خبرگزاری کار ایران

پایان تاریخ مصرف پوپولیسم در ایران

asdasd
کد خبر : ۴۹۱۶۲۲

یک کارشناس ارتباطات درباره دلایل ناکامی شعارها و وعده‎های پوپولیستی نامزدهای رقیب حسین روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد وسایل ارتباط جمعی و رشد عقلانیت نسبت به مسائل سیاسی در حال رفتن به سمت و سویی است که حکومت‎ها را مجبور کند به جای عوام‎فریبی با بیان واقعیت‎ها، در جهت مطالبه خواسته‎های عموم مردم و سیاست‎های درست پیش بروند و دیگر عوام‎فریبی و وعده‎های دروغ مردم را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

انتخابات دوازهمین دوره  ریاست‎جمهوری  مانند دوره‎های قبل پر بود از شعارها و وعده‎هایی که از خیلی از آنها بوی عوام‎فریبی می‎آمد، و این بسیاری را نگران کرده بود که ممکن است وعده‎های عوام‏‎فریبانه در رای مردم تاثیر منفی بگذارد اما نتایج انتخابات نشان داد مردم ایران با هشیاری و آگاهی به این عوام‎فریبی نه گفته‎اند.

نتایج انتخابات علاوه بر اینکه پیامدهای سیاسی و مدنی زیادی داشته و خواهد داشت. یک پیام مهم را به همه مردم ایران و مهم‎تر از آن به همه سیاست‎مداران از هر حزب و جناحی اعلام کرد و آن پیام  این بود که مردم ایران چه در بزرگ‎ترین و پرجمعیت‎ترین شهرها و چه در دور افتاده‎ترین و محروم‎ترین روستاها فریب عوام‎فریبی و وعده‎های پوپولیستی را  نمی‎خورند و سیاست‎مداران باید به جای وعده‎های عوام فریبانه صداقت را پیشه بگیرند چرا که، بر اساس عملکرد واقعی و صداقتشان است که توسط مردم انتخاب می‎شوند.

امروز اطلاعات و آگاهی مردم  در همه نقاط کشور به میزانی افزایش پیدا کرده است که شعارهای غیرعملی را از وعده‎های واقعی تشخیص می‎دهند و اجازه نمی‎دهند این شعارهای غیرعملی بر تصمیم‎هایشان تاثیر بگذارد. آنها دیگر به شعارهای تبلیغاتی توجه نمی‎کنند بلکه یاد گرفته‎اند مطالبه‎گر باشند.

اسماعیل قدیمی، کارشناس ارتباطات، با بیان اینکه مهم‎ترین دلیل این مطالبه‎گری و آگاهی مردم گسترش شبکه‎های مجازی و تاثیری است که مردم جهان از هم می‎گیرند در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: بالاترین پیام این انتخابات این بود که  نشان داد مردم هر روز آگاه‎تر و هوشیارتر می‎شوند و وعده‎های عوام‎فریبانه روی آنها تاثیری ندارد. وسایل ارتباطی نقش تعیین کننده‎ای در این خصوص دارد.

قدیمی ادامه داد: امروز دیگر حکومت‎ها هم این مساله را به خوبی فهمیده‎اند که رشد وسایل ارتباط جمعی و رشد عقلانیت نسبت به مسائل سیاسی در حال رفتن به سمت و سویی است که حکومت‎ها را مجبور کند به جای عوام‎فریبی با بیان واقعیت‎ها، در جهت مطالبه خواسته‎های عموم مردم و سیاست‎های درست پیش بروند. دیگر عوام‎فریبی و وعده‎های دروغ مردم را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

این کارشناس ارتباطات بیان کرد: حضور مردم پای صندوق‎های رای این مساله را نشان داد که نقش  فضاهای مجازی چقدر زیاد است، البته این فضا خطرهایی هم دارد و ممکن است پوپولیست را بر جامعه حاکم کند که در انتخابات  ایران این اتفاق نیافتاد . زیرا من اعتقاد دارم مردم ایران استعدادها و هشیاری  ویژه خودشان را دارند و ارتباطاتشان با هم زیاد ست. این هوشمندی باعث می‎شود که موج افکارعمومی را خوب درک کنند. امروز مردم روستاها به همان اندازه در جریان  اخبار قرار می‎گیرند که مردم شهر قرار می‌گیرند.

او اظهار داشت: اکنون رسالت آقای روحانی بسیار  سنگین‎تر از دوره قبل است. باید  سعی کند باز هم این سواد عمومی را با گسترش و بهبود آموزش‎وپرورش و  وزارت‎علوم بالا ببرد. باید امید مردم رشد پیدا کند.

قدیمی اظهار داشت: دیگر عوام‎فریبی و وعده‎های دروغ مردم را تحت تاثیر قرار نخواهد داد، مرزهای جغرافیایی معنای خودشان را  در جریان اخبار و اطلاعات از دست داده است و تقسیم بندی‎های سنتی شکسته شده است. مردم از اخبار دیگر کشورها آگاه هستند و از این اتفاقات تاثیر می‎گیرند.

او در پایان گفت: همه مردم چه در کلان شهرها  و چه در کوچک‎ترین روستاها آماده رشد هستند، باید از این فرصت به درستی استفاده شود و قدر این نعمت را باید دانست. این مردم سزاوار آزادی‎های بیشتر، روابط بهتر و رفاه بیشتر و بهتر هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز