خبرگزاری کار ایران

زنانه شدن مصرف سیگار

مصرف سیگار در بین زنان تابع الگویی پنهانی است و آمار نمی تواند بیانگر جمعیت واقعی مصرف کنندگان سیگار بین زنان باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه خراسان، دکتر شکوه دیباجی، جامعه شناس بر اساس نتایج تحقیقات خود می‌گوید: مصرف سیگار در بین زنان تابع الگویی پنهانی است و آمار نمی تواند بیانگر جمعیت واقعی مصرف کنندگان سیگار بین زنان باشد. با وجود این، مصرف سیگار در زنان 3 برابر شده، اما برای مردان رشد کمی داشته است. به طور کلی مصرف سیگار در جهان در حال زنانه شدن است؛ به طوری که در کشور های آلمان و اسکاتلند درصد زنان سیگاری بیش از مردان است.

دختران 7درصد، پسران 12درصد

وزارت بهداشت در متنی با عنوان «نقش زنان در کنترل دخانیات» به استناد گزارش سازمان جهانی نوشته است: زنان حدود 20 درصد از یک میلیارد و 400 میلیون فرد سیگاری در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند و در عین حال این آمار رو به افزایش است.

آمار 151 کشور مختلف نشان می دهد که حدود 7 درصد دختران نوجوان سیگار مصرف می‌کنند، در حالی که میزان پسران نوجوان سیگاری در این کشور ها 12درصد است.

در برخی کشورها تعداد دختران و پسران سیگاری برابر است. یافته‌های کنونی از مطالعه جهانی وضعیت استعمال دخانیات در نوجوانان13 تا 15 ساله، به عنوان گسترده ترین مطالعه صورت گرفته بین نوجوانان جهان، نشان داده است که در بسیاری از کشور های دنیا، دختران نوجوان به اندازه پسران نوجوان سیگار می‌کشند. این موضوع شاخصی است از افزایش استعمال دخانیات میان زنان جهان که در قرن 21 به قله خود خواهد رسید. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که نسبت به شیوع 12درصد استعمال دخانیات در زنان در سال 2005 تا 2025، حدود 20درصد از جمعیت زنان جهان سیگاری خواهند بود.

در همین حال در گزارشی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی که ایران نیز در شمار این کشورهاست، استعمال قلیان رو به افزایش است.

کد خبر : ۴۴۸۶۸۷