خبرگزاری کار ایران

لزوم شناسنامه‌دار کردن ساختمان‌ها

باید دستگاه‌های مربوط چه شهردای و چه وزارت مسکن الزاماتی را ایجاد کنند که وقتی ساختمانی به فروش می‌رسد همراه با گواهی و پایان کار به خریدار هم یک شناسنامه‌ای از آن ساختمان نیز ارائه شود و خریدار از مختصات ساختمان و اطلاعات کلی آن بهره‌مند شود.

به گزارش ایلنا، ابعاد حادثه ساختمان پلاسکو از آتش سوزی در یک ساختمان قدیمی فراتر رفته است. این ساختمان که از جهات مختلف برای مردم اهمیت داشت، ابعادی چون خاطره تاریخی، مرکزیت تولید و پخش پوشاک به سراسر ایران، نماد آغاز دوران مدرنی از معماری و نخستین برج بلند ساخته شده در تهران همگی گویاست نوعی از اهمیت این ساختمان و به تبع آن نوعی از حساسیت نسبت به آتش سوزی و تخریب آن هستند. اما یک وجه بسیار مهم دیگر هم در این میان هست و آن وجود تعداد زیادی از ساختمان‌ها در شهر بزرگ تهران با همان مشخصات ساختمان پلاسکو است که امکان در معرض آسیب قرار داشتن آن‌ها وجود دارد و اینک حادثه آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو به تعبیری ضعف و مقاوم نبودن آن‌ها در برابر حادثه‌هایی چون آتش سوزی و یا حوادث دیگر را آشکار کرده است. این ابعاد آتش سوزی پلاسکو را شاید بتوان از آثار مثبت آن تلقی کرد.

حساسیت نهادهایی مثل دولت و مجلس و حتی توجه و تأکید مقام معظم رهبری نشان از اراده عمومی در نهادهای قانون‌گذاری  اجرایی و نظارتی دارد تا برای یپیش‌گیری از تکرار چنین حوادثی اقدام‌های لازم برنامه‌ریزی شود و به اجرا گذاشته شود.

در همین باره مجلس شورای اسلامی علاوه بر بخشی از اقدام‌های نظارتی، در تلاش برای مسئولین پذیری بیشتر شهرداران کلان‌شهرها است.

روزنامه جهان اقتصاد با مهندس محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره گفت‌و‌گو کرده است.

با توجه به اتفاقات رخ داده در سطح مدیریتی شهر تهران هم اینک برخی‌ها معتقد هستند که دوره مسئولیت شهردار باید به دو دوره ۴ ساله متوالی محدود شود و برخی هم از انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم سخن می‌گویند. فکر می‌کنید اجرای کدام روی‌کرد می‌تواند به افزایش پاسخ‌گویی شهرداری منجر شود؟

بنده معتقد هستم انتخاب شهردار با رأی مستقیم می‌تواند نکته بسیار مثبتی باشد زیرا شهرداری که با رأی مستقیم مردم انتخاب شود آن وقت نگاهی از بالا به پایین نخواهدداشت. چون خود را منتخب مردم می‌داند و تلاش می‌کند نگاهی هم‌سطح به مردم عادی داشته باشد و خود را خدمت‌گزار به مردم تلقی کند.

آیا با انتخاب شهردار اختیارات شورا برای نظارت بر شهرداری کاهش نمی‌یابد؟

بله، برخی این نگرانی‌ها را در شوراها دارند و فکر می‌کنند که با انتخاب شهردار اختیارات شوراها کاهش می‌یابد اما می‌توان این نقیصه را با برخی اقدامات الزامی دیگر جبران کرد. به طور مثال می‌توان این پیشنهاد را داد که انتخاب مسئولان عالیرتبه شهرداری و شهردار مناطق می‌تواند به پیشنهاد شهردار و رأی مستقیم شورای شهر باشد. در این صورت نه تنها از اختیارات شوراها کاسته نمی‌شود بلکه این اختیارات افزایش یافته و نظارت دقیق‌تری هم به شهرداری خواهیم داشت در حالی که براساس قوانین موجود نظارت شورای شهر به شهرداری محدود به سوال، تذکر و استیضاح است و اقدام موثر دیگر نمی‌توان انجام داد چرا که اگر ما بخواهیم اقدام موثری همچون استیضاح را اجرا کنیم هم این مساله برای مدیریت شهری هزینه دارد و هم نیازمند موافقت دو سوم اعضای شورای شهر است و بعید است که این تعداد بر استیضاح شهردار اتفاق نظر داشته باشند.

در ماجرای ساختمان پلاسکو مشاهده کردیم که این ساختمان هیچ ایمنی نداشته و بسیاری معتقدند که از این دست ساختمان‌ها در تهران کم نیستند آیا شورای شهر اقدامی برای ملزم کردن شهرداری برای صدور شناسنامه ایمنی انجام خواهد داد؟

شما هنگامی که یک رادیوی جیبی را خریداری می‌کنید دفترچه‌ای در آن وجود دارد که مشخصات، نحوه کار و اشکالات احتمالی و نحوه رفع آن‌ها را به شما گوشزد می‌کند این مساله در تمامی وسایل برقی یا دارویی و … وجود دارد و این در حالی است که یک ساختمان با یک هزینه گزاف ساخته می‌شود و فروش می‌رسد ولی یک توضیح چهار صفحه‌ای هم در آن وجود ندارد که ساختمان مذکور با چه مصالحی ساخته شده است، چه مصالحی دارد، تاسیسات برقی‌اش چیست نقشه ساختمانی به چه شکلی است و … . در مجموع فرد خریدار از این ساختمان هیچ اطلاعی ندارد و نمی‌داند اگر تاسیسات ایمنی و برقی ساختمان دچار مشکل شد چه باید کند برای رفع مشکل تاسیسات برقی تا چه حدی مجاز است ولتاژ برق را بالاتر ببرد و چه اقداماتی را انجام ندهد. این مشکل هم برای ساختمان‌های مسکونی وجود دارد و هم برای ساختمان‌های تجاری و مسکونی.

باید دستگاه‌های مربوط چه شهردای و چه وزارت مسکن الزاماتی را ایجاد کنند که وقتی ساختمانی به فروش می‌رسد همراه با گواهی و پایان کار به خریدار هم یک شناسنامه‌ای از آن ساختمان نیز ارائه شود و خریدار از مختصات ساختمان و اطلاعات کلی آن بهره‌مند شود.

شهردار تهران می‌گوید که در ماجرای ساختمان پلاسکو شهرداری تذکرات لازم را داده بود اما این نهاد از اختیارات لازم برای برخورد با متخلفان برخوردار نیست چقدر این ادعا با واقعیت همخوانی دارد؟

اگر مغازه‌های واقع در ساختمان پلاسکو عوارض نوسازی و مالیات خود را به شهرداری نمی‌دادند قطعا با آن واحدها و مغازه‌ها از سوی شهرداری برخورد می‌شد و شهرداری آن‌ها را پلمپ می‌کرد. وقتی شهرداری این اختیار را برای خود محفوظ می‌داند بی‌تردید این اختیار را هم دارد تا در صورت تخلف در حوزه ایمنی هم با آن واحد برخورد کند. آن‌چه که ما در شورای شهر درباره آن بحث داریم این است که از سال ۹۳ تا به امروز  چهار مصوبه برای تامین وسایل و به روزرسانی تجهیزات آتش نشانی داشته‌ایم اما شهرداری هیچ گزارشی را به ما نداده است. در مصوبه سال۹۴ به مساله ناوگان هوایی و بالگردهای آتش نشان تصریح شده ولی هیچ اقدامی برای آن انجام نشده است و اگر این اقدامات صورت گرفته بود بی‌تردید ساختمان پلاسکو هم با آن وضعیت روبرو نمی‌شد.

قالیباف روز چهارشنبه هفته گذشته به مجلس رفت و گزارشی به نمایندگان خانه ملت دارد آیا شورای شهر تهران برنامه‌ای برای حضور شهردار در صحن علنی شورا برای ارائه گزارش دارد؟

تا به امروز شهردار تهران هیچ گزارشی را به شورای شهر ارائه ندادند. آقای قالیباف هنگامی که به خاطر املاک نجومی به شورای شهر آمد از اعضای شورا تشکر کرد که این فرصت را برای او ایجاد کرده‌اند تا به مردم گزارش بدهد. به نظر می‌رسد با آن‌که شهردار به صورت قانونی موظف است تا مصوبات شورا را اجرا کند و گزراش آن اقدامات را به ما بدهد، شهردار کنونی خود را ملزم به ارائه گزارش به شورای شهر نمی‌داند.

کد خبر : ۴۵۶۲۲۹