خبرگزاری کار ایران

احتمال درمان مبتلایان به اختلالات بینایی، حرکتی

دانشمندان در آزمایش انجام بازی رایانه‌ای، حس بینایی افراد را کاملاً کنار گذاشتند و حتی از حس شنوایی یا دیگر حواس کاربر برای پیشبرد بازی استفاده نکردند.

به گزارش ایلنا به نقل از فارس، بازی‌های ویدیویی یک ابزار کاملاً بصری محسوب می‌شوند. ولی گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن با انجام بررسی‌های پیچیده روی مغز انسان موفق شدند امکان انجام بازی‌های رایانه‌ای با چشمان کاملا بسته را هم فراهم کنند.

در این اقدام دانشمندان حس بینایی را کاملا کنار گذاشتند و حتی از حس شنوایی یا دیگر حواس کاربر برای پیشبرد بازی استفاده نکردند.

محققان، یک شبیه‌سازی سه‌بعدی از مغز انسان ارائه کردند و بازی مربوطه به صورت مارپیچ‌های مجازی تعریف شد. با این فرآیند فرد داوطلب توانست بدون آنکه از حواس خود کمک بگیرد، فقط با استفاده از امواج مغزی بازی را تا انتها به پایان برساند.

محققان بر این باورند که با روش جدید می‌توانند مبتلایان به اختلالات بینایی، اختلالات حرکتی یا دیگر مشکلات مرتبط با حواس شش‌گانه را به روش جدید درمان کنند و این امکان را برای آنها فراهم آورند تا در دنیای واقعی به زندگی عادی خود ادامه دهند.

در این مطالعه پنج نفر برای انجام بازی شرکت کردند و از طریق فرآیندی موسوم به «تحریک مغناطیسی ترانس‌کرانیال» مدیریت بازی را در اختیار گرفتند. دانشمندان برای انجام آزمایش مذکور یک کلاه هوشمند روی سر این افراد قرار دادند تا تمام سیگنال‌های مغزی آنها را تحلیل کنند و سرانجام آنها موفق شدند بدون مشکل بازی را به پایان برسانند.

محققان می‌گویند روش جدید آنها می‌تواند به درمان بیماری‌های مختلف از جمله میگرن، اختلالات یادگیری، و تقویت حافظه کمک کند و حتی ارتباطات مغز-به-مغز بین انسان‌ها را فراهم آورد.

کد خبر : ۴۳۶۱۱۲