خبرگزاری کار ایران

ستاد حامیان لاریجانی برای روحانی

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۵۵۹

با آغاز به کار رسمی ستاد مرکزی اصولگرایان معتدل حامی روحانی با دبیری بهروز نعمتی، صف‌بندی جریان حامی لاریجانی با دیگر اصولگرایان مشخص‌تر شده است. پیش از این اعلام شده بود که علی‌اکبر ناطق‌نوری پشت جبهه اصولگرایان حامی روحانی قرار دارد، اما بعد از تکذیب دفتر ناطق مشخص شد که جریان اطراف علی لاریجانی اقدام به تشکیل ستادی در حمایت از حسن روحانی کرده‌اند.

بهروز نعمتی دیروز در پاسخ به این سؤال «شرق» که آیا تأیید می‌کنید، تشکیل ستاد اصولگرایان معتدل حامی روحانی عملا به معنی حمایت آقای علی لاریجانی از آقای روحانی در انتخابات آتی است، گفت: «من که سخنگوی آقای لاریجانی نیستم، ولی این مجموعه بالاخره از اصولگرایان تشکیل شده است».

او در پاسخ به این سؤال که بالاخره شما به‌عنوان یکی از نزدیکان آقای لاریجانی شناخته‌شده هستید، گفت: «آقای لاریجانی بالاخره برادر و بزرگ‌تر ما هستند».

نعمتى دیروز همچنین در جمع خبرنگاران گفت: «ما به صورت ضرب‌الاجل و در ٢٤ساعت تصمیم گرفتیم ستاد اصولگرایان حامی دکتر روحانى را راه‌اندازى کنیم و در این مسیر به دنبال اثربخشی هستیم.        

شورای سیاست‌گذاری در رأس هرم اداری این ستاد و پس از آن شورای مشورتی راهبردی قرار دارد ‌که شامل نمایندگان ادوار مجلس می‌شود و اقشار مختلف در آن حضور دارند. کشور را به هشت منطقه قسمت کرده‌ایم که ۳۲ استان را پوشش می‌دهد. همچنین ١٦ کمیته تشکیل داده‌ایم و پنج معاونت برای ستاد در نظر گرفته‌ایم. در کنار این ستادها یک ستاد مردمی هم تشکیل داده‌ایم که از فردا در سراسر کشور فعال خواهند شد».

این نماینده مجلس افزود: «من بارها عرض کرده‌ام که طیف اصولگرایی تنها شامل جمنا نیست و طیف عظیمی از اصولگرایان خارج از جمنا را شامل می‌شود». در این مراسم برخی نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی و ابراهیم اصغرزاده حضور داشتند.

یار اصولگرای روحانی

«روحانی دودوره‌ای است». «من و روحانی رفیقیم». اینها جملاتی است که رئیس فعلی مجلس به فراخور درباره دولت فعلی و رئیسش بیان کرده است، اما این رفاقت از کجا شروع شد؟ به نظر می‌رسد که علنی‌شدنش از همان روزهای تصویب برجام در مجلس بود. در روزهایی که اصولگرایان تندرویی مانند رسایی، کوچک‌زاده و زاکانی زمین و زمان را به‌هم می‌دوختند و علیه برجام و سیاست هسته‌ای دولت جنجال می‌کردند،

علی لاریجانی نقش اصلی را در تصویب برجام ایفا کرد؛ نقشی که منجر به جنجال رسایی و کوچک‌زاده در مجلس شد. آنها لاریجانی را متهم کردند که در یک توافق پشت‌پرده با شمخانی و حجازی برجام را در مجلس به تصویب رسانده است.

موضع حمایت از دولت در انتخابات مجلس دهم و ارائه لیست مشترک دولتیان، اصلاح‌طلبان و نزدیکان لاریجانی علنی‌تر شد و حتی در جریان انتخابات مجلس کار به جدال لفظی امثال جلالی و نعمتی با اصولگرایان دلواپس کشید.

خود لاریجانی هم از قم به صورت مستقل شرکت کرد درحالی‌که گزینه اصولگرایان افراد دیگری بودند. حتی در جریان انتخابات مجلس دهم هم اعلام شد که حسن روحانی و علی لاریجانی هردو به منظور کاهش تعداد ردصلاحیت‌ها با شورای نگهبان وارد مذاکره شدند.

دورشدن از راست

مشخص‌ترین زاویه علی لاریجانی با اصولگرایان عضو جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) را باید در کنایه چندوقت پیش او به یاران سابقش جست‌وجو کرد.

درحالی‌که اصولگرایان برای یک‌دوره‌ای‌شدن جمع شده بودند و تلاش می‌کردند تا به بهترین گزینه قابل رقابت با روحانی برسند، علی لاریجانی گفت: «اینکه عده‌ای جمع شدند و جمعیتی را تشکیل دادند خوب است و اشکالی ندارد، اما روش برخوردشان در متن بیانیه‌شان با مجلس موهن بود که ناراحت‌کننده بود، اما مجلس با این جوسازی‌ها مسیر خودش را عوض نمی‌کند».

برخلاف دیگر اصولگرایان که دور قالیباف یا رئیسی جمع شده‌اند و برای انداختن روحانی به هر شکلی تلاش می‌کنند، اما علی لاریجانی در گفت‌وگو با سالنامه روزنامه ایران با خونسردی تمام از دودوره‌ای‌بودن حسن روحانی سخن گفته است تاجایی‌که وقتی خبرنگار درباره علت «سرد» بودن فضای انتخاباتی از او سؤال می‌کند، رئیس مجلس با تأیید نگاه خبرنگار یکی از دلایل آن را دوردومی‌‌بودن دولت حسن روحانی بیان می‌کند.

لاریجانی تأکید می‌کند که ارتباط نزدیکی با اعضای جمنا برای اینکه بداند چگونه عمل می‌کنند، ندارد.

او در پاسخ به سؤالی که آیا از او برای وحدت اصولگرایان دعوتی شده، گفته بود: «من که به‌عنوان رئیس مجلس و پارلمان مصلحتی نمی‌بینم که در این امور دخالتی داشته باشم... در مورد اقدامات اصولگرایان درخصوص انتخابات هم به من خبری ندادند. تشکر هم می‌کنیم که خبر ندادند چون اگر هم می‌دادند من فرصتی نداشتم».

او در مصاحبه دیگری هم درباره مفهوم اعتدال گفته است: «وقتی ما در مورد اعتدال صحبت می‌کنیم، خود مشی مسلکی و مکتبی‌بودن اعتدال مدنظرمان هست. مسیر تفکر اسلامی مسیر تفکر اعتدالی است بنابراین این از نظر مبانی فکری است. از نظر مشی، معنی اعتدال این است که متناسب با شرایط تصمیماتی گرفته شود که هرچقدر می‌تواند طرف‌های مختلف را برای این تصمیمات مهم ملی همراه کند. ممکن است ما در مورد برخی از مسائل در کشور اختلاف‌نظر داشته باشیم. عیبی هم ندارد که اختلافی باشد، اما موضوعی که من فکر می‌کنم برای آینده ایران خیلی مهم است این است که مسائل و چالش‌های عمده ملی کشورمان را بشناسیم و برای آن یک همگرایی در کشور به وجود بیاوریم.

لاریجانی درباره میزان نزدیکی مفهوم او از اعتدال با مشی حسن روحانی هم گفته بود: «تردیدی نیست که ایشان در این مدتی که بر سر کار بوده‌اند گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند. در شرایط کنونی نوع تخاطبی که میان مجلس، دولت و قوه قضائیه وجود دارد، از یک متانت و آرامشی برخوردار است».

او اختلاف نظرهای بین مجلس و دولت را هم تاکتیکی خوانده و گفته بود که این اختلاف‌ها خیلی دارای مبانی راهبردی نیست.

شاید آخرین کنش سیاسی لاریجانی واکنش او به نامه احمد جنتی درباره جلوگیری از ورود پیروان ادیان الهی به انتخابات شورای شهر بود.

لاریجانی مستقیما به هیئت نظارت بر انتخابات شوراها دستور داد که برخلاف نظر دبیر شورای نگهبان مطابق قانون اقدام کنند و تغییری در آن صورت نگیرد.

راهی را که با فکر هاشمی شروع شد ادامه می‌دهیم

محمد شریعتمداری، دیروز در افتتاحیه ستاد تبلیغاتی اصولگرایان حامی حسن روحانی گفت: «خوشحالم در جمع ستاد اصولگرایان معتدل حامیان روحانی هستم، ایام باسعادت ماه شعبان را تبریک می‌گوییم و تقارن افتتاح این ستاد با این ایام را به فال نیک می‌گیریم. خیلی خوشحال شدم رنگین‌کمان حامیان روحانی از اقوام، مذاهب و گویش‌های گوناگون و جناح‌های مختلف امروز تکمیل شد. معتدلان همه گروه‌ها مورد ستایش ما هستند، از ناطق‌نوری و علی لاریجانی تشکر می‌کنم که کمک کردند تا این مسیر را ادامه دهیم. تشکر می‌کنم که ظرفیت خود را در اختیار تفکر اعتدال قرار می‌دهند، این راه را که با فکر آیت‌الله هاشمی شروع شد حتما ادامه می‌دهیم؛ چراکه رشد کشور، همچنین اجرای عدالت که علت موجبه انقلاب است با افراط و تفریط لطمه می‌خورد. برخی می‌گویند مگر قوه مجریه چند درصد قدرت دارد که شما تلاش می‌کنید آن را به دست آورید؛ من می‌گویم رهبری و ملت همان است که بود این وسط عاملی چون دولت با رأی مردم تغییر کرد، بعد از دولت خاتمی، با انتخابات، دولت احمدی‌نژاد سر کار آمد و هشت سال کارهایی کرد که باعث شد مردم در ٩٢ تغییر مسیر بدهند».

رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفت: «در این مدت انواع شاخص‌های کلان و خرد تغییر کرد و بهبود یافت، امنیت تغییر کرد و دیگر شاهد ترور‌هایی که قبلا شد نیستیم، با تلاش دولت از زیر فصل هفتم شورای امنیت بیرون آمدیم. در همین شرایط رشد اقتصادی منفی را مثبت کردیم. شرایط آب و بهداشت را بهبود دادیم، تولید نفت خام را افزایش دادیم، به جایگاه خود رسیدیم و کشور را از بنزین یورو چهار بی‌نیاز کردیم. ١٥هزار میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریدیم. به بازار ثبات دادیم و همه اینها به‌خاطر تصمیم مردم در سال ٩٢ بود. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل با هم این کارها را کردند. امیدوارم به برکت این ایام برکات به جمع ما نازل شود».

منبع: روزنامه شرق

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز