خبرگزاری کار ایران

افزایش قند خون توسط گوشی هوشمند

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۷۵۷

به لطف پژوهش صورت گرفته در دانشگاه نورث وسترن، اکنون ما می‌دانیم که محیط اطراف نیز نقش مهمی در سوخت و ساز بدن انسان و خطر ابتلا به بیماری دیابت ایفا می‌کند.

نور آبی که از نمایشگر دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه ساطع می‌شود می‌تواند موجب افزایش وزن و ابتلا به دیابت در انسان شود. مطالعه‌ای جدید نشان داده است که نور روشن نمایشگر گوشی‌های هوشمند می‌تواند زمینه ساز مقاومت به انسولین، قند خون بالا و افزایش چربی بدن شود.برای هر فردی که در تلاش برای کاهش وزن یا مقابله با دیابت است، این خبری جالب توجه محسوب می‌شود زیرا دیگر مساله مواد غذایی مصرفی و این که چه میزان غذا می خورید، مطرح نیست.

دانشمندان دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور روشن مانند نوری که از نمایشگر گوشی هاش هوشمند یا تبلت ها ساطع می شود، مقاومت به انسولین را در مقایسه با مواجهه با نور کم هم در صبح و هم در شب افزایش می دهد. این در شرایطی است که شب هنگام، نور روشن موجب سطوح اوج گلوکز (قند خون) بالاتر نیز می شود.

این به معنای آن است که اگر به طور مرتب از دستگاه همراه خود استفاده می کنید، به ویژه هنگام غذا خوردن یا شب ها، شما می توانید خود را در معرض مشکلات قند خون و افزایش وزن قرار دهید.

خطرات نور آبی

تا پیش از ظهور نور مصنوعی، انسان تمام نور مورد نیاز خود را از خورشید تامین می کرد. در طول روز، ما نور مورد نیاز خود را دریافت می کردیم و هنگام شب تنها در معرض منابع کم نور مانند شمع یا نور آتش قرار داشتیم.

این شرایط با ریتم شبانه روزی طبیعی ما که ریتم خواب بدن را تنظیم می کند و سوخت و ساز را افزایش می دهد به خوبی کار می کرد. ریتم شبانه روزی ما طی بازه زمانی 24 ساعته این که چه زمانی و چگونه بدن هورمون های مهم را ترشح کند، دمای خود را تغییر دهد، به خواب برود و بیدار شود را تحت تاثیر قرار می داد.

اما امروز، به لطف نور فلورسنت (با پیری زودرس پیوند خورده است)، رایانه ها و دستگاه های قابل حمل، بدن ما در تمام ساعات شبانه روز در معرض نور روشن قرار دارد. امروزه، وبگردی پیش از خواب یا مطالعه کتاب در کتابخوان های الکترونیکی و تبلت ها به یک عادت تبدیل شده و حتی افراد بسیاری همراه این دستگاه ها به خواب می روند.

عامل مشکل آفرین این منابع نور روشن چیزی است که به نام نور آبی شناخته می شود. نور آبی در طول روز به ما کمک می کند بیدار بمانیم، تمرکز و توجه را بهبود می بخشد و حتی به بهبود شرایط خلق و خو کمک می کند.

اما قرار گرفتن در معرض نور آبی هنگام شب می تواند مشکل آفرین باشد. دانشمندان متوجه شده اند قرار گرفتن در معرض نور روشن هنگام غذا خوردن نه تنها روی سوخت و ساز تاثیرگذار است، بلکه می تواند روی مقاومت به انسولین و سطوح قند خون نیز اثرگذار باشد.

ساعت سوخت و ساز بدن خود را تنظیم کنید

در ادامه چند نکته که می توانند برای بازگرداندن ساعت طبیعی بدن و پرهیز از مشکلات قند خون و افزایش وزن در نتیجه مواجهه با نور روشن مد نظر قرار بگیرند، ارائه شده است:

در اوایل روز در معرض نور روشن، به ویژه نور طبیعی خورشید، قرار بگیرید.

هنگام غذا خوردن هرگز از تلفن همراه، رایانه یا دستگاه های دیگر استفاده نکنید.

هنگام شب میزان نور را در سطوح پایین حفظ کنید.

اگر در شیفت های شبانه کار می کنید یا مجبور به استفاده از دستگاه های الکترونیکی هستید از عینک های مسدود کننده نور آبی یا تنظیمات و اپلیکیشن هایی که طول موج نور آبی را فیلتر می کنند، استفاده کنید.

از چراغ خواب هایی با نور کم و قرمز به جای آبی استفاده کنید تا هنگام شب در معرض نور روشن قرار نگیرید.

اگر در تلاش برای کاهش وزن یا مقابله با بیماری دیابت هستید از قرار گرفتن در معرض نور روشن هنگام شب و زمان غذا خوردن پرهیز کنید. این اقدامی ساده است که می تواند نتایج قابل توجهی به همراه داشته باشد.

منبع: عصر ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز