارگزاری رکود حاکم بر اقتصاد ایران است. در چند وقت اخیر شاهد افزایش بحران بانک‌ها بودیم. از طرفی قیمت نفت در پایین‌ترین نرخ خود در ۷ ماه اخیر قرار گرفته است که این موضوع هشداری است برای سرمایه‌گذاران.

البته این موضوع را هم باید گفت که تمرکز دولت بر اوراق بدهی از جمله اسناد خزانه اسلامی موجب شده تا شاخص کل بورس روند کاهشی داشته باشد.

به نظر می‌رسد سهام‌داران منتظر خبرهای خوب برای تصمیم گیری هستند. و تا رسیدن خبرهای خوب سرمایه‌های خوود را وارد بورس نخواهند کرد

البته روز گذشته بورس تهران در حالی کار خود را با حمایت بازارسازهای سنتی حامی شاخص از جمله هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن آغاز کرد که پایان اصلاح قیمت‌ها در اغلب نمادهای معاملاتی به ویژه در بازار دوم بورس باعث شد، تا فرصتی برای تحرک نوسان‌گیران برای جمع‌آوری سهام براساس الگوهای تکنیکالی فراهم شود.

بدین ترتیب، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه ۳۰ خرداد ماه ۹۶ با افزایش ۸ واحدی روی رقم ۷۸ هزار و ۸۶۷ واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۲۴ واحدی عدد ۱۶ هزار و ۹۶۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۳۵ واحدی به رقم  ۸۵ هزار و ۷۳۴  واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما  در حالی با کاهش ۴۲ واحدی به رقم  ۵۴ هزار و ۳۶۴  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۲۹۵ واحدی عدد  ۱۷۶ هزار و ۸۹۴  واحد را به نمایش گذاشت.

روز سه شنبه همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش ۴ واحدی به ۹۰۰ واحد رضایت داد.

براساس این گزارش، روز سه شنبه معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های کشتیرانی ج.ا.ابا ۲۴ واحد ،تاپیکو و یالایش نفت بندر عباس هریک با ۱۴ واحد و بانک ملت با ۱۳ کاهش بیشترین تاثیر منفی  را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی مبین با ۳۹ واحد، همراه اول با ۱۶ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با ۱۳ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات روز سه شنبه بورس تهران در حالی به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴۰۳ میلیون  سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۰ هزار و ۹۴۱  نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات روز سه شنبه نمادهای معاملاتی شرکت‌های توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، گروه صنعتی بوتان، تولید فیبر ایران، ایران مرینوس، تأمین ماسه ریخته‌گری، پتروشیمی مبین، مواد ویژه لیا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیسکوئیت گرجی، لیزینگ ایران، لیزینگ ایرانیان، سیمان هرمزگان، اوراق واهی سپرده عام بانک پارسیان، نفت ایرانول، گروه سرمایه‌گذاری سایپا متوقف شدند.

روز سه شنبه همچنین پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت گروه توسعه هنر ایران پس از گذشت چهار روز از آغاز این پذیره‌نویسی در حالی پایان یافت که برای پذیره نویسی این شرکت در شرف تأسیس، مهلتی ۱۵ روزه تعیین شده بود.

روز سه شنبه در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، ۲۰ میلیون سهم بانک ملت به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده همراه بود. در سرمایه‌گذاری غدیر اما بیش از ۱۲ میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین کمتر از ۶ میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده روبه‌رو و در عین حال بیش از ۵ میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش ۲ میلیارد تومان میان حقوقی‌های این سهم منتقل شد.

اندکی بیش از ۵ میلیون سهم ملی صنایع مس ایران نیز به ارزش کمتر از ۱۰ میلیاردتومان کد به کد شد، در حالی که کمتر از ۵ میلیون سهم صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ارزش بیش از ۲ میلیاردتومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد.

براساس این گزارش، روز سه شنبه در بازار معاملات بلوکی نیز کمتر از ۴۶۰ میلیون سهم بانک آینده به ارزش کمتر از ۶۰ میلیارد تومان میان دو حقوقی این سهم معامله شد.

مرتضی ابراهیمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز