خبرگزاری کار ایران

چرا «دیوید لینچ» از سینما خداحافظی کرد؟

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۶۱۸

«دیوید لینچ» کارگردان مؤلف و نامدار آمریکایی در مصاحبه‌ای درباره دلایل خود برای کناره‌گیری از ساخت فیلم‌های بلند سینمایی را اعلام کرد.

«دیوید لینچ» که ماه آینده فصل سوم شاهکار تلویزیونی خود یعنی سریال «توئین پیکس» را پس از یک وقفه 27 ساله رونمایی می‌کند، در مصاحبه با روزنامه «سیدنی مورنینگ» تصریح کرد که دیگر به دنیای سینما و فیلم بلند باز نخواهد گشت.

«لینچ» که پس از فیلم «امپراطور درون» در سال 2006، هیچ فیلم بلند دیگری نساخته، معتقد است که" این فیلم پایان حرفه فیلمسازی او در سینما بوده است" و توضیح می‌دهد: "به هر حال این صنعت در حال تغییر است و در این صنعت فیلم‌های چندقسمتی و بلاک‌باسترها (فیلم‌های پرهزینه و پرفروش) دیگر جایی برای افراد خلاقی چون من وجود ندارد."

این هنرمند 71 ساله ادامه داد: "خیلی چیزها فرق کرده و بسیاری از فیلم‌هایی که ممکن است آثار فوق‌العاده‌ای هم باشند دیگر در گیشه فروش خوبی ندارند و شرایط فروش برای فیلم‌هایی فراهم است که من علاقه‌ای به ساخت آنها ندارم".

«لینچ» در حالی از کناره‌گیری از ساخت فیلم‌های سینمایی خبر می‌دهد که امسال چهلمین سالگرد ساخت اولین فیلم موفقش «کله پاک‌کن» (1977) است.

دیوید لینچ که متولد سال 1946 میلادی است ابتدا در رشته هنرهای زیبا تحصیل کرد و اوایل دهه 1970 وارد وادی فیلمسازی شد.

«مرد فیل‌نما» اولین موفقیت سینمایی او بود که نامزد هشت جایزه اسکار شد. این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی سزار فرانسه را نیز دریافت کرد.

وی در اواخر دهه 80 با «مارک فارست»، تهیه‌کننده معروف برای ساختن سریال تلویزیونی «توئین پیکس» قرارداد بست. این مجموعه تلویزیونی در دهه 90 در شبکه ABC به نمایش درآمد و به موفق‌ترین سریال تلویزیونی دهه 90 تبدیل شد.

یکی از موفق‌ترین آثار کارنامه سینمایی لینچ «در قلب وحشی» است که در سال 1990 موفق به دریافت جایزه نخل طلای کن شد. در سال 1997 لینچ فیلم «بزرگراه گمشده» را ساخت. این فیلم در گیشه موفقیتی به دست نیاورد و نقدهای متنوع مثبت و منفی دریافت کرد.

در سال 2001 بود که فیلم «جاده مالهلند» به عنوان یکی از آثار ماندگار لینچ به دنیای سینما آمد. این فیلم با نقش‌آفرینی «نائومی واتس» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن و نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را برای لینچ به‌همراه آورد و در جوایز سزار فرانسه بهترین فیلم خارجی انتخاب شد.

انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس فیلم «جاده مالهلند» را به‌عنوان بهترین فیلم دهه‌ گذشته سینمای جهان انتخاب کرد.

در سال 2005 «لینچ» در جشنواره کن اعلام کرد در حال ساخت اولین پروژه دیجیتالی خود با نام «امپراتوری درون» است. این فیلم در سال 2006 اکران شد و منتقدان استقبال چشمگیری از آن داشتند، فیلمی که بنابر گفته خود «لینچ» آخرین ساخته سینمایی او بوده است.

وی در همان سال 2006 جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را نیز دریافت کرد.

قرا است فصل سوم سریال «توئین پیکس» پس از 27 سال که از انتشار فصل دوم آن در سال 1990 می‌گذرد از تاریخ 21 می 2017 با عنوان «بازگشت» عرضه شود. فصل سوم این سریال محبوب 18 اپیزودی خواهد بود.

 منبع: ایسنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز