خبرگزاری کار ایران

بازار در انتظار پایان فضای غافلگیری

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۲۰۹

تداوم روند فرسایشی قیمت دلار با شکسته شدن مرز روانی ۳۸۰۰ تومان و نوسان خنثی قیمت اونس طلای جهانی پس از عدم عبور از سقف‌های قیمتی قبلی موجب افت قیمت‌های بازار آتی سکه شدند.

به گزارش ایلنا، جهان اقتصاد نوشت: فعالان بازار آتی سکه با محدود شدن دامنه نوسانات قیمت دلار با چشم‌انداز افزایش مداخله دولت در ماه‌های پیشِ‌رو به تغییرات قیمت اونس طلا برای عبور از سطوح مهم حمایتی و مقاومتی دل بسته اند. در حال حاضر خوش‌بینی سرمایه‌گذاران بین‌المللی به تسریع در افزایش‌های نرخ بهره در ایالات متحده و تقویت ارزش جهانی دلار عامل فشار بر قیمت جهانی طلا است.

هفته گذشته نگاه‌ها به سمت سخنان خانم جانت یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا معطوف بود‌ خانم یلن در سخنان خود نسبت به طولانی شدن مراحل افزایش نرخ بهره هشدار داد و آن‌را غیر عاقلانه دانست تا بدین ترتیب احتمال افزایش نرخ بهره در نشست بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس (۲۵ اسفند ) قوت بگیرد و با افزایش ارزش جهانی دلار قیمت اونس طلا تحت فشارهای نزولی قرار بگیرد.

در بازار ارز نیز هم چنان نبود تقاضای قوی و برتری سمت عرضه با دورنمای افزایش عرضه ارز با نزدیک شدن با پایان سال از سوی شرکت‌های حقوقی برای تسویه حساب‌های ریالی خود و احتمال مداخله دولت برای تثبیت نرخ ارز و افزایش تسلط بازارسازان رسمی موجب افت شدید دامنه نوسانات شده است موضوعی که با کاهش انگیزه سفته‌بازی از سوی دلالان ارزی‌، قیمت دلار را در یک مسیر فرسایشی رو به پایین قرارداده است انتظار می‌رود با فعال شدن تقاضای آربیتراژی ناشی روند صعودی شاخص جهانی دلار با قرار گرفتن در بالای سطح روانی ۱۰۰ واحدی و تقاضای ارز مسافرتی در نزدیکی تعطیلات نوروزی بتواند تا حدودی از افت شدید قیمت دلار ممانعت کند.

بازار آتی سکه در اولین روز هفته متاثر از روند مبهم و انتظاری قیمت اونس طلای جهانی و ناتوانی از عبور از حمایت و مقاومت‌های کلیدی پیشِ‌رو در کنار نبود اخبار تکان دهنده قوی در داخل و کاهش عمق نوسان در بازار ارز، شاهد معاملات سرد و کسل کننده‌ای بود. در معاملات روز شنبه بر تعداد موقعیت‌های باز در بازار آتی سکه افزوده شد که نشان از انتظار برای برگشت قیمت‌ها پس از برخوردها به سطوح حمایتی مهم از سوی معامله‌گران بود از سویی دیگر نیز حجم بالای تعداد موقعیت‌های باز توسط حقوقی‌ها و معامله گران عمده نیز با سنگین کفه ترازو به سمت خریداران موجب کاهش قدرت فروشندگان برای پایین آوردن قیمت‌ها شده است امری که تشدید فواصل قیمتی میان سررسیدهای بازار آتی سکه و سکه نقدی را به دنبال داشت.

به نظر می‌رسد بازار آتی سکه هم چنان درگیر تداخل انتظارات نزولی کوتاه مدت و انتظارات صعودی بلندمدت قرار گرفته است و شاهد تداوم هم‌گرایی در سررسیدهای نزدیک‌تر با با عامل کاهنده زمان با دورنمای تثبیت قیمت‌ها و واگرایی ناشی از ابهامات وریسک‌های بالقوه در سال‌های آینده با مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها در سررسیدهای دورتر هستیم.

افت دامنه نوسان در بازار آتی سکه به تبعیت از بازارهای تاثیر‌گذار، دامنه نوسان سررسید آبان۱۳۹۶ به عنوان دورترین سررسید بازار آتی سکه را به چهار هزار تومان رساند با فروکش کردن هیجانات قیمتی دلار در هفته‌های گذشته از تب و تاب بازار آتی سکه کاسته شده و حجم معاملات نیز با کاهش مواجه شده است.

تحرکات معامله‌گران عمده و حقوقی‌ها ی بازار آتی سکه، خروج بازارهای تأثیرگذار اونس و دلار از حبس بازه قیمتی و انتشار اخبار تکان دهنده حول توافق برجام و یا تصمیم‌های غافلگیر کننده ترامپ در روزهای آینده از عوامل مهم و تاثیر بر جهت دهی و پایان بخشیدن به روند انتظاری در بازار آتی سکه خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز