خبرگزاری کار ایران

کمک به مخالفان بیداری عاشورا

کد خبر : ۲۵۵۹۶۵

غیرت دینی بسیار خوب و لازم است اما اینکه ما بیاییم فرصت‌طلبانه، در مورد مطلبی که از سوی بسیاری توهین تلقی نمی‌شود به زور بگوییم توهین شد و خواستار قلع و قمع شویم، خود نوعی حرمت شکنی نسبت به آن امام همام است

سایت الف نوشت:

روزنامۀ اعتماد در مصاحبه‌ای با ابراهیم اصغرزاده که سوم اسفند۹۳ منتشر گردید، پس از آنکه وی بیان کرد: «نمی‌توان از نقش اسطوره در فرهنگ جامعه دست کشید. در این باره ما امام حسین(ع) را داریم به عنوان نمونه و به عنوان فرهنگ مذهبی و سیاوش را در فرهنگ ملی که هیچ یک از این‌ها را نمی‌توان از جامعه گرفت» و سپس خبرنگار روزنامه اعتماد پرسید: «اما این اسطوره‌ها هم به نظر می‌رسد رنگ باخته‌اند و برای نسل امروز آنقدری که شما می‌گویید اهمیتی ندارند…» دچار حاشیه‌ای سنگین از سوی طیف سیاسی خاصی گردید تا جایی که در اعتراضاتشان، " اهانت به امام حسین علیه السلام " لقب گرفت! و سپس آن‌را به دولت نسبت دادند که بعد از روی کار آمدن دولت این اهانت‌ها افزایش یافته است، همان‌هایی که زمانی که مشایی دورۀ اسلام را با دوران اسب سواری مقایسه نمود که گذشته است و امروزه برای رسیدن به حقانیت لازم نیست، و موضع دولت احمدی نژاد، موضع مشایی بود، تقصیری را متوجه دولت نمی دانستند و او را پاک ترین دولت معرفی می نمودند.

امام حسین و نهضت عاشورا، آنقدر در ایران اسلامی و در میان آحاد مردم شیعۀ ایران و برادران عزیز اهل سنت و حتی مسیحیان و سایر اقلیت های دینی و مذهبی، محترم و بزرگ است که هر کس با کمترین بهرۀ هوشی می‌تواند بفهمد که مقابله با آن نه تنها برای کسی رأی و نیرو جمع نمی کند، بلکه مرگ سیاسی فرد یا گروه و جریان اهانت کننده را قطعاً واقع خواهد نمود، پس هرکس حتی اگر به این نهضت معتقد نباشد آنرا برای موفقیت سیاسی خود دست‌آویز قرار نمی دهد.

اما یک مسأله می تواند به مخالفان زنده ماندن نهضت حسینی، یعنی همان هایی که می‌دانند رمز اتحاد، بیداری و شجاعت غیرقابل تصور دلدادگان به این مکتب، زنده بودن آن است، کمک قابل توجهی کند تا شاید بتوانند لااقل از غیرت نسل‎‌های نو نسبت به این حادثۀ عظیم بکاهند؛ و آن این است که عاشورا و مکتب حسینی تبدیل به دست‌آویزی برای قلع و قمع مخالفان و برخوردهای به دور از منطق باشد. فرضاً که خبرنگار بپرسد به نظر نمی‌رسد نسل حاظر امام حسین علیه السلام را اسطوره بدانند! نگفته که امام حسین نمی‌تواند اسطوره باشد؛ اگر کسی در مصاحبه سؤال بپرسد که جوانان ما بدنبال اسطوره‌های غربی و شرقی رفته‌اند و مدل تیپ و لباس و اخلاق و در مجموع سبک زندگیشان نشان می‌دهد که اهل بیت علیهم السلام را اسطوره نمی‌دانند، باید به او پاسخ گفت که سیل دشمن کورکن همین جوانان با مدل‌ها و تیپ های مختلف، در ایام عزاداری و با لباس‌هایی که اسماء مقدس قهرمانان نهضت حسینی بر آن نقش بسته است، نشان می‌دهد که آنان نه تنها امام حسین، بلکه یاران او مانند حضرت عباس علیه السلام را اسطوره‌هایی بزرگ و بی بدیل می‌شناسند. در کجای دنیا مردم، بخصوص جوانان و نوجوانان، برای اسطوره هایشان، عاشقانه و خودجوش هرسال میلیاردها نذر و نذورات می دهند؟ برای آنها اشک می‌ریزند و بر سر و صورت می‌زنند؟

لباس مشکی میلیون‌ها جوان به عشق و احترام بزرگان عاشورا در ایام محرم، معنی این است که آنان را اسطوره می پندارند.
ولی این‌که ما بیاییم مصاحبه‌ای را که بارها مصاحبه‌شونده به بزرگی و الگو بودن امام حسین علیه السلام اذعان نموده، بعد در شمارۀ پنج اسفند برای توضیح، مفصلاً بر الگو واسوه بودن تأکید شود، مدیر مسئول رسما عذرخواهی کند که این مطلب باعثنگرانی شده، و باز ما این را دست آویز شیطنت‌های سیاسی قرار دهیم که " واحسینا " و به زور بخواهیم با عملی جسارت‌گونه، نسبت توهین به آن امام همام دهیم، قطعاً دست کمی از توهین واقعی نخواهد داشت. واقعا باید به هوشیاری و درک آقای حداد عادل تبریک گفت که همرنگ این جماعت نشده و به صراحت اعلام نمود:

" من این مطلب را خوانده ام؛ استنباط من این نیست که خبرنگار مرادش امام حسین علیه السلام، یا حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است؛ بلکه به نظر بنده منظورشان اشاره به اشخاصی بود که در آن مصاحبه از آن‌ها نام برده شده بود. بعید می‌دانم در جامعۀ ما فردی که اسمش اصلاح‌طلب است و یا روزنامه‌ای برای یک جناح خاصی باشد که شاید ما هم با بعضی کارهایشان موافق نباشیم، مقام امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) را انکار کند "(ایرنا).

غیرت دینی بسیار خوب و لازم است اما اینکه ما بیاییم فرصت‌طلبانه، در مورد مطلبی که از سوی بسیاری توهین تلقی نمی‌شود به زور بگوییم توهین شد و خواستار قلع و قمع شویم، اولاً خود نوعی حرمت شکنی نسبت به آن امام همام است و ثانیاً این برخورد همراه با تحجر و خشک مغزی، می‌تواند کمک بزرگی به کسانی باشد که با عاشورا به مقابله برخواسته‌اند؛ که البته با این مردم آگاه و حسینی آب در هاون می‌کوبند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز