خبرگزاری کار ایران

عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان:

شکایت‌ها از علی مطهری سیاسی بوده‌اند

کد خبر : ۲۳۰۴۸۰

قبلا هم چند مورد شکایت از آقای مطهری داشته‌ایم که در همه آنها تشخیص دادیم که مواضع و رفتار آقای مطهری منطبق با اختیارات نمایندگی ایشان بوده است. حالا اینکه مدام از کسی شکایت شود دلیل نمی‌شود در این هیات تصمیم دیگری درباره این نماینده گرفته شود. از خود آقای کریمی قدوسی هم شکایت‌هایی به هیات ارجاع داده شده است. ولی شکایات از آقای مطهری بیشتر رسانه‌یی می‌شوند

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان دیگر به بررسی شکایت نزدیکان جبهه پایداری از علی مطهری عادت کرده است، شکایت‌هایی که یکی از اعضای این هیات در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید که «سیاسی» هستند. غلامرضا اسداللهی، نماینده تایباد و عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین درباره ادعای جواد کریمی قدوسی برای لغو اعتبار نامه علی مطهری هم تاکید می‌کند که چنین چیزی در وسط دوره نمایندگی امکان‌پذیر نیست.

با توجه به سخنان آقای کریمی قدوسی درباره لغو اعتبارنامه علی مطهری، آیا چنین کاری در میانه دوره نمایندگی امکان‌پذیر است و آیا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چنین اختیاری دارد؟

ما در قانون چنین چیزی را نداریم. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان یک ظرفیت قانونی در درون مجلس برای کنترل برخی رفتارها در حوزه نمایندگی است و وظایفی مشخصی دارد. اگر برای هیات محرز شود نماینده‌یی مواردی را که در قانون به عنوان تخلف آمده مرتکب شده است، مجازات‌های آن هم مشخص است و در این قانون موردی به عنوان لغو اعتبارنامه و صلب صلاحیت از نماینده و این جور چیزها را نداریم. فکر می‌کنم برداشت آقای کریمی قدوسی برداشتی ذهنی و شخصی از قانون و آیین‌نامه اجرایی هیات نظارت بر نمایندگان است و تا حالا هم راجع به آقای مطهری در روزهای اخیر موردی یا شکایتی به هیات ارجاع داده نشده است. چون به هر حال هیات نمی‌تواند راسا وارد بررسی موضوعی شود و باید حتما موردی به ما ارجاع شود.

قبلا هم نسبت به آقای مطهری مواردی در هیات مطرح شده بود، آیا تکرار شکایت از ایشان به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تاثیری در تصمیم‌گیری در قبال آقای مطهری خواهد داشت؟

قبلا هم چند مورد شکایت از آقای مطهری داشته‌ایم که در همه آنها تشخیص دادیم که مواضع و رفتار آقای مطهری منطبق با اختیارات نمایندگی ایشان بوده است. حالا اینکه مدام از کسی شکایت شود دلیل نمی‌شود در این هیات تصمیم دیگری درباره این نماینده گرفته شود. از خود آقای کریمی قدوسی هم شکایت‌هایی به هیات ارجاع داده شده است. ولی شکایات از آقای مطهری بیشتر رسانه‌یی می‌شوند. بررسی‌های قبلی ما درباره آقای مطهری هیات را به این نتیجه رساند که ایشان بیرون از حوزه‌شان و اختیارات نمایندگی عملی را انجام نداده‌اند که بتوان از آن تلقی تخلف داشت. ضمن اینکه تعدد شکایت از ایشان به نظر مقداری سیاسی است. به هر حال برخی همکاران ما هستند که بدون توجه به حوزه قانون اختیارات نمایندگی، خیلی از اقدامات و حرف‌ها و اظهاراتی را که مخالف دیدگاه خود می‌دانند به تخلف تعبیر می‌کنند و بلافاصله هم درخواست برخورد با آن نماینده را دارند. یعنی خیلی از موارد و مشخصا مواردی که در خصوص آقای مطهری بود بیشتر اختلاف دیدگاه سیاسی بودند تا تخلف از وظایف و اختیارات نمایندگی.

شما اشاره کردید که اگر هیات به این نتیجه برسد که تخلفی توسط نماینده‌یی انجام شده است، می‌توان برای آن مجازات‌هایی را در نظر گرفت. این اقدامات چه هستند؟

موارد متعددی هست که در قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان آمده است. مثلا مواردی چون تذکر شفاهی یا کتبی درج در پرونده یا محرومیت از حضور در کمیسیون یا محرومیت از نطق و مواردی شبیه این. اما سلب صلاحیت در اختیارات این هیات نداریم.

آیا امکان قانونی برای سلب صلاحیت از یک نماینده یا لغو اعتبارنامه او در یک دوره کاری مجلس وجود دارد؟

ما چنین چیزی را نداریم. به هر حال باید یا نص قانون باشد یا عرف و رویه به عنوان منابع حقوقی در این زمینه وجود داشته باشد. اما در ادوار قبلی مجلس همچنین مواردی نداشتیم، یعنی مثلا استعفای نماینده و چیزهای مشابه آن بوده اما لغو اعتبارنامه را نداشتیم. اصول ۸۶ یا ۸۴ قانون اساسی تاکید دارند بر اینکه نماینده مجلس حق دارد درباره تمام امور کشور اعلام نظر کند و نمی‌توان نماینده را به دلیل نطق و موضع‌گیری‌اش تحت تعقیب قرار داد. بحثوقوع جرم توسط نماینده با بحثاظهارنظر سیاسی او کاملا متفاوت است. به هر حال هر نماینده‌یی با برداشتی از قانون دست به یک‌سری موضع‌گیری‌ها می‌زند که شاید با موضع‌گیری برخی همکارانش منطبق نباشد، اما این تخلف و کار غیرقانونی نیست.

در مورد آقای مطهری و مواضع اخیر ایشان چه نظری دارید؟ آیا امکان اینکه با این مواضع بشود ایشان را تحت پیگرد قرار داد وجود دارد؟

من عرض کردم که ما هنوز شکایتی دریافت نکرده‌ایم، اگر کسی شکایتی دارد باید آن را به هیات ارجاع دهد و ما هم بعد از بررسی نظر خود را بدهیم. اما ظاهر امر این‌گونه حکایت دارد که باز هم اگر شکایتی انجام شود به روال همان شکایت‌های قبلی است، یعنی یک نفر یا جمعی مواضع ایشان را قبول ندارند و به همین اعتبار هم آن را تخلف می‌دانند، در صورتی که این اختلاف مواضع، آن هم در مجلس که یک مجموعه متکثر است یک امر بسیار طبیعی است. با این وجود باز هم تاکید می‌کنم برای اعلام نظر نهایی باید اول شکایتی صورت بگیرد و بعد از بررسی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، نتیجه اعلام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز