خبرگزاری کار ایران

همه پرسی ترکیه و آینده قدرت نمایی اردوغان در منطقه

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۳۲۰

همه پرسی ترکیه با ۵۱ درصد رأی آری به تغییر ۱۸ اصل قانون اساسی در ۱۶ آوریل ۲۰۱۷ جمهوری ترکیه را وارد مرحله­ تازه‌­ای در دوران زمام­داری حزب عدالت و توسعه کرده است.

جهان اقتصاد نوشت: همه پرسی ترکیه با ۵۱ درصد رأی آری به تغییر ۱۸ اصل قانون اساسی در ۱۶ آوریل ۲۰۱۷ جمهوری ترکیه را وارد مرحله تازه‌ای در دوران زمام­داری حزب عدالت و توسعه کرده است. نتیجه آن باعث شده است تا حزب عدالت و توسعه یک بار دیگر به آن­چه که می­‌خواهد در صحنه  سیاسی ترکیه برسد. همچنین این همه پرسی در مرکز توجهات بازیگران صحنه نظام بین الملل به ویژه قدرت­‌های منطقه­  خاورمیانه بوده است.

نتیجه­  این همه پرسی برای اردوغان و حزب مطبوعش نتیجه دل­گرم کننده­ای به حساب نمی­آید، اما هر چه هم که باشد می­‌تواند اردوغان را در اتخاذ اهداف خود در خصوص سیاست داخلی ترکیه و همچنین نحوه­ تعاملش با بازیگران قدرتمند خاورمیانه و جهت گیری آن پیرامون بحران‌های منطقه­‌ای یاری رساند.

اردوغان به پشتوانه موفقیتی که در این همه پرسی به دست آورده است، احتمال اینکه در صدد  کسب اقتدار و نفوذ بیشتر در خاورمیانه و تحولات جاری در این منطقه باشد وجود دارد. در واقع قدرتمندترین شخصیت سیاسی امروز ترکیه، به رهبری تبدیل شده است که برای ادامه سیاست­‌های پیشین خود در قبال تحولات منطقه و همسایگانش نسبت به گذشته مصمم‌­تر می‌­باشد. و به تبع آن از تنش و رویارویی بیشتر با کشورهایی که مخالف سیاست­‌های منطقه‌­ای او می­‌باشند به ویژه سیاست­‌های او در قبال بحران­‌های منطقه­‌ای باکی نخواهد داشت.

قانون اساسی جدید ترکیه، قدرت رئیس جمهور را به طور چشمگیری افزایش داده است. به ویژه این­که بر اساس قانون اساسی اصلاح شده توسط همه‌­پرسی ۱۶ آوریل، اردوغان پس از اتمام دروان ریاست جمهوری فعلی­‌اش می‌­تواند پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری  ۲۰۱۹ بر اساس قانون اساسی جدید، تا دو دوره­ی پنج ساله­ دیگر یعنی تا سال ۲۰۲۹ در مسند قدرت باقی بماند و بر یکه ­تازی خود در صحنه­ سیاست خارجی ترکیه ادامه دهد.

تداوم قدرت اردوغان تا سال ۲۰۲۹ می‌­تواند نوید دهنده­ قدرت ­نمایی بیشتر اردوغان در معادلات بین­المللی و منطقه‌­ای ترکیه باشد. در این دوره انتظار می‌­رود رفتار ترکیه در قبال تحولات داخلی عراق و سوریه خصمانه‌­تر شود. یعنی اردوغان برای تضعیف دولت بشاراسد و جهت­ دهی به آینده سیاسی سوریه به نفع منافع ملی ترکیه تلاش خواهد کرد. و این وضعیت در مورد عراق هم قابل پیش­بینی می‌­باشد. به ویژه به دلیل تحرکات کردها در طی ماه‌­های گذشته علیه اردوغان و مواضع منفی احزاب کرد نسبت به این همه‌­پرسی و تشدید فضای ناامنی در صحنه داخلی ترکیه از جانب پ.ک.ک، اردوغان را برای مهار تهدیدات سیاسی و نظامی از طرف کردها راغب ساخته است تا از هرگونه اقدامات قهرآمیز و سخت علیه شورشیان کرد و رهبران آن­ها مضایقه نکند.

اردوغان برای تحقق یافتن اهدافی که برای آینده­ی ترکیه در منطقه پس از همه‌­پرسی ترسیم کرده است، مسیر را هموار نخواهد دید. در واقع او برای محقق ساختن اهداف و برنامه‌­های ترسیمی خود برای رساندن ترکیه به جایگاه­ واقعی­اش که از تفکرات نوعثمانی­‌گرایی الهام گرفته است، باید با رقیبان منطقه‌­ای ترکیه به رقابت شدید بپردازد.

یکی دیگر از اهداف اردوغان در راستای نمایش قدرت خود در منطقه پس از همه­‌پرسی قانون اساسی، ادامه همان سیات مقابله با نفوذ ایران در منطقه می­‌باشد. انتظار می­‌رود اردوغان در آینده موضع جدی­تر در قبال ایران بگیرد. و برای محدود ساختن نقش ایران در منطقه از طرق مختلف به تقابل با این بازیگر مهم منطقه­‌ای بپردازد. در واقع جهت­گیری­‌های رجب طیب اردوغان در زمینه مسایل داخلی ترکیه و همچنین سیاست خارجی چه در دوران نخست­ وزیری و هم در دوران ریاست جمهوری‌­اش، او را به رهبری اقتدار طلب در قبال کشورهای منطقه تبدیل کرده است. که روابط ترکیه با ایران در طی سال­های گذشته گواه این واقعیت است. اما  در حقیقت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مهم و قدرتمند در منطقه در مقابل زیاده‌­خواهی‌­ها و تحرکات ترکیه علیه ایران مقاومت نشان داده و نتیجه تحولات سوریه و عراق تا به امروز به نفع ایران و به ضرر ترکیه بوده است. اما اردوغان که خود را در حال ­حاضر و حداقل تا سال­‌های آینده به واسطه این همه‌پرسی، بی‌رقیب و بی­ همتا می‌­پندارد، در آینده نزدیک باید این انتظار را داشته باشیم به سمت تشدید رقابت­‌های منطقه­‌ای و مهار ایران و گروه‌­های وابسته به ایران در منطقه­ خاورمیانه سوق پیدا کند که آن را می‌توانیم به عنوان قدرت­ نمایی اردوغان برای بازیگران معارض منطقه‌­ای تعبیر کنیم.

سعید امینی ، کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز