خبرگزاری کار ایران

مروری بر روزنامه های امروز ششم مهر ماه،

ادعای یک منبع آگاه از تعداد کشته های ایرانی/ ماجرای شنیدنی درخواست صدام برای مذاکره و پاسخ امام(ره)/ رونمایی کیهان از استراتژی جدید دولت/ مثلث‌های فرا زناشویی!

سفر رئیس جمهور به نیویورک و مصاحبه های متعدد وی با رسانه ها و همچنین بازتاب های فاجعه غم انگیز منا در کانون توجه روزنامه های امروز است، حال آنکه موضوع اجرای برجام و سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

سفر رئیس جمهور به نیویورک و مصاحبه های متعدد وی با رسانه ها و همچنین بازتاب های فاجعه غم انگیز منا در کانون توجه روزنامه های امروز است، حال آنکه موضوع اجرای برجام و سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه ششم مهر ماه را مرور کنید.

«روزنامه شرق» در گزارشی به سفر آقای روحانی به نیویورک پرداخته است. این روزنامه در این گزارش راجع به مصاحبه اخیر رئیس جمهور با سی ان ان با تیتر «مذاکره غیرمستقیم با آمریکا درباره سوریه» نوشته است: ««حسن روحانی» رئیس‌جمهوری که در نیویورک به سر می‌برد، به غیر از دیدارهای دیپلماتیک مصاحبه‌هایی هم با رسانه‌های خارجی دارد. او در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با بیان اینکه «باید تلاش کرد تا گذشته جبران شود و آینده ساخته شود»، گفت: «گفت‌وگوی مستقیمی با آمریکا در خصوص سوریه نداریم، اما از طریق اتحادیه اروپا و سازمان ملل به شکل غیرمستقیم تبادل‌نظر داریم». او تأکید کرد: «اگر تعهد جدی در اجرای توافقات هسته‌ای و لغو کامل تحریم‌ها ببینیم، شاید امکان گفت‌و‌گو در سایر مسائل هم فراهم شود». روحانی ادامه داد: «اولویت در سوریه تقویت حکومت مرکزی برای پایان‌دادن به تروریسم و خونریزی، بازگشت آوارگان و اصلاحات سیاسی است».

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: «ناراحتی ملت ایران از سیاست‌های دولت آمریکا، نظیر مداخلات سیاسی و حتی نظامی طبیعی و منطقی‌است. اما خواستار این هستند که در چارچوب روابطی درست و سازنده و مبتنی بر احترام متقابل تنش‌ها کاهش یابد. فاصله بین آمریکا زیاد است و مسائل زیادی باید جبران شود. مهم این است که نگرش و رفتار عوض شود. ملت ایران نمی‌خواهند در گذشته بمانند اما نمی‌پسندند که گذشته ادامه یابد».

همچنین این روزنامه در گزارشی با موضوع اجتماعی طلاق با تیتر «مثلث‌های فرا زناشویی» به عامل «خیانت» در میان دلایل افزایش طلاق پرداخته و می نویسد: «از میان دلایلی که زوج‌ها در مراکز مشاوره قبل از طلاق برای جدایی اعلام کرده‌اند خیانت یا آنچه کارشناسان این حوزه «روابط فرازناشویی» می‌گویند در رتبه سوم قرار داشته است. طبق تعریف کارشناسان آسیب‌های اجتماعی «روابط فرازناشویی» را می‌توان با عنوان کلی «بی‌وفایی» در طیفی از «فکرکردن به فرد دیگر» تا «ارتباط جنسی با فرد دیگر» قرار داد. اگرچه این عامل به اشکال مختلفی همواره در جامعه ما به‌صورت پنهان وجود داشته اما حالا این عامل آن‌قدر بیشتر و عیان‌تر شده که خودش را به رتبه سوم در دلایل طلاق رسانده و به نظر می‌رسد بررسی بیشتر آن می‌تواند زمینه‌های افزایش طلاق را روشن کند. مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» با اشاره به آماری که از مراکز پیشگیری از طلاق به دست آمده است، اظهار کرد: در این مراکز مشاوره که مراجعان آن قبل از طلاق و از سوی دادگستری به بهزیستی معرفی می‌شوند، مؤلفه‌های مختلفی ازجمله دلایل طلاق را مورد بررسی قرار می‌دهیم. براین‌اساس می‌توان گفت که خیانت (روابط فرازناشویی) رتبه سوم را در میان علت‌های دیگر داشته است. وی تأکید کرده که این مسئله در استان‌ها و مراکز متفاوت است و این آمار به‌صورت میانگین اعلام شده است. وی درعین‌حال در آمار دیگری از هزارو ٤٠٠ مرکز مشاوره در کل کشور و سامانه مشاوره رایگان ١٤٨٠ می‌گوید: ٢٠٥ هزار نفر از مخاطبان عام در شش ماهه اول سال به این مراکز مراجعه کرده یا تماس گرفته‌اند. در این مراکز فقط موضوع طلاق مطرح نیست و شامل همه موارد مشاوره می‌شود. ٢٥ درصد از این تعداد عنوان کلی «مشکل با همسر» را عنوان کرده‌اند و سه‌هزارو ٨٦٠ نفر عنوان کلی «بی‌وفایی» را انتخاب کرده‌اند. این عنوان بی‌وفایی طیفی از دلایل از «فکرکردن به دیگری» تا «ارتباط جنسی» را شامل می‌شود.»

 

«روزنامه کیهان» نیز به مثابه روزهای گذشته دوباره به موضوع برجام و توافق هسته ای پرداخته است. کیهان در این گزارش با عنوان «اجرای برجام فاجعه آفرین است مجلس اجازه ندهد» با انتقاد شدید از احتمال اجرایی شدن برجام می نویسد: «در حالی که هنوز مجلس نظر و رای خود درباره توافق هسته‌ای را اعلام نکرده است، یک مقام بلندپایه دولت اعلام کرد برجام وارد فاز اجرایی شده است. با تمام این تفاصیل متاسفانه علی رغم گذشت بیش از دو ماه از پایان مذاکرات، دولت به بهانه‌های مختلف از ارائه لایحه برجام به مجلس خودداری کرده و هیچ نشانه‌ای از عزم دولت برای این تکلیف قانونی نیز دیده نمی‌شود.

تاکتیک دولت: راه بینداز، جا بینداز!

نکته تاسف بارتر آنکه دولت با دستپاچگی و عجله، پیش از طی مسیر قانونی اجرای برجام را نیز کلید زده است. به نظر می‌رسد دولت با اتخاذ تاکتیک « راه بینداز، جا بینداز!» سعی در دور زدن مجلس داشته و می‌خواهد نمایندگان مجلس را در عمل انجام شده قرار دهد.

در همین زمینه روحانی چندی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد نظر مجلس درباره توافق هسته ای، مخالف نظر مردم نخواهد بود! حال آنکه خواسته مردم از توافق، لغو کلیه تحریم‌ها و ادامه برنامه هسته‌ای است؛ موضوعی که در برجام دیده نمی‌شود.روز گذشته نیز علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی اجرایی شدن توافق را تایید کرده و گفت: قطعا وارد فاز اجرای برجام شده ایم!»

«روزنامه اعتماد» در گفت و گو با محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با عنوان «پیغام صدام برای مذاکره را در جلسه خصوصی به امام گفتم» به نقل از وی می نویسد: «تقریبا سه تا چهار ماه بعد. رسما مانورها شروع شد و در نطق‌های تعیین‌کننده‌اش نسبت به ایران موضع گرفت و عمده فعالیت‌هایی که داشتن تحریک اعراب منطقه و هموطنان خوزستانی ما و حتی کردهای ایرانی ما بود. ادعای حاکمیت بر شط‌العرب و ادعای حاکمیت بر جزایر سه‌گانه ما یا به قول امام موسی صدر که خدا به سلامتش دارد تنبان ابوموسی که به شوخی می‌گفتند، داشتند. امام موسی صدر به شوخی می‌گفت که اینها دست از تنبان ابوموسی برنمی‌دارند. به هر حال ادعاهایی اینچنینی داشتند و بلندگوهای تبلیغاتی‌شان را به طرف گروه‌های طرفدار شاه فعال کردند. من اعتراضاتی را به این ادعاها و مطالبی که در روزنامه‌های‌شان بود با مراجعه به وزارت خارجه ابلاغ می‌کردم. آنها هم متقابلا اعتراضاتی داشتند نسبت به آنچه یا در روزنامه‌های ما مطرح می‌شد یا آنکه مسوولان سیاسی ما عرضه می‌کردند. در یک مقطع جدی که من ملاقاتی با وزیر خارجه‌شان داشتم ،گفتم که شما می‌دانید که من علاوه بر اینکه نماینده دیپلماتیک هستم و از طرف وزارت خارجه به عنوان سفیر انتخاب شده‌ام سوابق نزدیکی و آشنایی با رهبر انقلاب را هم دارم. خب شما چه مشکلی دارید و چرا مطرح نمی‌کنید؟ در ملاقات بعد که من پذیرفته شدم پیامی از طرف صدام به من داده شد و پیام جالبی بود. صدام پیشنهاد داده بود که من به ایران بیایم و راسا از امام خمینی نماینده‌ای را درخواست کنم که تام‌الاختیار بیاید و در عراق با صدام‌حسین مذاکره کند.

مذاکره بر سر جزایر و شط‌العرب؟

سر همه مسائل اختلافی. خب طبیعتا آنچه آنها می‌خواستند در مذاکرات از ما پذیرش شود یکی تسلیم ما در مقابل ادعاهای آنها برای شط‌العرب بود. تسلیم در برابر ادعاها در مورد جزایر سه‌گانه و پذیرش در برابر تجزیه‌طلبی برخی هموطنان در داخل که عراق هم حامی آنها بود. من به ایران و خدمت امام آمدم و شرایط را توضیح دادم که برنامه‌های عراق چیست و پیشنهاد اعزام نماینده برای مذاکره را هم داده‌اند. من به دلیل آشنایی‌ای که داشتم پیشنهادم به امام این بود که در شرایط فعلی بهترین نماینده‌ای که می‌تواند از طرف امام برای مذاکره برود آقای هاشمی‌رفسنجانی است.

 

امام چه نظری داشتند؟

 

امام فرمودند که باید فکر کنند. روز بعد که من رفتم امام فرمودند که من به حسن‌نیت عراقی‌ها اعتقاد ندارم. اینها ما را در شرایط ویژه‌ای تصور کرده و می‌خواهند در مذاکره ما را تسلیم یک‌سری از خواسته‌های‌شان بکنند که آن خواسته‌ها عملی نیست و ما نمی‌توانیم نسبت به تمامیت ارضی کشورمان تصمیمی بگیریم و ادعاهای واهی آنها را بپذیریم. امام تاکید داشتند که آنها را صادق نمی‌بینند و مذاکره با آنها را بی‌فایده می‌دیدند. امام اما توجیه زیبایی در عدم پذیرش کردند. گفتند که من از طرف ایشان بگویم که فلانی ضمن تشکر از حسن نیت شما ترجیح می‌دهد که مذاکره‌کننده رسمی با شما نماینده واقعی مردم باشد. ما در آینده نزدیک، انتخابات ریاست‌جمهوری داریم. مردم نماینده رسمی خود به عنوان رییس‌جمهور کشور را انتخاب خواهند کرد. در آینده نزدیک ما انتخابات مجلس شورا داریم و نمایندگان واقعی مردم انتخاب خواهند شد. من ترجیح می‌دهم نماینده‌ای اعزام شود که از طرف منتخب مردم ایران باشد. در شرایط فعلی که مرحله گذار از پیروزی انقلاب و رسمی شدن حاکمیت است ترجیح می‌دهم که من کسی را اعزام نکنم و اجازه دهید انتخابات برگزار شود و نماینده رسمی ما برای مذاکره بیاید و شما تا آن موقع که مردم نماینده‌شان را انتخاب می‌کنند حسن نیت نشان دهید تا شرایط برای مذاکره مناسب باشد. من هم آمدم و عینا همین مسائل را نقل کردم. خب طبیعتا آنها در ترفندشان شکست خوردند. البته من اخیرا شیطنتی را احساس کرده‌ام که برخی رسانه‌های مجازی به آن دامن می‌زنند و ادعایی را مطرح می‌کردند که صدام برای مذاکره اعلام آمادگی کرده بوده است یا خودش به ایران بیاید و من به اتفاق مرحوم بهشتی و مرحوم‌بازرگان خدمت امام رفتیم و امام بدون مطالعه این پیشنهاد را رد کردند و من گریه کردم که این موضوع صحت ندارد. تلاش کردند جلوه دهند که من و مرحوم بهشتی و مرحوم بازرگان علاقه‌مند به مذاکره بودیم تا جنگ نشود ولی امام با خشونت و خشکی مخالفت کردند. در صورتی که اصلا این گونه نیست و امام کاملا با ماهیت آنها آشنا بودند. بعد از آغاز جنگ هم امام با دریادلی‌ای که داشتند شرایط را طوری جلو بردند که عراقی‌ها محکوم شدند و صدام در نهایت سقوط کرد.»

«روزنامه ابتکار» در گزارشی با تیتر «صندلی‌هایی که دیگر خالی نمی‌شوند» به تفاوت ادبیات روحانی و احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های مجمع عمومی پرداخته است. ابتکار در این گزارش می نویسد: « بررسی و مقایسه سخنرانی‌های عمومی احمدی‌نژاد در 9 بار سفر خود به نیویورک با 2 سفر روحانی، متوجه می‌شویم که تفاوت‌های زیادی بین این دو وجود دارد. صحبت‌های احمدی‌نژاد در طی این 9 سفر حول چند محور عمده شامل ناعادلانه خواندن ساختار سازمان ملل، تلاش برای ساختار شکنی و ارائه مدل جدید، حمله به اسرائیل و مشروعیت این کشور، پرسیدن سئوالاتی در زمینه هولوکاست و حمله به سیاست‌های آمریکا در منطقه با رویکردی تهاجمی بیان می‌شد.

به طور مثال محمود احمدی‌نژاد در اولین سفر خود «پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه‌ای را ارائه داد که گزارش جامعی پیرامون تدوین راهکارهای عملی خلع سلاح هسته‌ای دنیا ارائه دهد» او همچنین «اشاره به غیر عادلانه بودن ترکیب شورای امنیت و سازمان ملل داشت». در سفر دوم نیز او اشاره‌ای به «غیر عادلانه بودن ترکیب شورای امنیت و سازمان ملل» داشت و سئوالاتی حول محور هولوکاست در سخنرانی خود مطرح کرد. او در سفرهای دیگر خود نیز انتقاداتی به ساختار سازمان ملل مطرح کرد و در سفر سال 89 خود به نیویورک پیشنهاداتی نیز برای اصلاح ساختار سازمان ملل مطرح کرد: «مجمع نسبت به اصلاح و نهایی کردن ساختار سازمان اقدام کند. جمهوری ‌اسلامی‌ایران در این زمینه پیشنهادات روشنی دارد و آماده مشارکت سازنده و فعال است». اما صحبت‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دولت یازدهم در این دو سفر در چارچوب و نظم موجود نظام بین‌المللی مطرح شد و مانند رئیس‌جمهوری سابق به دنبال ساختارشکنی و ارائه نظمی جدید نبود. صحبت‌های حسن روحانی بیشتر حول محور مقابله با خشونت، افراطی‌گری و تروریسم بود و اشاره‌ای نیز به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران داشت. البته صحبت‌های روحانی جنبه انتقادی نیز داشت و او در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، با انتقاد نسبت به سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا، علت رشد تروریسم در منطقه سیاست‌ها و راهبردهای اشتباه این کشور عنوان کرد. «اشتباهات راهبردی غرب در مسایل منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز، این نقطه از جهان را به بهشت تروریست‌ها و افراطیون بدل کرده است. تجاوز نظامی به افغانستان و عراق و مداخله‌های نادرست در تحولات سوریه نمونه‌های روشنی از این راهبرد غلط در منطقه خاورمیانه است». اما این گفته‌ها به اینجا ختم نمی‌شود چرا که تاریخ یادآور آن است که زمان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با امواج بی‌احترامی‌ها، ترک سالن توسط حضار و صندلی‌های خالی روبه رو می‌شد و حامیان او این بی‌‌حرمتی را یک حماسه تاریخی برای مردم تعریف می‌کردند در حالی که چنین رفتارهایی از سوی کشورها در زمان سخنرانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی مشاهده نمی‌شود.»

«روزنامه وطن امروز» در گزارشی به نقل از منابع آگاه در مکه با عنوان «قربانیان ایرانی به 400 نفر می‌رسند» می نویسد: «بر اساس تازه‌ترین آمار اعلام شده درباره فاجعه منا تا لحظه تنظیم این گزارش شمار جان‌باختگان ایرانی به 169 تن و مصدومان بستری به 48 نفر رسیده است و کماکان 307 نفر مفقودند این در حالی است که احتمال افزایش قربانیان وجود دارد تا جایی که برخی منابع موثق زائران ایرانی جان‌باخته را تا 400 تن عنوان کرده‌اند. به گزارش «وطن امروز»، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت درباره آمار جان‌باختگان فاجعه منا خاطرنشان کرد: 169 زائر ایرانی در فاجعه منا جان‌باخته‌اند که به خانواده‌های آنها اطلاع‌رسانی شده است. به گفته وی تعداد زائران ایرانی بستری در بیمارستان‌های سعودی و ایرانی به 48 نفر رسیده است. همچنین 307 نفر نیز مفقود هستند.»

منبع:تابناک

کد خبر : ۳۰۸۴۹۳