خبرگزاری کار ایران

اصولگرایان درجذب آرای خاکستری ناکام بودند

asdasd
کد خبر : ۴۹۴۴۹۰

دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری وشورای شهر به‌پایان رسید و اصولگرایان درهر دو انتخابات شکست سنگینی خوردند.

جهان اقتصاد نوشت: دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری وشورای شهر به‌پایان رسید. اصولگرایان درهر دو انتخابات شکست سنگینی خوردند. این جریان سیاسی بعد ازشکست اخیر ترجیح داده، سکوت پیشه‌کنند زیرا به خوبی می‌دانند اگر به دنبال مقصر شکست خود باشند اختلافات درونی ‌آنها علنی شده و دیگر اثری از جمنا باقی نخواهد ماند. درنتیجه این روزها برای حفظ وحدت درون جناحی خود سعی دارند علت باخت خود را به اصلاح‌طلبان منصوب کنند. در گذشته اصولگرایان بعد از شکست‌های پیاپی به این نتیجه رسیده بودند که تنها، به علت عدم وحدت درونی نمی‌توانند پیروز شوند. در نتیجه با مکانیزم جمنا سعی داشتند به وحدت حداکثری دست یابند. هرچند پایداری‌ها به هیچ وجه زیر بارجمنا نرفتند اما، مکانیزم جمنا درلحظه آخر موجب شد جمنا در ائتلافی نانوشته با پایداری قرار بگیرد. ائتلافی که بعید است درآینده تکرار شود. این جناح سیاسی هرچند خود را متحد یافته‌اند واین روزها بر ۱۵ میلیون رای کاندیدای شکست خورده به عنوان بدنه اجتماعی اصولگرایان می‌بالند اما به این موضوع اعتراف می‌کنند که توان جذب آرا خاکستری را ندارند.

*اصولگرایان و عدم تحول پذیری

هرچند اصولگرایان درگذشته به این نتیجه رسیده بودند که عدم اتحاد آنها درانتخابات‌های گوناگون مهمترین عامل شکست آنها است. اما در این انتخابات ثابت شد که عدم اتحاد تنها، یکی از دلایل شکست  این جریان سیاسی است چرا که بسیاری از کارشناسان عدم تحول‌گرایی در بینش و نوع نگاه سنتی‌ها به موضوعات مختلف سیاسی واجتماعی را  از جمله عوامل شکست  اصولگریان  می‌دانند و تا زمانی که دیدگاه اصولگرایان دچار تحولات  عمیق نشود، نمی‌توانند آرا خاکستری را به خود جذب کنند. در انتخابات اخیر اصولگرایان به منظور جذب آرا خاکستری سعی کردند حمایت یک کاندیدای زیر زمینی را به خود جذب کنند اقدامی که با واکنش مردم مواجع شد زیرا آنها احساس کردند که اصولگرایان با هر وسیله به دنبال شکست رقیب خود هستند.  در طول انتخابات گذشته  تخریب‌های قالیباف  و استفاده از یک خوانده زیر زمینه  وسایلی بود که مورد هدف اصولگریان قرارگرفت که با واکنش منفی از سوی مردم  مواجح گردید.

*اصولگریان در پسا انتخابات

رفتارهای گوناگون اصولگرایان وتجمیع یک باره آنها زیرچتر جمنا و شکست همزمان در دو انتخابات شورای شهر و ریاست، موجب شد با محمد حسین کنعانی مقدم گفت و گوی کوتاهی انجام دهیم. کنعانی مقدم  در پاسخ به سوال  علت‌های شکست جمنا در انتخابات اخیر  «جهان اقتصاد»گفت: پیروز انتخابات اخیر همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ملت ایران بود. مردم سالاری دینی حاصل ا چنین انتخاباتی است و مردم در  سطح خوبی در انتخابات مشارکت کردند. او عدم پیروزی نامزد اصولگرایان در انتخابات اخیر را به علت اشتباهات تاکتیکی داشت. کنعانی مقدن عدم فرصت کافی را علت دیگر شکست  کاندیدای مورد وثوق جمنا دانست. وی نقطه قوت این انتخابات را استفاده از تجربیات گذشته و تجمیع اصولگریان حول یک محور می داند او این رفتار اصولگریان را نشانه‌ای از حضور جدی این  جناح در انتخابات ۱۴۰۰  ارزیابی می‌کند. کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا جمنا آینده‌ای در جریان اصولگرایی خواهد داشت ، اعلام کرد: معتقد هستم اگر کانیدای اصولگرا در صحنه باقی می‌ماندند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد و در مرحله دوم شرایط تغییر می‌کردو در ادامه گفت. مکانیزم جمنا برای انتخابات شکل نگرفته بود و اراده سیاسی پست تشکیلات جمنا بود تا اصولگرایان شورای رهبری و سازمان مشترک داشته باشند و بتوانند به نقشه راه مشخصی برسند. ضمن اینکه  جریان‌های اصولگرایی  زیر چتر جمنا متحد شده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که آینده قالیباف  و رئیسی  در جبهه اصولگرایان چگونه خواهد بود، گفت: هم آقای قالیباف و هم رئیسی جایگاه بالایی در حاکمیت دارند و در سنگر‌های دیگر قابلیت‌های خوبی خواهند داشت حتی  رئیسی می‌تواند در  پست‌ها و مسئولیت‌های مهمی در کشور می‌تواند به مردم خدمت کند وی در  عدم مقبولیت رئیسی در جمع آراء خاکستری   اظهار کرد.  آقای رئیسی نتوانست آراء خاکستری را به خود جذب کند و باید تلاش کرد و در آینده باید به گونه‌‌ای مطالبات این ۲۵ درصد را در جریان اصولگرایی مطرح کرد و استفاده از خواننده زیر زمینی روش درستی برای جذب آرای خاکستری نبود زیرا اصولگریان دارای اصولی هستند که برای آوردن رای نباید از این اصول عبور کرد و نباید  به سمتی حرکت کرد  که برای رسیدن به هدف از هر وسیله‌ای استفاده گردد. استفاده از خواننده زیر زمینی توسط کاندیدای اصولگرا توطئه بود و باید ریشه‌های این مورد را پیدا کرد آرا خاکستری در روزهای آخر به سمت و سوی  کاندیدایی خواهد رفت که مطالبات مردم را پیگیری می‌کنند و نقطه ضعف جریان اصولگرایی این بود که مطالبات پوپولیستی را پیگر می‌کردند.

احسان کرمانشاهی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز