خبرگزاری کار ایران

بازار اندروید از ios پیشی می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۴۷۴۴۳۲

کاربران سیستم‌های اندرویدی تا پایان سال 2017 میلادی، حدود 41 میلیارد دلار برای اپلیکیشن‌های تلفن همراه هزینه خواهند کرد در حالی که انتظار می‌رود این رقم برای فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های ios کمتر از این مقدار و حدود 40 میلیارد دلار باشد.

روز به روز بر میزان محبوبیت تلفن‌های هوشمند و نیز تعداد کاربران آن افزوده می‌شود که همین موضوع زمینه ساز داغ شدن بازار اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های موبایلی در سراسر جهان شده است.

درحالی که تا پایان سال 2016 میلادی 1/2 میلیارد کاربر تلفن هوشمند در جهان وجود داشت، نتایج مطالعات مؤسسات پژوهشی مختلف نشان می‌دهد که تا سال 2020 حدود 70 درصد جمعیت جهان یعنی حدود 1/6 میلیارد نفر به این تلفن‌ها دسترسی خواهند داشت و این به معنای پتانسیل بزرگ بازار اپلیکیشن‌ها در تحول اقتصاد کشورهاست چرا که محبوبیت برنامه‌های موبایلی در سال‌های آینده رشد چشمگیری خواهد داشت اما در این میان فاتح بازار کدام یک از اپلیکیشن‌های اندرویدی یا ios هستند؟

درآمد دوبرابری اپلیکیشن‌ها

افزایش محبوبیت بازار برنامه‌های موبایلی مورد توجه بسیاری از مؤسسات پژوهشی از جمله کمپانی اپ انی (App Annie) قرار گرفت.

جدیدترین گزارش این مؤسسه نشان می‌دهد که این بازار همچنان رونق خواهد داشت و درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌ها تا سال 2020 دو برابر شده و به حدود 102 میلیارد دلار می‌رسد، همچنین انتظار می‌رود که این رقم تا سال ۲۰۲۱ به رقم ۱۳۹ میلیارد دلار برسد.

اما با وجود محبوبیت برنامه‌های موبایلی، فاتح بازار اپلیکیشن‌ها کدام کمپانی است؟ این موضوعی است که مؤسسات پژوهشی مختلف را برای تحقیق به تکاپو واداشت و شاید بتوان مؤسسه اپ انی (App Annie) را در این زمینه پیشتاز دانست.

طبق گزارش این کمپانی، اپ استور اپل در سال گذشته درآمد 34 میلیارد دلاری داشت درحالی که این رقم درآمد برای اپلیکیشن‌های اندرویدی تنها 27 میلیارد دلار بود و البته امسال (2017 میلادی) قرار است شاهد تغییراتی جدی و برتری اپلیکیشن‌های اندرویدی باشیم.

هرچند تاکنون بازار و درآمد اپ استور اپل به طور مداوم از گوگل پلی پیشی گرفته بود ولی نتایج مطالعات این کمپانی نشان می‌دهد که سال 2017 میلادی ورق برمی گردد و این، اپلیکیشن‌های اندرویدی هستند که بیشترین فروش را خواهند داشت که دلیل آن نیز وجود اپ استورهای جانبی گوگل پلی است.

در این گزارش آمده است که کاربران سیستم‌های اندرویدی تا پایان سال 2017 میلادی، حدود 41 میلیارد دلار برای اپلیکیشن‌های تلفن همراه هزینه خواهند کرد در حالی که انتظار می‌رود این رقم برای فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های ios کمتر از این مقدار و حدود 40 میلیارد دلار باشد.

محققان این کمپانی یکی از دلایل اصلی برتری اندروید نسبت به ios را بازار چین می‌دانند، جالب است بدانید در حالی در چین شاهد غالب بودن بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی هستیم که حضورکمپانی گوگل و نیز گوگل پلی از سال 2010 تاکنون در چین ممنوع شده است و البته این خلأ با اپ استورهای جانبی اندروید همچون Myapp، 360 Mobile و نیز دستیار موبایلی Baidu پر شده است.

باید گفت که مجموع درآمدزایی این بازارهای موبایلی غیر از گوگل پلی از ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ خواهد رسید و این رقم البته طبق پیش‌بینی مؤسسه پژوهشی اپ انی، در سال 2021 حدود 36 میلیارد دلار خواهد بود.

«دانیل لویتاس» معاون بخش پژوهشی مؤسسه اپ انی در این باره گفت: حتی اگر میزان فروش وسایل دیجیتال پایین باشد ولی چین هنوز هم بزرگ‌ترین کانال تلفن‌های هوشمند است و تنها در سال‌ جاری (2017) انتظار می‌رود میزان درآمد فروشگاه‌های جانبی گوگل پلی دو برابر شود و به این ترتیب درآمد اپلیکیشن‌های اندرویدی از اپ استور اپل پیشی بگیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر میزان خرید وسایل دیجیتال توسط مردم نسبت 5 به یک دارد یعنی کاربران در سراسر جهان 5برابر بیشتر به نمونه‌های اندرویدی روی خوش نشان می‌دهند ولی با این حال تاکنون سود اصلی از آن اپل بوده است.

در این گزارش به مطالعات مؤسسه پژوهشی گارتنر نیز اشاره‌ای شده و آمده است: با اینکه طبق تحقیقات مؤسسه پژوهشی گارتنر، در سال 2016 بیش از 80 درصد سهم بازار گوشی‌های هوشمند در اختیار سیستم عامل اندروید بود و گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل ios تنها 7/17 درصد بازار را در اختیار داشت ولی اپل همچنان از فروش وسایل الکترونیکی خود و نیز اپلیکیشن‌ها سود بالاتری را از آن خود کرد.

البته مؤسسه تحقیقاتی اپ انی که تاکنون بیشتر پیش‌بینی‌هایش با میزان دقت بالا درست از آب درآمده است روند سودآوری اپلیکیشن‌های اندرویدی در سال 2017 میلادی را ادامه دار نمی‌داند و معتقد است که تا سال 2021 باز هم همه چیز به کام اپل و اپلیکیشن‌های آن در اپ استور خواهد شد. براساس برآوردهای App Annie، انتظار می‌رود در سال 2021 فروشگاه موبایلی شرکت اپل (اپ استور اپل) کماکان بیشترین محبوبیت را به دست آورد و بیش از 70 میلیارد دلار درآمد برای اپل به ارمغان بیاورد در حالی که گوگل پلی و دیگر بازارهای فروش برنامه‌های موبایلی اندرویدی، پس از آن قرار خواهند گرفت.

352 میلیارد دانلود در سال 2021

مؤسسه تحقیقاتی اپ انی در زمینه میزان دانلودها نیز آماری ارائه داده و تخمین زده است که در سال 2021 میزان دانلودهای اپلیکیشن‌های تلفن همراه در سراسر جهان از مرز 352 میلیارد بار خواهد گذشت و درآمد کل فروشگاه‌های اپلیکیشن‌ها نیز از مرز 139 میلیارد دلار می‌گذرد که در این میان، اپل فاتح بازار است.

این درحالی است که علاوه بر گوگل پلی، گوگل آلفابت نیز بازار گوگل پلی آنلاین خود را برای فروش اپلیکیشن‌ها به راه انداخته است و از سوی دیگر کمپانی‌هایی مانند آمازون با وسایل خود از جمله تبلت کیندل مبتنی بر سیستم عامل اندروید در بازار حضور خواهند داشت و حتی آمازون فروشگاه ویژه خود را برای این وسایل به راه انداخته است. با این حال اپ انی پیش‌بینی کرده که گوگل پلی و فروشگاه‌های موازی آن در سال 2021 از ios عقب بیفتند.

گفتنی است از درآمد ۱۳۹ میلیارد دلاری برنامه‌ها  در سال ۲۰۲۱، حدود ۷۶.۵ میلیارد دلار مربوط به کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه بوده است. همچنین حدود ۳۵ میلیارد دلار از این درآمد مربوط به کشورهای قاره امریکا و بخشی نیز مربوط به منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا خواهد بود.

اما در کدام کشورها شاهد بیشترین دانلود اپلیکیشن‌ها هستیم؟ از 5کشور برتر در حوزه دانلود اپلیکیشن‌ها می‌توان به چین، هندوستان، امریکا، برزیل و اندونزی اشاره کرد و البته باید گفت که چین و امریکا در این زمینه در صدر قرار دارند و حدود 75درصد درآمد جهانی اپلیکیشن‌ها در سال 2016 از این دو کشور بوده است و البته پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال 2021 به 85 درصد برسد.

طبق تحقیقات اپ انی، بیشترین درآمد ناشی از اپلیکیشن‌های دانلود شده در سراسر جهان و بویژه این 5 کشور برتر، بازی‌های ویدئویی هستند طوری که این بازی‌ها حدود 40درصد کل دانلود اپلیکیشن‌ها را به خود اختصاص داده‌اند ولی همین رقم، حدود 81درصد درآمد حاصل از اپلیکیشن‌ها را دارد.همچنین پیش‌بینی شده است که میزان دانلودها در چین تا سال 2021 سالانه 19درصد افزایش پیدا کند و میزان درآمدزایی ناشی از این دانلودها نیز با 24 درصد افزایش به حدود 5/56 میلیارد دلار برسد.

با توجه به درآمدزایی بالای اپلیکیشن‌ها، نگاه بسیاری از کشورها به این حوزه جلب شده است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست طوری که تاکنون حدود 130هزار اپلیکیشن بومی در کشور تولید شده است و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بر لزوم توجه به صادرات اپلیکیشن‌ها به منظور درآمدزایی و شکوفایی بیشتر این حوزه تأکید دارد. حال باید منتظر ماند و دید تا سال 2021 هریک از کشورها چه سهمی از درآمدزایی 139میلیارد دلاری بازار اپلیکیشن‌ها را به خود اختصاص خواهد داد.

منبع: ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز