خبرگزاری کار ایران

علی محمد حاضری:

دو گروه برای حذف اصلاح‌طلبان سرمایه‌گذاری کرده‌اند

کد خبر : ۲۳۷۷۳۴

باید اتحاد خودمان را حفظ کنیم. برخی به دروغ در جهت القای تفکر انشقاق در میان اصلاح طلبان هستند. در حالی اصلاحات، هیچ زمانی مانند امروز متحد نبوده است. اکنون گروه‌های اصلاح طلب همراه با هم در زیر یک پرچم که آن خاتمی است مجتمع شده‌اند. بنابراین القای ضعف و انشقاق بازی در زمین رقیب است.

«برخی با دروغ در جهت القای تفکر انشقاق در میان اصلاح طلبان هستند. اصلاحات هیچ‌زمانی متحدتر از امروز نبوده است.» این بخشی از مصاحبه دکتر علی محمد حاضری فعال سیاسی اصلاح طلب واستاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس است. او بر این اعتقاد است که اصلاح طلبی هیچ‌گاه گفتمانی برانداز نبوده است. گفتگوی دکتر علی محمد حاضری فعال سیاسی اصلاح طلب با پایگاه خبری تحلیلی ندای ایرانیان را در ادامه می‌خوانید:

گفتمان اصلاح طلبی دارای چه ویژگی‌هایی است که آن را با براندازی متفاوت می‌کند؟ و چرا عده‌ای به عمد می‌خواهند اصلاح طلبی را با جریان‌های برانداز بزنند؟

اصلاح طلبی دارای ویژگی‌هایی است که تفاوت عمده‌ای به لحاظ گفتمانی و تاریخی با ساختارشکنی و براندازی دارد. مهم‌ترین ویژگی اصلاح طلبی امروز ما، چیزی نیست جز تاکید بر دموکراسی و دموکراسی خواهی هم جز با صندوق رای حاصل نمی‌شود. پیوند زدن اصلاح طلبی با ساختار شکنی و براندازی با دو هدف صورت می‌گیرد. این دو هدف را دو گروه متفاوت در طول سال‌های اخیر دنبال کرده‌اند. گروه اول نیروهای تندروی اصول گرا هستند که تنها شانس خود را برای بقا در عرصه سیاسی، حذف رقیب می‌دانند. غافل از اینکه رقیبی که به دلیل نگاه امروزی‌اش به مسائل بیشتر از سوی جامعه حمایت می‌شود، قطعا کنار رفتنش فرصت را برای رقیب ضعیف و فاقد پشتوانه فراهم می‌کند. که تا دیروز کمتر فراهم می‌شد. وقایع ناگوار ۸۸ که هر دو طرف در آن نقش داشتند نمونه خوبی برای این مثال است. متاسفانه این جریان به دلایل سیاسی و جناحی اصلا دوست ندارند وفاق و اتحادی در فضای سیاسی ایران فراهم شود. چرا که بودشان در گرو حذف رقیب است. گروه دوم، بخشی از افرادی هستند که با موضع براندازی و تند شدن فضا، وارد عرصه سیاسی ایران شده‌اند و فرصت عرض اندام پیدا کرده‌اند. طبیعتا اصلاح طلبان باید با گروه دوم باید فاصله داشته باشند و مواضع خود را روشن و شفاف اعلام کنند. اصلاحات برآمده از انقلاب و خرده گفتمانی از گفتمان انقلاب اسلامی است. مهم‌ترین کار اصلاح طلبان این روز‌ها معتدل کردن فضا از طریق اظهار نظر‌ها و اعلام مواضع شفاف است. اصلاحات جز در فضایی آرام نمود پیدا نمی‌کند. اصلاح طلبان واقعی امروز کسانی هستند که تندروی را سم مهلکی برای توسعه ایران می‌دانند. به همین دلیل فاصله را با جریان‌های تندرو مشخص می‌کنند. به هر حال منافع شخصی و سیاسی زیادی در اینگونه برداشت وجود دارد و هر دو گروه سرمایه گذاری زیادی برای متوقف کردن جریان اصلاحات انجام دادند.

جریان اصلاحات در شرایط حاضر چه کاری باید انجام دهد؟

واضح است که مرز‌ها را با ضد انقلاب داخل و خارج مشخص کند. ما باید مزیت‌های این گفتمان را به جامعه ایرانی نشان دهیم و اتحاد خودمان را حفظ کنیم. برخی به دروغ در جهت القای تفکر انشقاق در میان اصلاح طلبان هستند. در حالی اصلاحات، هیچ زمانی مانند امروز متحد نبوده است. اکنون گروه‌های اصلاح طلب همراه با هم در زیر یک پرچم که آن خاتمی است مجتمع شده‌اند. بنابراین القای ضعف و انشقاق بازی در زمین رقیب است.

اصولا ایده برانداز نشان دادن اصلاح طلبان از چه زمانی به وجود آمد؟

آغاز این ایده به دوران اصلاحات باز می‌گردد. جناح رقیب وقتی دید با برانداز نشان دادن اصلاح طلبان صحنه برایش خالی می‌شود و می‌تواند بدون رقیب کار کند، از این حربه بار‌ها استفاده کرد. متاسفانه برخی از اصلاح طلبان هم نادانسته در جهت آنچه که رقیب می‌خواست گام برداشتند. نقطه اوج این تحرکات ۵ سال گذشته بود. به هر حال تعریف اصلاح طلبی با براندازی متفاوت است. هر چند افراط گرایان نتوانستند در یک رقابت برابر مقابل اصلاح طلبان پیروز شوند و از این حربه‌ها استفاده کردند.

حذف اصلاح طلبان تاکنون چقدر موفق بوده است؟

شاید مسند‌های سیاسی و مدیریتی را از دست دادیم اما از گفتمان انقلاب حذف نشدیم. اصلاح طلبی از گفتمان انقلاب حذف ناشدنی است. تجربه ۵ سال اخیر را همگان به درستی درک کردند.

چه لزومی دارد که امروز پس از ۵ سال دوباره گذشته را مطرح کنند و وقایع ۸۸ را زنده کنند؟

دو اتفاق مهم در جامعه ایران رخ داده است. اتفاق اول گرایش جامعه ایران به گفتمان اعتدال گرایی و اصلاح طلبی. اتفاق دوم ناتوانی اصول گرایان تندرو در توجیه اشتباهات گذشته‌شان. به هر حال آن‌ها علاوه بر از دست دادن جایگاه مدیریتی خود، جایگاه اجتماعی خود را از نیز از دست رفته دیدند. بنابراین با چنگ و دندان می‌خواهند ایستادگی کنند. رقابت در عرصه سیاسی خوب است اما رقابت سیاسی الزاماتی دارد و مهم‌ترین آن اخلاق مداری است. متاسفانه در سال‌های گذشته اخلاق مداری در عرصه سیاسی ایران تنها یک شعار بوده است و عملی نیست. بخش عاقله جریان حاکم هم تردیدی بر دلسوز بودن اصلاح طلبان برای نظام ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز