خبرگزاری کار ایران

هاشمی‎طبا:نامزدهای‎اصولگراسیاه‎نمایی کردند

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۶۹۲

مصطفی هاشمی طبا در مصاحبه با روزنامه اعتماد به سوالاتی در باره انتخابات پاسخ داد.

گزیده‌های این مصاحبه بدین شرح است:

حضور در انتخابات برای شما فرصت خوبی بود. بازتاب حضور شما، به نوعی می‌توانست تداعی حضور محمد غرضی در انتخابات ٩٢ باشد و واقعا هم در همان روزهای اول به خصوص در شبکه‌های اجتماعی مردم می‌گفتند که شما غرضی دوم می‌شوید. ولی الان که نگاه می‌کنیم اکثرا، اکثرا هم نه، همه مردم این وزانت و تعقلی که شما نسبت به این موضوع داشتید را تحسین می‌کنند...

منتها مردم تحمل آن چیزی که من می‌گویم را ندارند.

مثل چی؟

ببینید، گاهی دیدگاه‌ها اصلاحی است که به تدریج اثر خود را می‌گذارد. من معتقدم که مملکت به‌شدت در حال سقوط است و نیاز به یک حرکت خیلی قوی دارد که بتواند با آن مقابله کند. آقای روحانی هم نسبتا خوب حرکت می‌کند. حرکتی که اینها دارند یک حرکت اصلاحی تدریجی است اما در برابر تخریب‌ها قابل توجه نیست. آنها (کاندیداهای رقیب) که اصلا مملکت را شخم می‌زنند.

اگر روحانی مقداری بیشتر تند شود از آن حالت اعتدال خارج می‌شود...

اگر هم بخواهد تند شود که چپه‌اش می‌کنند. در مملکت ما این حضرات سیاه‌نمایی‌ترین کار را نسبت به این مملکت انجام می‌دهند. یعنی به گونه‌ای مردم را تحریک می‌کنند، حالا بالاخره دیدگاه من چیز دیگری است. خیلی مسائل مملکت به خصوص مسائل زیستگاهی ما، خیلی شدید است. باید حل شود. مسائل کشاورزی ما بسیار زیاد است. اینها باید حتما حل شوند.

دغدغه سایر کاندیداها را چگونه دیدید؟

من در کسانی که می‌گویند اصولگرا هستیم، فقط دغدغه شخصی دیدم. شاید هم دغدغه کشوری داشته باشند اما اصلا روی این مساله هیچ حساسیتی ندارند، شاید هم فکر می‌کنند که می‌توانند کاری کنند. چون فقط از توانستن‌ها و قدرت خود بحث می‌کنند؛ که من می‌توانم، من می‌توانم. در حالی که تاکنون از مردم پول گرفتند و خرج کردند. حالا شعار می‌دهند که می‌خواهیم به مردم پول بدهیم.

مناظره‌ها توانست نقشی داشته باشد در  آگاهی رسانی؟

من صبح‌ها به پارک می‌روم و مردم با من در مورد مناظره‌ها صحبت می‌کنند. می‌پرسند که آن مسائلی که گفتید دقیقا چیست؟ می‌خواهم بگویم که ارتباط هست اما این مساله مقداری دیر جا می‌افتد.

در انتخاب مردم تاثیرگذار است؟

نه؛ ممکن است که ابراز احساسات کنند. این را خیلی‌ها به من گفتند که می‌ترسیم به شما رای بدهیم و آنوقت از رای روحانی کم شود.

جواب شما چه بوده؟

من هم گفتم که به ایشان (روحانی) رای بدهید. من خودم هم به روحانی رای می‌دهم. کنار هم نمی‌روم. به خاطر اینکه می‌خواهم بمانم تا بگویم که من می‌مانم تا مردم خودشان انتخاب کنند. اما با توجه به آنچه که آمارها نشان می‌دهد، شانس با آقای روحانی است و من هم به روحانی رای می‌دهم. ولی این شانس را هم برای خودم باقی می‌گذارم تا بعدا نگویند که کنار رفت. می‌مانم تا مردم اگر دوست داشتند رای بدهند. خیلی‌ها می‌گویند که تناقض است. می‌گویم راست می‌گویید ما همیشه در تناقضات زندگی می‌کنیم. هیچ اشکالی ندارد.

حالا چرا خودتان روحانی را انتخاب می‌کنید؟

ببینید این دولت تدبیر و امید، کارهای خیلی خوبی انجام داده است. البته روش و منش آنها یک حرکت اصلاحی تدریجی است. به نظر من در مورد برجام، یک شجاعتی نشان دادند. من حتی مقاله‌ای نوشتم به نام نجات ایران با شجاعت برجام. دولت به خوبی این کار را انجام داد. خیلی از مسائل در مملکت است که نمی‌توان به زبان آورد. به هر حال امنیت ملی ما اجازه نمی‌دهد که هر کسی هر حرفی را به زبان بیاورد. همه کشورها هم این‌گونه هستند. تمام این موارد بدون اینکه گفته شود در اقدامات روحانی انعکاس پیدا کرد. رفتند و سند برجام را امضا کردند. البته مقام رهبری هم واقعا از این موضوع پشتیبانی کردند. یعنی برجام یک تصمیم ملی بود. دکتر ولایتی در برنامه‌ای خیلی محکم اعلام کرد که برجام تصمیم نظام بوده و اگر نبود راه دیگری جز جنگ باقی نمی‌ماند. ایشان مشاور مقام معظم رهبری است، سال‌ها وزیر امور خارجه بود و در جریان همه مسائل است. الحمدالله برجام به جایی رسید و باعث شد گشایشی اتفاق بیفتد. هرچند ممکن است که بگوییم برخی کارها ناکافی است. در زمینه گردشگری و وقتی سلطانی‌فر در آنجا حضور یافت اقدامات خوبی انجام شد. یک روزی به من گفت که ٨٠٠ هتل در ایران در حال ساخت است. خب این رقم هرچند نسبت به کشورهای توریست‌پذیر رقم چندانی نیست ولی اقدامات قابل قبولی است. هرچند ممکن است ناکافی باشد اما از یک سو هم ممکن است که اگر بخواهند حرکت تندی را انجام دهند، مسائل دیگری در کشور بروز کند. بالاخره دولت جمع عاقلان و اقتصاددانان است. من در اینکه مردم به من رای بدهند را باز گذاشتم. ولی به نظرم اگر روحانی نیاید و در مقابل کسانی که شعار بی‌خودی می‌دهند و سیاهنمایی می‌کنند، بیایند جامعه ما دوباره مثل دوره دولت نهم و دهم شده و وضع بدتر از بد می‌شود.

پیش‌بینی می‌کردید که این میزان از بی‌اخلاقی‌ را از سوی کاندیداهای اصولگرایان ببینید؟

احساس می‌کردم که چنین اتفاقی بیفتد اما ماهیتش را نمی‌دانستم. به نظرم چنین اقداماتی و اینگونه در ملأعام اتهام زدن خلاف شرع است. خب اگر کسی مدرکی علیه کسی دارد به دادگاه بدهد. ببینید آقای قالیباف می‌گوید ٤ درصدی و ٩٦ درصدی. من می‌گویم شما از یک اطلاعاتی به این ٤ درصد رسیده‌اید.

همین ٤ درصد سه میلیون نفر می‌شوند.

سه میلیون و ٢٠٠ هزار نفر؛ که با خانواده می‌شوند، ١٢ میلیون نفر. وقتی می‌گویند ٤ درصد یعنی همه آنها را شناسایی کردند که گفتند دست اینها را قطع می‌کنم. اینکه کاری ندارد. اسامی آنها را به قوه قضاییه بدهد. احتیاجی ندارد که خودش بر سر کار بیاید. این آمار الکی است. وگرنه این ٤ درصد چه کسانی هستند؟ یعنی ما ١٢ میلیون آدم را از جامعه جدا می‌کنیم که باید دست سه میلیون نفر آنان بریده شود، و از آنجا که اموال‌شان هم باید مصادره شود، خانواده‌های‌شان متکدی می‌شوند. یعنی هشت میلیون نفر به متکدیان کشور اضافه می‌شود. این واقعا چه روش برخوردی است؟ همان آقای رییسی این لیست سه میلیون نفر را به قوه قضاییه ببرد تا دست‌شان را ببرند. معلوم است که حرف، حرف بیخودی است. ما البته در کشور خودمان، قاچاقچی و مال مردم‌خور داریم که خیلی از اینها هم شناسایی شده‌اند اما باز هم کسی کاری نمی‌کند. چه کسی باید اقدام کند؟ باز هم قوه قضاییه است. اگر کسی دستش در جیب مردم است، قوه مجریه که نمی‌تواند کاری کند. حالا ممکن است که در بانک‌ها سوءاستفاده شود، اما بازرسی کل کشور هم هست. ولی خب توانایی مجموعه‌های نظارتی ما همین است که می‌بینید. دلیلی نمی‌شود که اتهاماتی را به افراد وارد کنیم. یا همان سندهایی را که گفتند و اعلام کردند که زمین را به چه قیمتی خریدند. مگر سال ٦٥ زمین به چه قیمتی بوده است؟ من خودم ٢٠٠ متر زمین را در آن سال‌ها خریدم.

شانس آوردید که قالیباف چیزی در موردش نگفت...

من اصلا نمی‌گویم ندارم. چون اصلا ملاک نیست.

منظور اینها این است که هرکس اموالی دارد زالوصفت است.

خودشان هم دارند، خوبش را هم دارند. ببینید این نگاه غلطی است. من آن زمین را یک میلیون و نیم خریدم. الان دو میلیارد تومان می‌خرند. خب چی کار کنم؟ یک رانتی به نام تورم به علت سیاست‌های غلط در جامعه ایجاد شد که قیمت خانه یک‌دفعه سه برابر شد. اتفاقا متری ١٨٠ هزار تومان زمین در آن سال‌ها خیلی زیاد است. خب رفتند این زمین را به قیمت خریدند حالا می‌آیند و می‌گویند زمین شما این میزان می‌ارزد. خب چی کار کنیم؟ اگر آدم بخواهد نکته‌گیری کند که نکته زیاد است. کسی که شهردار تهران است و کاندیدای ریاست‌جمهوری، کاپشنی می‌پوشد که مارک خارجی را تبلیغ می‌کند. در خارج اگر چنین مقامی این کار را کند، می‌پرسند چند گرفتی که تبلیغ می‌کنی؟ مارک لوتو تبلیغ می‌شود. رونالدو وقتی در اسپانیا یک نوع لباس می‌پوشد یا ساعت فلان مارک را به دست می‌گیرد، کلی پول می‌گیرد.

یا مدل موهایش را که جدید می‌کند کلی پول می‌گیرد.

بله، کلی پول می‌گیرد. حالا اینجا کاندیدای ریاست‌جمهوری ما مارک لوتو را تبلیغ می‌کند. خب اگر کسی بخواهد اتهام‌زنی کند، می‌گوید چند گرفتی؟‌ البته شهادت می‌دهم که پولی نگرفته است. فقط می‌خواهم بگویم که اینگونه اتهام‌زنی‌ها بد است.

چه نکته‌ای از مناظره سه‌گانه در ذهن شما باقی مانده و نظر شما را به خود جلب کرده است؟ چه رفتاری را در مناظره و حتی پشت صحنه مناظرات دیده‌اید؟

چیزی که در ذهن من مانده این است که بعضی‌ها خیلی سوال می‌کنند. این همان تاکتیک احمدی‌نژاد است. هر سوالی که از او پرسیده می‌شد با سوال جواب می‌داد.

برای همین به میرسلیم گفتید استاد سوال؟

بله، بقیه هم همین‌طور. فقط سوال می‌کنند. یک سوالاتی است که به امنیت ملی کشور ربط پیدا می‌کند. مثلا می‌پرسند شما از موضع قدرت با افغانستان چه می‌کنید؟ خب چی کار می‌خواهند بکنند؟

یک جا هم در مناظره عصبانی شدید.

بله، ممکن است.

آنجایی که میرسلیم سوال می‌کرد و شما گفتید که عملکردتان در فلان کارخانه چگونه بود. به نظرم اوج عصبانیت‌تان آن بود.

ببینید ایشان ١٥ سال در آن کارخانه عضو هیات رییسه بود.

کارخانه در کجا بود؟

در آمل. من رفتم آنجا برای بازدید.

آن موقع شما وزیر بودید؟

نه؛ ایشان ١٥ سال و تا همین اواخر هم در هیات رییسه بود. خب ایشان هم نمی‌توانست کاری کند نه اینکه بخواهم از ایشان خرده بگیرم. ولی مثل خیلی کارهای دیگر که نمی‌شود هیچ کاری کرد. به خصوص در سیاست خارجی خیلی وقت‌ها آچمز هستیم. از موضع قدرت چه می‌خواهی بکنی؟ فرض کنید با عربستان از موضع قدرت می‌خواهیم چکار کنیم؟ بهترین کار این است که مقاومت و خویشتنداری کنیم. سوالاتی مطرح می‌کنند که اصلا نمی‌توان به آن جواب داد. بله از این سوال‌ها زیاد می‌توان مطرح کرد. مثلا چرا اینگونه لباس می‌پوشید؟ اگر ایشان توانست دلیل بیاورد که چرا اینگونه لباس می‌پوشد.

برخی هم می‌گویند انتخاب در ایران بین بد و بدتر است. شما هم به این اعتقاد دارید؟

به عنوان ناظر بیرونی، برنده این مناظرات را کدام یک از کاندیداها می‌دانید؟ هم از لحاظ اخلاقی و هم اعلام برخی برنامه‌ها...

واقعا نمی‌شود گفت که برنده چه کسی بوده است. اما می‌توانم بگویم که بازنده داشته‌ایم؛ یعنی همان آدم‌هایی که تخریب و برخورد شخصی می‌کنند. حالا به نظرم می‌آید که دولت روحانی کارهای خوبی کرده اما نقطه ضعف از لحاظ کار اجرایی زیاد داشته است. آنها را باید می‌گفتند.

چه واکنش‌هایی از مردم دیدید؟

فیدبک‌هایی از مردم گرفتم. مثلا من این روزها محافظ دارم اما وقتی به خانه می‌روم آنها را مرخص می‌کنم.

برای دویدن که به پارک می‌روید محافظان همراه شما هستند؟

نه، مثلا وقتی برای خرید می‌رویم هستند در کنار ما. به هرحال من فیدبک‌های مثبتی از مردم دیدم. مردم هم خیلی به ما محبت دارند. من هیچ‌وقت اینگونه محافظ نداشتم.

البته وزیر بودید محافظ داشتید؟

یک محافظ داشتم. به هرحال واکنش مردم جالب بود. همین امروز یک نفر به من گفت که دو فرزندم با دیدن مناظره‌ها ضدانقلاب شدند. چون می‌گویند کاندیداها خود اعتراف کردند که این نظام هیچ کاری نکرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز