خبرگزاری کار ایران

با بازیگران نقش‌های منفی آشنا شوید

سریال‌های معصومیت از دست رفته، مختارنامه و شب دهم جزو آثار شاخص تاریخی ـ مذهبی تلویزیون با موضوع رویداد عظیم صحرای کربلاست.

به گزارش ایلنا؛ جام جم نوشت؛ در این سه اثر تاریخی بازیگرانی ایفاگر نقش اشقیاء یا شخصیت‌های منفور تاریخ شیعه بوده‌اند البته ایفای این نقش‌های منفور، هم سخت است و هم دل شیر می‌خواهد؛ هنوز هم ممکن است بازی در قالب چنین شخصیت‌هایی با واکنش منفی معدودی از مخاطبان مواجه و همراه باشد.

همین مساله باعث شده بازیگران کمتر حاضر به بازی در نقش اشقیاء شوند، اما باید قبول کرد که منفوران هم بخشی از این رویداد عظیم تاریخی هستند و اتفاقا بازی توانمند و هنرمندانه این طیف از بازیگران است که سبعیت و شقاوت نابکاران و معاندان را به خوبی نمایان می‌کند.

فرهاد اصلانی

اصلانی معتقد است یک بازیگر باید به تمام نقش‌هایی که به او پیشنهاد می‌شود، فکر کند؛ مهم نیست آن شخصیت چه عقیده‌ای داشته و دارد. شاید این طرز تفکر باعث شد تا او تن به ایفای نقش عبیدالله بن زیاد، منفورترین شخصیت تاریخی سریال مختارنامه بدهد.

اصلانی برای این نقش باید ریش می‌گذاشت و از آنجایی که ریش مصنوعی را نمی‌پسندید، تصمیم گرفت در زمان حضورش در اثر دیگری بازی نکند و ریش بگذارد، اما در دوران پیری ابن‌زیاد با گریم پیرش کردند.

یکی از صحنه‌های طلایی اصلانی در این سریال، زخم و بوی تعفن پایش بود که این حس را چنان واقعی نشان داد که ناخودآگاه مخاطب احساس می‌کرد بوی عفونت پای ابن‌زیاد را استشمام می‌کند. همچنین صحنه اعتراف گرفتن از مسلم و ادبیات مکارانه و عجیب و غریب نیز ازجمله نقاط قوت بازی او بود.

انوش معظمی

میرباقری برای انتخاب بازیگر نقش حرمله فاکتورهای زیادی داشت و به‌دنبال بازیگری بود که هیکل درشتی داشته باشد.

تا این‌که بعد از دیدن انوش معظمی این نقش را به او پیشنهاد داد. البته قبل از ایفای نقش ترس و واهمه زیادی داشت، زیرا اطرافیانش به او می‌گفتند که اگر این نقش منفور را بازی کند، حتما نقش اول و آخرش خواهد شد، اما این اتفاق نیفتاد.

از دیگر ویژگی‌های این نقش گریم عجیب و غریب این شخصیت بود که میرباقری تاکید داشت علاوه بر فیزیک، خو و خصلت حیوانی را در ظاهر او به نمایش بگذارد و گریم حرمله یکی از سخت‌ترین گریم‌های این سریال بود که شش ساعت طول می‌کشید و این نقش نقطه عطف کارنامه معظمی شد.

داریوش فرهنگ

داریوش فرهنگ هنرمندی است که خودش را فقط به دنیای نویسندگی و کارگردانی محدود نکرده و در کنار آن به بازیگری هم نظر دارد.

او با این‌که از ایفای نقش عبیدالله بن زیاد در سریال «معصومیت از دست رفته» و بازخورد بد مردم می‌ترسید، اما بعد از صحبت با میرباقری تن به این پیشنهاد داد. آنها به این توافق رسیدند که ابن‌زیاد برخلاف منفور بودنش خیلی چهره زشتی نداشته باشد.

به همین دلیل فرهنگ بیشتر روحیه سیاستمدار بودن ابن‌زیاد را پررنگ کرد. از سوی دیگر کل‌کل‌های او و شوذب خزانه‌دار و توجیه برای همراه نشدن با امام حسین(ع) از صحنه‌های جذاب این شخصیت بود که نشان از توانمندی فرهنگ برای این نقش داشت.

رضا خندان

زنده‌یاد رضا خندان بازیگر نقش سنان بن‌انس در سریال مختارنامه است. او بر اثر بیماری کلیوی در 57 سالگی از دنیا رفت.

در کارنامه هنری این بازیگر نقش‌های زیادی در سینما و تلویزیون دیده می‌شود، اما هیچ یک از نقش‌هایش آنچنان که باید و شاید ماندگار نشد و آخرین بازی او در سریال مختارنامه بود که شاه نقش زنده‌یاد خندان بود، اما خودش هرگز موفق نشد این اثر درخشانش را ببیند و از آن لذت ببرد. او خیلی با جدیت این نقش را بازی و تلاش کرد انتظارات میرباقری را برای این نقش برآورده کند، به همین دلیل سعی کرد سنگدل بودن سنان بن انس را در بازی‌اش پررنگ کند تا برای مخاطبان هم باورپذیر باشد.

محمود پاک‌نیت

کارنامه محمود پاک‌نیت پر از نقش‌های ماندگار است که این بازیگر با هنرنمایی‌اش حک و ثبت کرده. یکی از نقش‌های ماندگار او بازی در سریال «شب دهم» و ایفای نقش سرگرد مبرز بود. قصه این سریال با رویداد عاشورا تنیده شده بود و پاک‌نیت تلاش کرد نقش یک سرگرد شهربانی بی‌رحم را بخوبی ایفا کند و او را بسیار هوشمند و جاه‌طلب نشان دهد.

یکی از ویژگی‌های سرگرد مبرز، شخصیت خاص چندگانه‌اش بود که انگیزه واقعی‌اش انتقام بود و پاک‌نیت بخوبی از پس این نقش برآمد. سرگرد مبرز به خاطر منفور بودن در لشکر اشقیاء قرار می‌گیرد.

مهدی فخیم‌زاده

فخیم‌زاده جزو هنرمندان رزمی‌کار تلویزیون و سینمای ایران است. او معمولا در کارهایی که خودش نویسندگی و کارگردانی آن را به عهده دارد، بازی می‌کند و کمتر جلوی دوربین کارگردان دیگری حاضر می‌شود.

میرباقری در یک محفل دوستانه به او پیشنهاد نقش عمر بن سعد را داد و به این ترتیب، فخیم‌زاده بعد از 16 سال مقابل دوربین یک کارگردان رفت.

فخیم‌زاده نقش عمر بن سعد را بسیار هنرمندانه ایفا کرد و روی حرکات چشم و زاویه نگاهش خیلی تاکید داشت. گریم هم به او کمک کرد تا این نقش منفور را به درستی ایفا کند. از ویژگی‌های او تبحرش در بیان دیالوگ‌هاست که مخاطب زیرکی و فریبکاری این شخصیت را متوجه می‌شد.

محمد فیلی

محمد فیلی، شیرازی است و تا به امروز نقش‌های متفاوتی را بازی کرده است. زمانی که او به دفتر تهیه‌کننده سریال مختارنامه دعوت شد، خوشحال بود که می‌خواهد در یک اثر تاریخی بازی کند، اما وقتی وارد دفتر شد، میرباقری خطاب به او گفت که تو شمر منی.

فیلی در ابتدا فکر می‌کرد میرباقری شوخی می‌کند، اما متوجه شد که همه چیز جدی است. او بعد از کلنجار رفتن با خودش این نقش را بازی و تلاش کرد مردم واقعاً فکر کنند با یک شمر واقعی روبه‌رو هستند.

او اولین شمر جدی و خبیث تلویزیون را ایفا کرد و تا زمانی که فیلم روز رستاخیز اکران نشود، بازی او همچنان در صدر قرار دارد.

صدرالدین حجازی

حجازی از آن دست بازیگران است که مخاطبان او را با نقش‌های منفی‌اش می‌شناسند تا با نقش‌های مثبت.

خودش معتقد است از ایفای نقش‌های منفی لذت می‌برد. او در سریال تلویزیونی مختارنامه ایفاگر نقش خولی بود و برای رسیدن به این نقش خیلی زحمت کشید.

این نقش نقطه عطفی در کارنامه هنری‌اش محسوب می‌شود. یکی از تاکیدات میرباقری این بود که حجازی سعی کند دیالوگ‌هایش را خیلی با قدرت بگوید تا خبیث بودن این شخصیت برای مخاطبان قابل لمس باشد.

صحنه‌ای که او سر امام حسین(ع) را به خانه می‌آورد و قطرات خون روی زمین می‌جوشد، از صحنه‌های به یاد ماندنی سریال مختارنامه است.

کد خبر : ۴۳۰۱۰۴