خبرگزاری کار ایران

مشاور ارشد رئیس جمهور:

مانع فعالیت تجار در شرق کشور شدند

کد خبر : ۲۳۵۷۵۷

برای ارتباط با آسیای میانه ظرفیت‌های خوبی فراهم شده است، اکنون با وجود منطقه آزاد چابهار و بندر فوق العاده این شهر امکان مهمی برای توسعه در شرق کشور فراهم آمده است.

سفر‌های استانی رئیس جمهور به استان‌های مختلف مصوباتی دارد که بیش از هر چیز معشیت مردم آن منطقه را دچار دگرگونی می‌کند. ممکن است این دگرگونی مثبت و در عین حال این دگرگونی منفی و به ضرر مردم منطقه باشد. از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم دولتمردان، سعی کردند مصوباتی داشته باشند تا حداکثر پتانسیل‌ها را برای توسعه کشور فراهم آورد. بدین جهت سفرهای استانی در دولت یازدهم دقیقا متفاوت از دولت پیشین است. اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهوراز مصوبه امروز هیات دولت می‌گوید: «در سفر امروز ریاست محترم جمهوری به استان خراسان جنوبی مهم‌ترین مصوبه دولت منطقه آزاد بیرجند بود که مورد بهره برداری قرار گرفت» مشروح مصاحبه مهندس اکبر ترکان با سایت خبری ندای ایرانیان در ذیل آمده است:

سفر امروز ریاست جمهوری چطور بود؟ به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور بفرمایید که چه مصوباتی داشتید؟

در سفر امروز ریاست محترم جمهوری به استان خراسان جنوبی مهم‌ترین مصوبه دولت منطقه آزاد بیرجند بود که مورد بهره برداری قرار گرفت. این منطقه آزاد می‌تواند شهرستان بیرجند و به طور کل استان خراسان جنوبی را متحول کند. وجود منطقه آزاد بیرجند این مزیت را در شرق کشور پدید می‌آورد که تجار افغانی، ایرانی و دیگر کشور‌ها با توجه به فاصله کمی که این منطقه آزاد از مرز افغانستان و پاکستان دارد کالاهای خود را به این منطقه منتقل کنند.

این منطقه آزاد چه مزیت‌هایی دارد و چه توانمندی بالقوه‌ای را در اختیار شرق کشور قرار می‌دهد؟

منطقه آزاد بیرجند در ده کیلومتری این شهر واقع شده است. در حال حاضر ۶ مگاوات برق دارد و امکان توسعه انرژی برق در آن فراهم آمده است. شاید در استان خراسان جنوبی و این منطقه از کشور چنین امکانی برای شروع یک تحول اقتصادی تا کنون فراهم نشده باشد. منطقه آزاد بیرجند با داشتن چاه آبی با داشتن ۲۵ لیتر در ثانیه ظرفیت آب دهی، در شرق کشور نمونه است.

چه امکانی برای ارتباط با آسیای میانه و توسعه مناطق آزاد فراهم آمده است؟

برای ارتباط با آسیای میانه ظرفیت‌های خوبی فراهم شده است، اکنون با وجود منطقه آزاد چابهار و بندر فوق العاده این شهر امکان مهمی برای توسعه در شرق کشور فراهم آمده است. از طرف دیگر وجود منطقه آزاد بیرجند این پتانسیل را فراهم می‌آورد تا استعدادهای منطقه شرق کشور، خراسان جنوبی و بیرجند به صورت بالفعل فراهم شود. به هر حال زیر ساخت‌های توسعه در شرق کشور در حال فراهم شدن است و منطقه آزاد چابهارو بیرجند می‌تواند این پتانسیل را بیش از گذشته به صورت بالفعل در آورد به هر حال شرق کشور در حال توسعه یافتن است، ما در دولت یازدهم می‌توانیم شرایط را برای توسعه شرق کشور فراهم کنیم.

از امکانات افغانستان تا به حال چقدر استفاده کردید به هر حال این کشور بازار مصرف خوبی برای ایران است؟

اتاق مشترک ایران و افغانستان، در منطقه آزاد بیرجند ایجاد شده است که در نوع خوداقدام بدیع و خوبی است. از سوی دیگر اتاق مشترک ایران و تاجیکستان هم ایجاد شده است. اما ما به عنوان کارگزار دولت با یک مشکل اساسی روبرو هستیم در مصوبه‌ای آمده است که استفاده اتباع بیگانه در مناطق مرزی ممنوع می‌باشد این مصوبه مشمول کارگران و کسانی می‌شود که به صورت قاچاقی از مرز عبور کردند اما به علت اینکه مصوبه دولت به طرز نادرستی تفسیر می‌شود اکنون مانع فعالیت تجار در شرق کشور می‌شوند. ما اکنون نیاز داریم تا تجار افغان هم امکان سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور شوند. این مشکل زمانی بیشتر دیده می‌شود که بدانیم، کرویدر شما و جنوب نیاز به سرمایه گذاری دارد و دوما اینکه بدانیم افغانستان و تاجیکستان بازار خوبی است و از همه مهم‌تر اینکه بدانیم تجار ثروتمند تاجیک و افغان اکنون در امارات بسر می‌برند برای آنکه بتوانیم این تجار را راضی کنیم تا از کرویدور شما و جنوب، مناطق آزاد چابهار و بیرجند استفاده کنند نیاز داریم تا مصوبه فوق به درستی اصلاح شود. وقتی ما نمی‌گذاریم تاجر افغانی وارد کشور شود چطور انتظار داریم شرق کشور توسعه پیدا کند، به هر حال آسیای مرکزی بازار مصرف ما است اگر این فرصت بهره نبریم شرق کشور خواهد مرد و این همه سرمایه گذاری بی‌فایده است. تجارت کل افغانستان در دست ۴۰۰ تاجر عمده در دوبی است، وقتی موفق می‌شویم بازار آسیای میانه را باز کنیم که بتوانیم شرایط حضور آنها را فراهم کنیم بدین ترتیب راه ارتباط شرق باز می شود. در حال حاضر با برداشت غلط از قانون مانع فعالیت تجار در شرق و جنوب شرق کشور می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز