خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو:

کاهش کیفیت خودرو شایعه است!

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۴۰۱

نهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران این روزها در حالی مشغول به فعالیت است که به اعتقاد کارشناسان خودرو، تاکنون این‌گونه نمایشگاه‌ها نتیجه‌ای که منجر به بهبود حوزه خودرو کشور شود، نداشته است.

آنچه که شما به عنوان بی‌کیفیت می‌گویید، مربوط به قدیمی بودن خودروهای ما است. یعنی به اصطلاح ۲۵،۳۰ سال از خودرو گذشته و همه به آن بی‌کیفیت می‌گویند. در صورتی که باید به این خودروها بگوییم قدیمی است.

افکار نیوز / مریم فکری؛ نهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران این روزها در حالی مشغول به فعالیت است که به اعتقاد کارشناسان خودرو، تاکنون این‌گونه نمایشگاه‌ها نتیجه‌ای که منجر به بهبود حوزه خودرو کشور شود، نداشته است.

اگرچه فعالان این عرصه چنین موضوعی را قبول نمی‌کنند، اما در سال‌های گذشته سبد خانوارها پر از خودروهای بی‌کیفیت بوده و هر گاه تصمیم به تعویض و خرید مدل جدید خودرو گرفته‌اند، در نهایت پشیمان شده‌اند و تنها این جمله را در میان آنها می‌شنویم که «خودروهای قدیمی کیفیتی بهتر دارند.» به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، «زنجیره قطعه‌سازی کشور باید حداکثر توان خود را برای تحقیق و توسعه و ساخت قطعات باکیفیت به‌کار ببرد؛ زیرا در گذشته عملکرد خوبی در این مورد نداشته است.»

در همین رابطه به گفت‌وگو با محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو پرداختیم و وی درباره نمایشگاه‌های بدون دستاورد توضیح داد.

* آقای نجفی‌منش به طور معمول هر ساله نمایشگاه‌های متعددی در رابطه با خودرو برگزار می‌شود که دستاوردی که در جهت بهبود وضعیت خودروی کشور باشد، ندارد. به نظر شما دستاورد نمایشگاه قطعات خودرو در سال‌جاری چه خواهد بود و ما یک‌سال دیگر نتیجه آن را چگونه خواهیم دید؟
شما دستاورد را چه تعریف می‌کنید؟

* برای مثال، در بحثتولید و کیفیت تولید باید بهبود داشته باشیم.
ماموریت نمایشگاه اصولا این نیست، ماموریت نمایشگاه این است که آن چیزی که دارید، در معرض نمایش می‌گذارید تا کسانی که داوطلب و خریدار هستند، از شما خریداری کنند. نمایشگاه قطعات خودرو نیز به طور عمده بازار مصرف داخل را دارد، بنابراین مصرف‌کنندگان به این نمایشگاه می‌آیند. از آن طرف، خارجی‌ها هم در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و مشتریان خود را پیدا می‌کنند. این اتفاقات در حال حاضر می‌افتد.

در نمایشگاه امسال آلمان، ترکیه، ژاپن، ایتالیا، آرژانتین، هند، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، برزیل، بلژیک، چین، عربستان، تایوان، تایلند، کره جنوبی، بوسنی، هلند، سوئد و اتریش کشورهایی هستند که حضور داشتند که البته حضور چینی‌ها پررنگ‌تر بود.

* این حضور پررنگ چینی‌ها یعنی این‌که در بحثخودرو بیشتر به سمت تولیدات چینی حرکت خواهیم کرد و چینی‌سازی صورت خواهد گرفت؟
اتفاقا تولیدات داخلی رو به افزایش هست. آنچه که ما به سمتش می‌رویم، یک بخشی از قطعات و مواد است که قبلا این قطعات را از اروپا تامین می‌کردیم، اما به دلیل تحریم‌ها با محدودیت مواجه شده‌ایم. به همین دلیل در رابطه با قطعاتی که محدودیت داریم، به ناچار از کشور چین تهیه می‌کنیم. اما مسلما زمانی که دو مرتبه روابط بین‌المللی عادی شود، باز هم می‌توانیم به سراغ کشورهای دیگر برویم. ضمن این‌که یادتان باشد که چین را به عنوان یک تولیدکننده کالای بی‌کیفیت نباید ببینیم. این کشور کالای با کیفیت هم دارد و به‌اصطلاح این نیست که هر چه چینی باشد، یعنی کالای باکیفیت بد.

همان‌طور که می‌دانید، در حال حاضر چینی‌ها اولین تولیدکننده خودرو در دنیا هستند. ۲۲ میلیون تولید خودرو دارد و تولید این کشور از مجموع ژاپن و آمریکا بیشتر است و کالای خیلی خوب دارند. در کل ما متاسفانه به علت مساله تحریم ناچار شدیم یک بخشی از نیازهایمان را از این کشور تامین کنیم. امیدواریم که مساله تحریم شود و وزارت صنایع و سیاست‌های دولت هم این است که بیشتر توجه به تولیدات داخل داشته باشند. امیدواریم تولیدکنندگان داخلی نیز در این شرایط بتوانند نقش بیشتر و پررنگ‌تری بازی کنند.

* در حال حاضر مردم از کیفیت خودرو گله‌های بسیار دارند و معتقدند که هر ساله خودروهایی بی‌کیفیت‌تر تولید می‌شوند. حتی این روزها مردم ترجیح می‌دهند به جای خرید خودروهای صفر از خودروسازان، خودروهای دسته دوم بخرند، چون معتقدند تولیدات سال‌های قبل کیفیت بهتری داشته است. بنابراین می‌توانیم بگوییم برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی که می‌تواند در جهت تبادل تکنولوژی‌های برتر کشورها باشد، برای ایران ثمری نداشته است؟
من این حرف‌ها را قبول ندارم. آنچه که شما به عنوان بی‌کیفیت می‌گویید، مربوط به قدیمی بودن خودروهای ما است. یعنی به اصطلاح ۲۵،۳۰ سال از خودرو گذشته و همه به آن بی‌کیفیت می‌گویند. در صورتی که باید به این خودروها بگوییم قدیمی است.

* اما مردم برخلاف این صحبت شما اعتقاد دارند. خیلی‌هاشون معتقدند که خودرو مدل ۹۳ کیفیت کمتری نسبت به خودرو مدل ۹۰ دارد.
این‌ها یک مقداری شایعات مطبوعات و دلالان است که به این قضیه دامن می‌زنند، اما واقعیت این نیست. چون همه این مسایل پایش و کنترل می‌شود.

* یعنی شما معتقدید کیفیت خودرو افت نکرده است؟
بله.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز