خبرگزاری کار ایران

شجاع پوریان، عضو شورای شهر تهران:

پاشنه آشیل «قالیباف» عملکرد او در شهرداری است

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۴۵۷

عضو شورای اسلامی شهر تهران و نماینده ادوار مجلس معتقد است عملکرد قالیباف طی 12 سال در شهرداری تهران که می‌توانست به‌نوعی برگ برنده‌اش در انتخابات باشد، به پاشنه آشیل او تبدیل‌شده و باعث می‌شود میزان آرای قالیباف در تهران به‌مراتب کمتر از دوره‌های قبل باشد.

ولی‌الله شجاع‌پوریان، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خصوص عملکرد محمدباقر قالیباف و حضور چندباره وی در انتخابات ریاست جمهوری و شکستش گفت: قالیباف انتظاراتی از دولت روحانی با 4 سال فرصت دارد که خودش در طول 12 سال نتوانسته محقق کند. او در همه این سال‌ها نشان داده بیشتر از آنکه به فکر شهرداری باشد، به پاستور فکر می‌کند. به عبارتی شهردار تهران در طول 12 سال مدیریت، سه دوره کاندیدای ریاست جمهوری بوده است.

افرادی که در شورای شهر چهارم تهران به‌عنوان نیروهای اصلاح‌طلب وارد شدند با چه روندی تعیین و گزینش شدند؟

فضای انتخابات سال 92 فضای بسته و خاصی بود. بعد از حوادث سال 88 و محدودیت‌هایی که برای اصلاح‌طلبان وجود داشت، امیدواری زیادی میان شخصیت‌های اصلاح‌طلب وجود نداشت، ازاین‌رو در درجه اول بخشی از شخصیت‌های سیاسی و متخصص اصولاً تمایلی برای حضور در عرصه انتخابات شورا در دوره چهارم را نداشتند. افرادی که تمایل خودشان را برای انتخابات اعلام کردند اغلب با فیلتر نهادهای نظارتی روبرو شدند و برخلاف این دوره، در دوره گذشته بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب تائید صلاحیت نشدند. خود بنده هم در هیئت اجرایی شهرستان و هم استان رد و درست در لحظات پایانی با اعتراضی که داشتم صلاحیتم تائید شد به‌صورتی که بسیاری از دوستان و نزدیکانم از تائید صلاحیتم مطلع نشدند. می‌خواهم بگویم ما با شرایط سخت و پیچیده‌ای در دوره گذشته مواجه بودیم و دستمان در بستن لیست باز نبود. البته بدنه اصلاح‌طلبی درهرصورت دارای نیروهای شایسته‌ای هستند، اما طبیعی بود با حذف چهره‌های اصلی جریان اصلاحات، زمینه برای منفعت‌طلبی افرادی فراهم شود، افرادی که در آن موقعیت خود را به اردوگاه اصلاحات نزدیک کردند، اما بعد از حضور در شورا، رویه دیگری را در پیش گرفتند. افزون بر آن در دوره گذشته مرجعی مثل شورای عالی سیاست‌گذاری با سازوکار منظمی که امروز برای آن تعریف شده وجود نداشت و از همین رو دقت و حساسیت زیادی برای بستن لیست نهایی هم حاکم نبود.

یکی از اتهاماتی که شورای چهارم متوجه محمد باقر قالیبات شهردار تهران می کند، استخدام‌ها بی ضابطه و خارج از ساز و کارهای تعیین شده در شهرداری تهران است. نظر شما در این باره چیست؟

آقای قالیباف 12 سال و اصولگرایان 13 سال مدیریت شهری تهران را در اختیار داشته‌اند. اگر بررسی کنیم در طول این سنوات تعداد پرسنل شهرداری از زیر 25 هزار نفر در سال 82 به بالای 65 هزار نفر در سال 96 رسیده است، یعنی حداقل 40 هزار نفر در طول این سیزده سال جذب شده‌اند ولی به‌جز دو سه مورد آزمون استخدامی تبدیل وضعیت نیروهای داخلی، مکانیسم شفاف و آزمونی برای جذب نیروهای جدید در شهرداری تهران تعریف نشده است. یعنی بخش زیادی از این 40 هزار نفر با توصیه و سفارش و بدون ضابطه جذب شهرداری شده‌اند. متأسفانه روال اداری شهرداری بیش از آنکه منطبق بر اصول شایسته‌سالاری و تخصص باشد، منطبق بر روابط بوده است.

 سخنان آقای جهانگیری در مناظرات چند درصد واقعیت را از شهرداری نشان داد؟

من معتقدم همان‌طور که دولت یازدهم، دولت ورشکسته و ازهم گسیخته‌ای را تحویل گرفت، شهردار بعدی تهران هم شرایط سختی را پیش رو دارد. واقعیت آن است که شهرداری تهران با انبوه مطالبات و دیون و پروژه‌های نیمه‌کاره و معضلات متعدد روبرو است. بخش زیادی از بودجه شهرداری صرف هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد پرسنل می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات اقماری شهرداری بدون اینکه سازوکار روشنی داشته باشند، در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند و درواقع اظهارات آقای جهانگیری تنها بخشی از شرایط سخت فعلی شهرداری تهران را منعکس کرد. برداشت بنده این است که آقای جهانگیری در مناظرات نجابت به خرج می‌دهند وگرنه عملکرد قالیباف در شهرداری تهران به‌گونه‌ای است که می‌تواند شرایط سخت‌تری را برای او در مناظرات رقم بزند. من به دوستانم در شورا و شهرداری توصیه می‌کنم اگر انشاالله این دوره اصلاح‌طلبان شهرداری و شورا را در اختیار گرفتند، در همان ماه‌های اول به‌صورت مستند وضعیت فعلی شهرداری را برای مردم صادقانه تشریح کنند تا شهروندان بدانند شهردار جدید شهرداری را در چه شرایطی تحویل گرفته تا مطابق به شرایط امروز از شهردار آینده مطالبه و انتظار داشته باشیم.

 محمد باقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده است، ایشان 12 سال شهردار تهران بودند در حوزه چه کارنامه ای از خود به جا گذاشته است که بر پایه آن بتواند برای ریاست جمهوری خیز بردارد؟

قالیباف 12 سال شهرداری تهران را در اختیار داشته است، یعنی فرصت کافی و طولانی برای اجرای تمام برنامه‌ها و اهدافی که می‌توانست باعث رونق و حل مشکلات شهر شود. در کشورهای پیشرفته 8 سال زمان خوبی برای سنجش عملکرد یک مدیر است، یعنی هر مدیری بعد از 8 سال باید توانسته باشد، با شناسایی موانع و محدودیت‌ها، برنامه‌های خود را عملیاتی کند. حالا قالیباف نه 8 سال بلکه 12 سال رئیس‌جمهور دولت محلی تهران با دایره وسیعی از اختیارات بوده است، شورای شهر هم در این 12 سال با قالیباف همراه و ایشان هیچ بهانه‌ای برای محدودیت و عدم همکاری ندارد، بسیاری دیگر از نهادها هم همکاری مطلوبی با شهرداری داشته‌اند ولی شما الان وضعیت شهر تهران را بدون هیچ تعصبی قضاوت کنید. مسائلی مثل آلودگی هوا، ترافیک، حمل‌ونقل، آسیب‌های اجتماعی، ساخت‌وسازهای بی واسطه، وضعیت پارکینگ‌ها و مسائل مربوط به مدیریت بحران در شهر تهران چگونه است؟ آیا 12 سال برای لااقل بهبود بخشی از این مشکلات کافی نبود؟ قالیباف انتظاراتی از دولت روحانی با 4 سال فرصت دارد که خودش در طول 12 سال نتوانسته محقق کند. بدیهی است اگر بر فرض قالیباف رئیس‌جمهور شود، همین تیم و مدیران حاضر در شهرداری در وزارتخانه‌ها و کابینه دولت حاضر می‌شوند، حالا خودتان قضاوت کنید این دوستانی که در 12 سال شرایط شهر تهران را به وضعیت فعلی رسانده‌اند، قرار است چه چشم‌اندازی را برای کشور ترسیم کند.

آیا قالیباف بعد از انتخابات۹۲ و شکست در آن انتخابات لایق ادامه حضور در شهرداری تهران بود؟

تجارب کشورهای موفق نشان می‌دهد طولانی شدن دوره مدیریت یک فرد در یک نهاد می‌تواند آسیب‌زا باشد، از همین رو قوانین به‌گونه‌ای تدوین می‌شود که دو دوره چهارساله یا پنج‌ساله را برای مدیریت تعریف می‌کنند. طولانی شدن دوران مدیریت در یک سازمان، باعث رسوب فساد و فراگیرشدن آن می‌شود. ای‌کاش حتی اگر قانون راه سه دوره‌ای شدن قالیباف را منع نکرده بود، اصول‌گرایان از این تجارب موفق درس می‌آموختند و او را برای دوره سوم بر مسند شهرداری نمی‌نشاندند. قالیباف در همه این سال‌ها نشان داده بیشتر از آنکه به فکر شهرداری باشد، به پاستور فکر می‌کند و برای آنجا برنامه‌ریزی می‌کند. به عبارتی شهردار تهران در طول 12 سال مدیریت، سه دوره کاندیدای ریاست جمهوری بوده است.

چرا در شورای شهر تهران، استیضاح قالیباف پیگیری نشد و آیا سفارشاتی صورت گرفته بود؟

پروژه استیضاح زمانی درست است که دستکم احتمال رسیدن به نتیجه وجود داشته باشد. صرف استیضاح شهردار بدون داشتن چشم‌انداز روشن باعث اتلاف وقت مدیریت شهری و اخلال در عملکرد شهرداری می‌شد. اگر می‌خواهیم قضاوتی از شورا داشته باشیم باید با واقعیت‌های شورا امسال را ارزیابی کنیم. واقعیت این است که اصلاح‌طلبان شورا در اقلیت بودند و دستشان برای هر اقدامی بسته بود. طبق قانون استیضاح شهردار نیاز به رأی اکثریت دو سوم اعضای شورا دارد، ما در حالت ماکسیمم می‌توانستیم 13 نفر باشیم و اگر می‌خواستیم بحث استیضاح را کلید بزنیم، متهم به سیاسی‌کاری می‌شدیم و در نهایت هم شهردار ابقا می‌شد، ضمن اینکه بنای ما از اول تعامل و همکاری با شهرداری برای حل مشکلات مردم بود. ما نمی‌خواستیم ذهنیتی وجود داشته باشد که اصلاح‌طلبان در هر شرایطی مخالف شهرداری هستند. از سویی برخی به دنبال متشنج کردن شورای چهارم بوده‌اند تا تصویری ماجراجویانه از اصلاح‌طلبان نشان دهند که قطعاً عملکرد منفی در نتیجه انتخابات مجلس دهم داشت. ازاین‌روی یکی از رویکردهای ما، عدم تشنج در شورای چهارم بوده است.  

در دوره پنجم شورای شهر تهران با چه رویکردی عمل خواهید کرد؟

خوشبختانه در این دوره چهره‌های بسیار باتجربه و توانمندی ثبت‌نام کرده‌اند، امیدواریم فرآیند بستن لیست منتج به یک لیست کارآمد شود. شورا و شهرداری درعین‌حال که یک نهاد سیاسی است، یک کارکرد خدماتی و اجتماعی هم دارد. نتیجه عملکرد شورای دوره پنجم باید بعد از 4 سال ملموس باشد. دو موضوع ترافیک و آلودگی هوا از مهم‌ترین مطالبات مردم تهران هستند که انتظار حل آن را دارند. باید از تجارب موفق دنیا استفاده کنیم و این معضلات را حل کنیم. ساختار شهرداری در این چند دوره یک ساختار غیرشفاف بوده و شهرداری به هیچ نهادی پاسخگو نبوده، در دوره پنجم شهرداری باید ملزم به پاسخگویی به شورا و شهروندان شود. مبارزه با فساد یکی از اولویت‌های دوره پنجم باید باشد. رویکرد شورای شهر در دوره پنجم باید یک رویکرد کارشناسانه و منطبق بر اصول علمی و پژوهش‌های تحقیقی باشد، دوران مدیریت آزمون‌وخطا گذشته و ما نیاز به مدیریت علمی و کارشناسی داریم.

پایگاه رأی قالیباف را در شهر تهران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردم تهران دو بار در دو دوره گذشته نظرشان را نسبت به عملکرد قالیباف اعلام کرده‌اند. در دوره گذشته فقط یک چهارم مردم تهران به قالیباف رأی دادند، باوجوداینکه اگر قرار باشد قالیباف دارای کارنامه موفقی در شهرداری باشد، باید رأی او در تهران به‌مراتب بیشتر از این می‌شد. درواقع شهر تهران که می‌توانست به‌نوعی برگ برنده قالیباف در انتخابات باشد در دو دوره گذشته پاشنه آشیل او شده است. این آمار نشان می‌دهد نارضایتی شهروندان تهرانی از عملکرد قالیباف بالا است و در این دوره هم به‌مراتب آرای قالیباف در شهر تهران کمتر از دوره‌های پیش خواهد بود.

منبع: رویداد24

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز