خبرگزاری کار ایران

مشاور ظریف:

تمدید مذاکرات، به معنای عقب‌گرد نیست، نباید برداشت منفی کرد

کد خبر : ۲۲۷۳۶۴

تمدید مذاکرات اما قطعا در راستای دستیابی ایران و ۱ + ۵ به توافق برد - برد است و لزومی ندارد از آن برداشت منفی کرد و این تمدید را عقب گرد برشمرد، باید صبر کرد و به ادامه دیپلماسی که از سال گذشته روند جدیدی از آن آغاز شده است، امیدوار بود.

دیپلمات سابق کشورمان معتقد است که تمدید مذاکرات هسته ای، گامی در مسیر رسیدن به توافق برد - برد است.
به گزارش نامه نیوز، همه در انتظار اعلام حصول توافق نهایی بودند که دهمین دور از مذاکرات هسته ای وین پس از گذشت یک سال از دستیابی به توافق ژنو پس از هفت روز رایزنی با قرائت بیانیه مشترک و اعلام تمدید ۷ ماه و هفت روزه «اجرای برنامه مشترک» به پایان رسید.

ایران و گروه ۱ + ۵(آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان) قرار بود بر اساس ضرب الاجلی که خود مرداد ماه گذشته تعیین کرده بودند، به توافق جامع و نهایی دست پیدا کنند اما به گفته جان کری حجم جزئیات و رایزنی های باقی مانده دو طرف را بر آن داشت تا تصمیم به تمدید توافق ژنو و مذاکرات تا هفت ماه و هفت روز دیگر بگیرند.

بر این اساس، ایران و غرب بیانیه مشترک صادر کردند و قرار شد بر اساس توافق ژنو تهران محدودیت هایی را بر برنامه هسته ای خود اعمال و در مقابل ماهانه ۷۰۰ میلیون یورو از دارایی های مسدود شده نفتی خود را دریافت کند.

در این رابطه، «علی خرم» دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز، درباره تمدید ۷ ماهه مذاکرات هسته ای گفت: به دلیل آنکه جزئیات مذاکرات هسته ای طی این دور و ادوار گذشته، محرمانه بوده است، اکنون نیز نمی‌توان به دقت روند پیشرفت مذاکرات و موضوعات مورد توافق و اختلافی را تحلیل کرد و در کنار آن علت تمدید ۷ ماهه مذاکرات را گفت.

وی افزود: با این حال بر اساس آنچه وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پس از پایان مذاکرات عنوان داشت باید گفت که اعتماد سازی میان ایران و غرب انجام شده است و طرفین برای رسیدن به توافق نهایی اراده جدی دارند و قطعا به توافق نهایی دست پیدا خواهند کرد.

نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد، گفت: احتمالا دو طرف می‌خواهند زمان بیشتری برای دستیابی به توافق جامع و مورد نظر طرفین بخرند و در زمان تمدید شده ببینند آیا می‌تواند به تفاهم جدی برسند یا نه و به همین خاطر مذاکرات را تمدید کردند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی کشور، تاکید کرد: معتقدم ایران و ۱ + ۵ به این نتیجه رسیدند که برای ارزیابی بهتر فرمول‌ها با هدف دستیابی به توافق جامع هسته ای، به زمان بیشتری نیاز دارند.

وی افزود: قطعا جمهوری خواهان تندرو در آمریکا و مخالفان مذاکرات و توافق هسته ای در ایران در چند ماه آینده تلاش های خود را چند برابر می کنند و دست به کار خواهند شد تا جلوی توافق هسته ای را بگیرند و شکی در آن نیست اما فکر میکنم قطعا ایران و ۱ + ۵ شرایط را ارزیابی کرده اند که تصمیم به تمدید مذاکرات و دستیابی به توافق هسته ای را اتخاذ کرده اند.

خرم همچنین گفت: تمدید مذاکرات اما قطعا در راستای دستیابی ایران و ۱ + ۵ به توافق برد - برد است و لزومی ندارد از آن برداشت منفی کرد و این تمدید را عقب گرد برشمرد، باید صبر کرد و به ادامه دیپلماسی که از سال گذشته روند جدیدی از آن آغاز شده است، امیدوار بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز