خبرگزاری کار ایران

داوود سلیمانی مطرح کرد:

مناظره دوم گامی به‌پیش برای جریان اصلاحات

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۲۰۱

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: به نظر می‌رسد، بهترین دستاورد این مناظره برای جریان اصلاحات و اصلاح‌طلبان بود. در این مناظره تئوری اصلاحات و نگاه مدنی نشان داد که توانسته تا حدودی ادبیات نیروهای اصولگرا و رقبا را نیز تغییر دهد که این خود بسیار مهم است.

سید مصطفی هاشمی طبا، سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سید مصطفی آقامیرسلیم، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری دومین مناظره انتخاباتی خود در موضوعات فرهنگی و سیاسی در روز جمعه را برگزار کردند. در این مناظره نامزدها به سؤالات مجری برنامه درباره موضوعات مختلف سیاست داخلی و خارجی و مسائل فرهنگی پاسخ دادند و پیرامون آن به بحث پرداختند.

داوود سلیمانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گو با رویداد۲۴در رابطه با دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مناظره دوم نکاتی که آقای روحانی و جهانگیری بیش از سایر کاندیداها انگشت تأکید بر آن نهادند، موارد متعددی بود.

وی در خصوص این موارد چنین توضیح داد: تکیه به روش‌های اخلاقی در نقد مسائل و عملکردها که در چند مورد مخاطب آن‌ها آقای قالیباف بود. آنجا که قالیباف مسئله کالای لباس در خانه وزیر آموزش‌وپرورش را مطرح و مانند مجرم با ایشان برخورد کرد، با تذکر اخلاقی روحانی مواجه شد که خیلی بجا و مهم بود و جالب آن است که قالیباف بر این خطای فاحش و غیراخلاقی خود مجدداً پای فشرد و نشان داد برای رسیدن به هدف از روش‌های ناصواب نیز استفاده می کندو موارد دیگری از این قبیل نیز در جای‌جای سخنان قالیباف وجود داشت.

سلیمانی در ادامه افزود: در این مناظره ازآنجاکه قالیباف درصدد ادامه خط تقسیم جامعه به چهاردرصدی و نودوشش درصدی بود، روحانی این حربه را کند کرد آنجا که این کار را تقلید ناشیانه‌ای از جنبش ۹۹ درصدی (غرب و جنبش وال‌استریت) دانست و گفت که حالا چون سال نودوشش است آن را نودوشش درصدی خوانده‌اید که دران طعنه‌ای به غیرعلمی بودن این آمار و تبلیغاتی بودن آن نیز داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: عموماً قالیباف به موضوعات و سؤال‌های مطروحه توجهی نمی‌کرد و سعی داشت تا حرف‌هایی که از قبل هدفگذاری کرده بود، مطرح کند. البته در هجمه تا حدودی موفق بود و بیشتر رگه‌های پوپولیستی را همچون آقای رئیسی تهییج می‌کرد که ازاین‌جهت روحانی و جهانگیری و هاشمی طبا کمرنگ‌تر ولی البته کارشناسانه‌تر ظاهر شدند.

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: رئیسی، قالیباف و میرسلیم در این مناظره نسبت به گذشته باهم هماهنگ‌تر و پوششی‌تر عمل کردند و هجمه‌ها به روحانی بیشتر بود. مثلاً درباره حقوق شهروندی تقریباً آن را فقط سندی بر روی کاغذ می‌دانستند و روحانی، با جمله‌ی عملیاتی می‌شود تقریباً خود بر سخنان آنان صحه گذارد که اگرچه حاکی از صداقت وی است اما می‌توانست کارهای انجام‌شده در این خصوص را ایجابی‌تر مطرح کند. در اینجا عملاً رئیسی تکیه‌بر حقوق شهروندی را در مقابل بیکاری و اشتغال در درجه بعدی سخنان خود قرارداد که به‌نوعی می‌تواند بیانگر کم‌اهمیت‌تر بودن آن نزد وی باشد.

 وی ضمن اشاره به قضیه برجام در مناظره روز گذشته تأکید کرد: مواضع خوب روحانی و جهانگیری، واقعاً تمامی رقبا را به کرنش و قبول وادار کرد، آنان دیگر مانند سابق در این خصوص سخن نگفتند. به‌ویژه پس از سخنان جهانگیری که تاکید کرد فرار به جلو کفایت نمی‌کند و اینکه با بیلبوردها چه تهمت‌هایی به ظریف زدید، آنان را به موضع سکوت کشاند و دیگر ورود پیدا نکردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اضافه کرد: جهانگیری در خصوص امنیت داخلی و خارجی جمله‌های طلایی مانند ما ایران هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم یا خاتمی با طرح گفتگوی تمدن‌ها به ایران روح داد و در ساحت داخلی این سخن که قدرت در فرهنگ است و چکشی نمی‌شود و دوقطبی جعلی چه بلایی بر سر کشور می‌آورد را در برابر رقبا مطرح کرد که اشاره‌اش به حرکات قطبی‌سازی راست‌ها بود و تقریباً رئیسی و قالیباف در برابرش حرفی برای گفتن نداشتند.

سلیمانی در ادامه تصریح کرد: تلاش در جهت اتحاد اقوام و مذاهب و استفاده از پتانسیل آنان در مدیریت‌ها تقریباً سخن تمامی کاندیداها بود و همه به نحوی آن را قبول داشتند که محل امیدواری است، اما تأکید جهانگیری یادآور شعار ایران برای ایرانیانی بود که قبلاً نیز جبهه‌ی مشارکت ایران اسلامی بر آن انگشت تأکید نهاده بود.

وی افزود: عدم‌مداخله در زندگی خصوصی مردم شاید یکی از شاه‌بیت‌های سخنان آقای روحانی در خصوص امنیت داخلی بود و تکیه به آرامش و امنیت حاصل از سیاست‌های دولت بحثی کلیدی به‌حساب می‌آید که کنتر رقبا درباره آن حرفی جدی داشتند. در سبک زندگی نیز روحانی از اخلاق و آرامش و صداقت گفت و از کپی‌برداری از ۹۹ درصدی ...و طرح ۴ درصد و ۹۶ درصد از خط انشقاقی که توسط قالیباف تعقیب می‌شد حذر داد و گفت رئیس‌جمهور یک ملت برای همه‌ی ملت است، اما جهانگیری گلی دیگر کاشت و جمله‌ای در همان جهت ایران برای ایرانیان یعنی «هیچ قومی از قومی دیگر ایرانی‌تر نیست» مطرح کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: درمجموع علیرغم اینکه در این دور پروپاگاندای قالیباف و سپس میرسلیم و تا حدودی رئیسی و روش پوپولار آن‌ها تا حدودی توجه عوام را می‌تواند به خود جلب کند، ولی نوع نگاه بیشتر واقع‌بینانه و کارشناسانه روحانی و جهانگیری و تا حدودی واقع‌بینی هاشمی طبا، تأثیر بهتری در اقشار متنوع اجتماعی به‌ویژه دانشجویان و فرهنگیان داشت و نکته‌ی دیگر آنکه اگرچه شاید به‌طور عادی چندان مهم ننماید ولی از مدعی ورود به مسائل برجام غریب است. می‎دانیم که «ان.پی.تی» مخفف نام انگلیسی Nuclear Non- Proliferation Treaty معاهده منع گسترش هسته‌ای است. آقای رئیسی در پاسخ به آقای روحانی که سؤال کرده بود آخر شما از هسته‌ای چه می‌دانید که در این خصوص سخن می‎گویید... رئیسی جملاتی در ورودش به این مقوله گفت و در بخشی از سخنانش بیان کرد که «...من در رابطه با مسائلی که در رابطه با mpt هست گفتم به ما‌ گزارشاتی شده...» که نشانگر میزان ورود و شناخت ایشان به این مسئله بود هرچند که می‌توان آن را زیاد حائز اهمیت ندانست زیرا خیلی‌ها نمی‌دانند که فرق npt با mpt چیست، ولی برای مدعیِ دانستن، چنین نیست.

سلیمانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد، بهترین دستاورد این مناظره برای جریان اصلاحات و اصلاح‌طلبان بود. در این مناظره تئوری اصلاحات و نگاه مدنی نشان داد که توانسته تا حدودی ادبیات نیروهای اصولگرا و رقبا را نیز تغییر دهد که این خود بسیار مهم است. من قبلاً درجایی گفته بودم که فشار افکار عمومی خواه‌ناخواه ادبیات کهن و سخت آنان را در هم خواهد شکست و اینک طلیعه‌ی آن مشهود است.

او افزود: فعلاً راجع به واقعی یا غیرواقعی بودن و نیت رقبا قضاوتی ندارم، ولی آنان همگی علیرغم پیشینه‌ی رفتارها و سخنانی که داشته‌اند در این مناظره چون اصلاح‌طلبان از حقوق مردم و آزادی و تساوی قومیت‌ها و مذاهب و آزادی فضای مجازی و ارتباطات و اموری که جناح‌های تندرو آن را همواره نفی کرده یا در کنترل خود می‌خواسته‌اند کمی روبه‌جلو سخن گفتند و این جای شکر دارد. امید که در واقعیت امر نیز جناح اصولگرایان و حامیان آنان نظیر آقایان مصباح یزدی و شیخ محمد یزدی و جامعه مدرسین و جامعه روحانیت و دیگر احزاب و تشکل‌های اصولگرای حامی، چون موتلفه و پایداری و... این همدلی با کاندیداهایشان بر سر حقوق ملت و آزادی‌های مطرح‌شده را داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: درمجموع کاندیداهای اصلاح‌طلب به‌ویژه آقای روحانی و جهانگیری در این دور بهتر از دور اول ظاهر شدند. گاهی باید چاشنی‌های لازم را در جهت شفاف‌سازی بیشتر بدان افزود و آقای روحانی و جهانگیری نسبت به خدماتی که برای محرومان و قشر آسیب‌پذیر جامعه انجام داده‌اند بیش‌ازپیش تبلیغ کنند. مناظره بعدی به نظرم مناظره‌ای به‌غایت مهم است. باید دید کاندیداهای رقیب به‌غیراز مباحث شعاری و تکراری گذشته چه سخن جدی و کارشناسی شده‌ای در چنته دارند تا مردم بتوانند با چشمانی بازتر ‌کاندیدای اصلح را انتخاب کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز