خبرگزاری کار ایران

احتمال زلزله در تهران صحت دارد؟

کد خبر : ۲۳۰۴۸۷

هیچ زلزله‌ای تهران را تهدید نمی‌کند و وقوع زمین‌لرزه قابل پیش‌بینی نیست. شهروندان نباید به این نوع پیغام‌های غیررسمی توجه کنند و تنها هشدارها درخصوص زلزله را مرکز ژئوفیزیک تهران می‌تواند اعلام کند.

همه‌چیز از یک پیام کوتاه در شبکه‌های اجتماعی شروع شد: «احتمال زلزله در تهران» و بعد نامه‌ای به نقل یکی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران که در آن خطاب به همه سازمان‌ها اعلام وضع آماده‌باش شده بود.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه شهروند، همه اینها شایعه تازه‌ای را درباره زلزله در تهران شکل داده‌اند؛ زلزله‌ای بزرگتر از ۴ ریشتر اما سازمان مدیریت بحران کشور دیروز آنچه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود ازجمله نامه آماده‌باش سازمان‌ها را تکذیب کرد و گفت آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده واقعیت ندارد.

در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی پیغامی مبنی بر این‌که «امروز ساعت ۵ بعدازظهر در کارتابل شهرداری پیغام محرمانه‌ای از سازمان مدیریت بحران برای ۲۲ منطقه شهرداری به تهران اعلام شده با این مضمون، گسل تهران حرکت کرده است و ۲ روز پشت سر هم جنوب تهران زلزله خفیف آمده است. امشب و فردا امکان وقوع زلزله تا بیش از ۴ ریشتر وجود دارد… هم‌اینک برای کلیه شهرداری‌های تهران آماده‌باش اعلام شده است.»

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پی انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر وقوع زلزله در پایتخت گفت: هیچ زلزله‌ای تهران را تهدید نمی‌کند و وقوع زمین‌لرزه قابل پیش‌بینی نیست. شهروندان نباید به این نوع پیغام‌های غیررسمی توجه کنند و تنها هشدارها درخصوص زلزله را مرکز ژئوفیزیک تهران می‌تواند اعلام کند.

او ادامه داد: پیش‌بینی زلزله از لحاظ علمی رد شده است اما نباید مردم آمادگی خود را در برابر وقوع زلزله از دست بدهند. زلزله یکی از مخاطراتی است که تهران را تهدید می‌کند.

به گفته صادقی، درحال حاضر وضع غیر عادی وجود ندارد که براساس آن پیش‌بینی زلزله صورت گیرد و این نوع اظهارنظرها تازه نیست. او تأکید کرد که احتمال وقوع زلزله در تهران همیشه وجود دارد و باید در برابر آن آمادگی‌های لازم را داشت. به گفته مقامات شهرداری، هیچ پیغامی با این مضمون صحت ندارد و هیچ‌کدام از نیروهای شهرداری در آماده‌باش برای مقابله با زلزله احتمالی به سر نمی‌برند.

دیروز محمدکاظم جعفری رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله هم در مورد احتمال وقوع زلزله در تهران گفت که «وضع لرزه‌خیزی تهران نسبت به روز‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته هیچ تغییری نکرده است.»

به گفته او: «در چنین مواردی معمولاً از ما انتظار می‌رود که بگوییم چنین زلزله‌ای نمی‌آید، اما همان‌طور که پیش‌بینی وقوع زلزله در زمانی معین غیرعلمی است؛ گفتن این‌که در زمانی معین زلزله نمی‌آید، هم غیرعلمی است.»

جعفری ادامه داد: «از نظر پژوهشگاه شرایط و وضع تهران با توجه به نتایج به دست آمده از شبکه رفتار‌شناسی زلزله نسبت به هفته پیش، ماه پیش و حتی چند‌سال گذشته هیچ تغییری نکرده است.»

به گفته او «البته تهران سابقه لرزه‌خیزی دارد و در آینده هم با این مسأله روبه‌رو خواهد ‌بود، اما در مورد این‌که این اتفاق در دو روز آینده می‌افتد یا چند ‌سال دیگر، قطعاً نمی‌توان نظری داد.»

او در پاسخ به این شبهه که گفته می‌شود فعالیت برخی گسل‌های تهران تغییر کرده است، گفت: شبکه ما به‌طور مداوم در حال مانیتور کردن فعالیت‌های گسل‌های تهران است و ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که هیچ تغییری در این گسل‌ها رخ نداده است که بخواهیم در مورد آنها هشداری بدهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز