خبرگزاری کار ایران

کارشناسان در ارزیابی رفتار اخیر مخالفان دولت

«اتاق عملیات» تندروها فعال شد

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۰۹۵

آنها با حاشیه‌سازی برای دولت و طرح برخی انتقادات نادرست سعی دارند سرپوشی به کارنامه دولت قبل که خود نیز سهمی در آن داشته‌اند، بگذارند.

رسول منتجب‌نیا معتقد است: تندروها وقتی نتوانستند روحانی و دولتش را با خود همراه کنند، به تقابل روی آوردند؛ عبدالرسول وصال هم بر اینباور است که تندروها نگران قیاس و قضاوت مردم درباره عملکرد دولت اصولگرا و دولت اعتدال هستند؛ مصطفی درایتی هم اعتقاد دارد: تندروها به هر بهانه می‌خواهند مانع از انجام برنامه‌های دولت شوند؛ در این میان، محسن کوهکن گفت: اگر دولت‌ها با سعه صدر برخورد کنند، فضای سیاسی پویا می‌شود.

به گزارش گروه سایر رسانه‌های ایلنا به نقل از روزنامه ایران؛ «گروه و اقلیتی در گوشه و کنار از اتاق فکر خارج شده و وارد اتاق عملیاتی شده‌اند، باید بدانند دولت هم از اقدامات آنها آگاه و مطلع است…» این بخشی از سخنان رئیس جمهوری در جلسه ۲۲ مرداد سال جاری هیأت دولت است.

این سخنان رئیس جمهور در آن زمان، هر چند با عناوین مختلفی از جمله هشدار رئیس جمهور به کارشکنان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل سیاسی پیدا کرد، اما به مرور توجه به آن فروکش کرد.

با این حال، مرور آمار تحرکات این گروه اقلیتی سیاسی، نشان می‌دهد که خبر روحانی دقیق بوده و تندروها به معنای واقعی وارد مرحله «عملیاتی» شده‌اند. واقعیتی که وزیر ارشاد هم روز گذشته به آن اشاره مجددی کرد و گفت: «عده ای که در انتخابات ریاست جمهوری رای نیاورده اند، علیه دولت اتاق عملیات تشکیل داده اند».

آنها بخصوص در هفته‌های اخیر به بهانه نقد عملکرد اعضای کابینه، موجی از تخریب و تهمت را روانه پاستور کرده‌اند. در شرایطی که روحانی وارثخرابی‌های بسیاری بود و توانسته موفقیت‌های چشمگیر دیپلماتیک، اقتصادی، درمانی و… را در کارنامه دولت ۱۸ ماهه خود به ثبت رساند، تندروها می‌کوشند ناکارآمدی دولت یازدهم را به مردم القا کنند.

آنها همزمان با فضاسازی‌های خود، هرگونه پاسخ و توضیح مسئولان دولتی به اظهارات و ادعاهای خود را تعبیر به تحمل ناپذیری نقد و نقادی می‌کنند. حال آنکه به گواه کارشناسان و فعالان سیاسی دولت، نه تنها انتقاد گریز نیست بلکه از انتقادهای سازنده استقبال هم می‌کند.

تعامل با منتقدان منصف و فراخوان رئیس جمهور خطاب به استادان دانشگاه و کارشناسان مجرب، بیانگر رویکرد کلی دولت به استفاده از انتقادها برای ترمیم کاستی‌ها و بهبود عملکردهاست اما به تعبیر روحانی «معنی انتقاد؛ هو کردن، تهمت و تخریب نیست.».

تندروها در لباس منتقد وارد عرصه می‌شوند، پشت تریبون‌ها قرار می‌گیرند و ارگان‌های رسانه‌ای خود را فعال می‌کنند. تیشه تخریب آنان فراتر از دولت، منافع ملی را نشانه گرفته است و دود کارشکنی‌هایشان به چشم ملت می‌رود. آیا می‌توان به توقف، تعلیق یا کاهش هجمه بی‌محابای تندروها علیه منافع ملی و دولت امیدوار بود؟

درایتی: هشدار روحانی درست بود
حجت‌الاسلام مصطفی درایتی، فعال سیاسی معتقد است که کنار هم چیدن تحرکات تندروها در ماه‌های اخیر، نشان می‌دهد که هشدار روحانی درست بوده و آنها وارد فاز اجرایی مانع‌تراشی برای دولت شده‌اند.

درایتی گفت: این یک واقعیت است که تندروها به هر بهانه می‌خواهند مانع از انجام برنامه‌های دولت و ایجاد موانع بیشتر در این مسیر شوند برای جبران شکست سنگینی که در انتخابات ریاست جمهوری خوردند.

این فعال سیاسی همچنین پیش‌بینی کرد که هر چه جلوتر برویم و به فضای انتخابات نزدیک‌تر شویم، تحرکات تندروها و مانع‌تراشی‌های آنها بیش از این هم خواهد شد؛ چون آنها تصور می‌کنند با این فضاسازی‌ها، می‌توانند اذهان عمومی را علیه دولت تحریک کنند و کارنامه سیاسی و اقتصادی خود در دولت گذشته را تطهیر نمایند.

او برای نمونه به شدت گرفتن حمله‌ها به دولت بعد از اعلام حکم محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور سابق اشاره کرد و گفت: از آنجا که تندروها خود پیش از این جزو حامیان دولت قبل و رحیمی بوده، با فرافکنی و حاشیه‌سازی می‌خواهند اذهان را به سوی دیگری هدایت کنند.

درایتی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما دولت در برابر این تحرکات چه باید کند؟ گفت: دولت ابزارهای قانونی برای انجام وظایف خود در اختیار دارد که باید از آنها به درستی استفاده کند. تندروها برای لاپوشانی تخلفات و عملکرد سابق خود، جار و جنجال راه می‌اندازند و بهتر آن است که دولت مردم را در جریان امور قرار دهد و مسائل مختلف را با خود مردم در میان بگذارد تا آنها خود قضاوت کنند.

وصال: ترس تندروها
مدیر مسئول روزنامه شهروند هم در ارزیابی تیم رسانه‌ای تندروها، معتقد است که آنها با حاشیه‌سازی برای دولت و طرح برخی انتقادات نادرست سعی دارند سرپوشی به کارنامه دولت قبل که خود نیز سهمی در آن داشته‌اند، بگذارند.

عبدالرسول وصال گفت: آنچه مشخص است، دولت یازدهم وارثمشکلات بسیاری است که ناشی از سوء مدیریت‌ها و ندانم کاری‌های مسئولان دولت قبل بوده است. با وجود این، سیاست‌های دولت تدبیر و امید توانسته در حوزه‌های مختلف راهگشای برخی مشکلات شود. مثلاً طرح جامع سلامت یک موفقیت بزرگ برای ملت و دولت است. در حوزه سیاست خارجی هم فضای تهدیدها و اعمال فشارها از بین رفته و فضای مناسبی برای توسعه مناسبات با دنیا ایجاد شده است.

به گفته وی، تندروها از این اقدامات خشنود نیستند؛ چون ادامه آن را برخلاف اهداف و برنامه‌های خود می‌دانند. این فعال رسانه‌ای افزود: تندروها از آن ترس دارند که در ذهن مردم مقایسه‌ای بین عملکرد دولت فعلی و دولت قبلی شکل بگیرد و لذا تلاش دارند اذهان عمومی را درگیر برخی مسائل فرعی کنند؛ بخصوص که انتخابات مجلس هم در پیش است.

کوهکن: عملکرد‌ اعضای دولت
نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری همانند برخی دیگر از اصولگرایان معتقد است که عملکردها و رفتار دولت در افزایش نقدها نسبت به دولت تأثیرگذار بوده است.

محسن کوهکن گفت: از آنجا که دولت‌ها امکانات مختلف و قدرت در اختیار دارند، منتقدان همواره نگران این هستند که آیا نظرات آنها جهت اصلاح روند، مورد توجه قرار می‌گیرد یا نه. در این میان اگر دولت‌ها با سعه صدر و خونسردی با آنها برخورد کنند، فضای سیاسی توأم با آرامش و در عین حال پویایی می‌شود.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: بنابراین، به همان میزان که دولت‌ها از قدرت برخوردار هستند، باید در مواجهه با منتقدان سر به زیر‌تر باشند و قدرت تحمل بیشتری داشته باشند. به گفته وی، اما نوع مواجهه دولت یازدهم با منتقدان خود مناسب نبوده است و همین موضوع در افزایش انتقادات از دولت مؤثر بوده است. اگر رئیس جمهور به جای استفاده از یکسری اصطلاحات خاص برای منتقدانش، کلمات بهتری به کار می‌برد و به مشاوران و وزیران خود توصیه می‌کرد نقدها را بشنوند، شاید در کیفیت مواجهه منتقدان با دولت و برقرای تعامل اثر بهتری داشت.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه تعامل بین دولت و مجلس یکی از نکات مهم در همه دوره‌هاست، انتخاب معاون پارلمانی را بسیار حساس خواند و گفت که انتخاب آقای مجید انصاری با توجه به گرایش سیاسی وی که مخالف با گرایش اکثریت نمایندگان است، علامت خوبی از سوی آقای روحانی برای تعامل با مجلس نبوده است. حسین نقوی، نماینده ورامین و یکی از منتقدان برنامه‌های دولت در مجلس هم پیش از این تأکید کرده بود که عملکرد‌های اعضای دولت زمینه‌ساز افزایش نقدها شده است.

منتجب‌نیا: استراتژی تندروها
اما قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی برخلاف کوهکن، شدت گرفتن حمله‌ها و هجمه‌ها به دولت در قالب انتقاد را در راستای یک استراتژی تعریف شده از سوی تندروها ارزیابی کرد و گفت که این نقدها یا تخریب‌ها ربطی به عملکرد دولت ندارد.

رسول منتجب‌نیا گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری، عده‌ای از اصولگرایان که چند نامزد انتخاباتی داشتند، نسبت به دولت جدید مشی بی‌تفاوتی را برگزیدند و رفتند سراغ کار خود. عده‌ای دیگر هم سیاست حمایت حداقلی را انتخاب کردند اگرچه سرنوشت خود را با دولت گره نزدند اما در مقام مخالفت با رأی و نظر مردم هم برنیامدند.

این فعال سیاسی از دسته سومی یاد کرد که جزو تندروهای اصولگرا محسوب می‌شوند و اینها از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم، یک استراتژی مشخص در قبال دولت تعریف کرده بودند. به گفته وی، «مهار یا مقابله» نام استراتژی تندروها بود که بر اساس آن در مرحله اول تلاش کردند دولت را با خود همراه کنند. یعنی بدون اینکه به روحانی رأی داده باشند، می‌خواستند در دولت نفوذ کنند و برنامه‌های خود را پیش ببرند. بر اساس این استراتژی اگر در مهار دولت موفق نشدند به سمت مقابله با آن حرکت می‌کنند.

منتجب‌نیا ادامه داد: تحرکات تندروها نشان می‌دهد که آنها در طول ماه‌های ابتدایی آغاز به کار دولت، نتوانسته‌اند آقای روحانی و دولتش را همراه با خود کنند؛ لذا روبه سوی تقابل آورده‌اند و هر چه دولت در پیشبرد برنامه‌های خود موفق‌تر بوده، مخالفت تندروها نیز بیشتر شده است.

این فعال سیاسی افزود: عملکرد دولت یازدهم تا اینجای کار قابل دفاع است و تندروها بر اساس همان استراتژی تعریف شده، با دولت مواجه می‌شوند. بر این اساس، آنها مصمم هستند تا چهره ناکارآمدی از دولت ترسیم و معرفی کنند تا هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات ریاست جمهوری بعدی بتوانند از آن بهره‌برداری سیاسی کنند.

به گفته وی، در این میان آنچه برای تندروها اهمیت ندارد، مصلحت ملت است چون آنها تنها به منافع سیاسی خود می‌اندیشند. با این وصف و بر اساس نظر برخی کارشناسان سیاسی، هسته مرکزی تندروها به صورت علنی‌تر به تحرکات ضد دولتی خود شدت بخشیده و پیش‌بینی می‌شود با نزدیک‌تر شدن به انتخابات مجلس در سال ۹۴ حملات آنها نیز بیشتر خواهد شد.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی، می‌طلبد که عقلا و معتدلان، فارغ از گرایش سیاسی خود، جبهه‌ای علیه تندروی تشکیل دهند و گام‌های کارساز برای به حاشیه راندن تندروها بردارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز