خبرگزاری کار ایران

افزایش بازدهی بورس با مدیریت واردات

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۶۴۵

با توجه به نام گذاری سال ۱۳۹۶ به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و تاکید مسئولان عالی نظام به حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال، لزوم استفاده از ابزارهای مختلف برای تحقق این مهم ضروری است.

جهان اقتصاد نوشت: با توجه به نام گذاری سال ۱۳۹۶ به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و تاکید مسئولان عالی نظام به حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال، لزوم استفاده از ابزارهای مختلف برای تحقق این مهم ضروری است. در این راستا یکی از موضوعاتی که لازم است به صورت دقیق مورد توجه و کالبد شکافی کارشناسی قرار گیرد، رابطه مثلثی میان واردات، تولیدات داخلی و بازار سرمایه است.

از نظر کارشناسان اقتصادی حمایت از تولید، با توجه به ضرورت حراست از منابع محدود کشور، مستلزم احصای بخش ها و کالاهای تولیدی دارای مزیت های نسبی و مطلق در تولید و بخش های نوپا و استراتژیک و ضروری و توجه به خلق مزیت های جدید است و این امر تنها با تدوین و اجرای «استراتژی توسعه رشته فعالیت های اقتصادی» و متعاقب آن تدوین « استراتژی تجاری بلندمدت» به دور از هرگونه بخشی نگری ، منطقه گرایی و سلیقه های شخصی و… با توجه به آمایش سرزمینی و ظرفیت های استانی محقق خواهد شد.

بررسی ادبیات اقتصادی و مبانی نظری رشد و توسعه گویای آن است که تجارت و بازرگانی خارجی همواره یکی از عوامل مهم و مؤثر در توسعه بوده و به نوعی موتور محرکه اقتصاد کشورها محسوب می شوند. ازاین رو آثار متقابل دو شاخص تجارت خارجی و تولید داخلی بر یکدیگر، یکی از موضوعات مهم و اساسی اقتصاد کشورها بوده و تبیین سازوکار این دو بر یکدیگر و تبیین سیاست های حمایتی می تواند جایگاه سیاست تجاری خارجی یک کشور را در طیف سیاست های توسعه صادرات و یا جایگزینی واردات مشخص کند.

در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نیز به صورت ملموس به درونزایی اقتصاد یعنی استفاده مطلوب از ظرفیت ها و امکانات داخلی و برونگرایی از طریق تکیه بر صادرات دارای ارزش افزوده توجه شده است.

یکی از ارکارنی که به اقتصاد مقاومتی واقعی کمک خواهد کرد “بازار سرمایه ” است. این بازار ۳۲ صنعت را در دل خود جای داده است وبیش از ۳۲۰ شرکت سهامشان در این بازار خرید و فروش می شود. هر چند عمده تولید شرکت های بورسی صادر می شود مانند شرکت های پتروشیمی، پالایشگاهی و… اما تمامی شرکت های بورسی از واردات تاثیر می پزیرند به عنوان نمونه واردات بی رویه پوشاک صنعت نسجی کشور را نابود کرده است. اگر واردات مدیریت شود همان گونه که در بالا ذکر شد، شاهد ورود شرکت های بیشتری به بازار سرمایه خواهیم بود. به عنوان نمونه کفش چینی، کفش تبریز را له کرده است، اگر واردات کفش مدیریت شود، شرکت های کوچک و بزرگ تولید کفش جان دوباره خواهند یافت و در اینده این شرکت ها سهامشان را وارد بازار سرمایه خواهند کرد. بنابراین از نظر تعداد سهام، تعداد سهام داران، بزرگ شدن بورس و….. افزایش خواهد یافت. با توجه به مطالب فوق وظیفه بازار سرمایه درون زایی اقتصاد است که این امر با مدیریت واردات محقق خواهد شد.

مشکل اصلی در مدیریت واردات چیست؟

جدا از این که مدیریت واردات برای بهبود اقتصاد کشور لازم است، مسئله ای وجود دارد که مدیریت واردات را با چالش و آن را نا کارآمد خواهد کرد و آن مسئله قاچاق کالا است. آمار ها نشان داده است هر زمان که واردات کاهش می یابد قاچاق کالا افزایش یافته است. ( در زمان تحریم ها واردات کاهش یافت اما به همان اندازه قاچاق افزایش یافت). بنابراین هم زمان با مدیریت واردات باید مبارزه با قاچاق کالا را افزایش داد.

مرتضی ابراهیمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز