خبرگزاری کار ایران

دیشب در خیابان «هشت بهشت» چه گذشت؟

برنامه‌ریزی جدید اعضای «حلقه نه» برای گزینه پیشنهادی وزارت علوم

کد خبر : ۲۲۶۴۴۶

طبقه سوم یک ساختمان حزبی واقع در خیابان هشت بهشت. وجود این ساختمان در چنین خیابانی عادی است اما جلسه‌یی که شب گذشته در آن برگزار شد کمی غیرعادی است. «حلقه نه» شب گذشته بهترین محل برای یک رایزنی همه‌جانبه در مورد پنجمین گزینه دولت برای وزارت علوم را همین ساختمان دانست.

طبقه سوم یک ساختمان حزبی واقع در خیابان هشت بهشت. وجود این ساختمان در چنین خیابانی عادی است اما جلسه‌یی که شب گذشته در آن برگزار شد کمی غیرعادی است. «حلقه نه» شب گذشته بهترین محل برای یک رایزنی همه‌جانبه در مورد پنجمین گزینه دولت برای وزارت علوم را همین ساختمان دانست. ساعت ۱۸ تا ۱۸:۳۰ هشت نماینده مجلس پله‌های همین ساختمان را به مقصد اتاق جلسات طبقه سوم بالا رفتند. دستور کار جلسه «تصمیم‌گیری در مورد نحوه مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت علوم». شرکت‌کنندگان «برخی نمایندگان مجلس و چند فعال حزبی» و نتیجه جلسه «مخالفت گسترده با گزینه پیشنهادی وزارت علوم در جلسه رای اعتماد». این تنها یک برنامه‌ریزی برای پنجمین گزینه‌یی است که حسن روحانی به مجلس معرفی کرده است. «محمد فرهادی» شب گذشته از سوی همان‌هایی که گزینه‌های پیش از او را رد کرده بودند مورد حلاجی قرار گرفت. تمام جنبه‌های شخصیتی و کارنامه کاری‌اش که امکان مخالفت با آنها وجود دارد را نیز مورد بررسی قرار دارند تا پنج روز پیش از جلسه رای اعتماد یک برنامه‌ریزی کامل داشته باشند. برنامه‌ریزی برای مخالفت و همان‌طور که در گزارش پیشین «اعتماد» گفته شد «نه» گفتن به همه گزینه‌ها و برنامه‌های دولت یازدهم. اعضای حلقه مسرور از پیروزی هفته گذشته شان در مورد عدم اعتماد مجلس به دانش آشتیانی، این‌بار برای فرهادی برنامه دارند. تعدادشان این‌بار کمتر شده است. آنهایی که به جلسه آمدند بسیار کمتر از آن تعدادی بودند که به جلسه دعوت شده بودند اما اعضای حلقه ناامید نشدند. برنامه‌ریزی را انجام دادند و تلاش کردند تا جلوی فرهادی هم یک سد بزرگ ایجاد کنند تا نتواند به وزارت علوم برسد.

تزلزل در «حلقه نه»

این‌بار میان نمایندگان مجلس اختلاف‌نظر است. معرفی محمد فرهادی به عنوان جدیدترین گزینه دولت برای وزارت علوم خیلی‌ها را بر سر دوراهی قرار داد که این‌بار باید با گزینه جدید دولت موافقت کرد یا نه؟ اختلاف نظر جدی است. تعداد حامیان فرهادی این‌بار یا بنا به آنچه که مصلحت در نظر گرفته می‌شود یا بنا به آنچه که تامین نظر نمایندگان مجلس عنوان می‌شود نسبت به دانش‌آشتیانی بیشتر است. همین افزایش نسبت حامیان موجب تزلزل در جبهه مخالفانی از دولت شده که در ماه‌های اخیر در مجلس شورای اسلامی حلقه موسوم به «حلقه نه» را تشکیل داده‌اند. حلقه نه این‌بار به خوبی متوجه شد که شرایط برای مخالفت‌شان به مساعدی دوره دانش‌آشتیانی، نیلی، فرجی‌دانا و میلی منفرد نیست. مجلس به یک عدم رای اعتماد دیگر در این شرایط کمی حساس است. دولت در مسیری که مخالفانش در نظر داشتند جلو نرفت و مجموعه این شرایط موجب شد که آنچه حلقه نه برای آینده وزارت علوم در نظر داشتند ایجاد نشود. حلقه نه اما در این روزها متشکل از حلقه‌یی از اعضای جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به‌طور خاص و ویژه و همچنین اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی است. افراد اصلی حلقه نزدیک به ۱۰ نفر هستند. حلقه‌یی که بیرون از مجلس هم نیرو دارد و تلاش می‌کند تا نحوه مخالفت با دولت در همه شرایط را ساماندهی کند؛ ساماندهی که به زعم آنان طی ماه‌های اخیر حداقل در حوزه وزارت علوم با موفقیت مواجه شده است.

جلسه در «هشت بهشت»

جلسه شب گذشته حلقه نه در خیابان هشت بهشت اما پیام‌های بسیاری دارد. اصلی‌ترین پیام شاید این باشد که جلسه شب گذشته آنقدر اهمیت داشته است که اعضای حلقه نه فرصت صبر کردن تا امروز صبح برای برگزاری‌اش در مجلس شورای اسلامی را نداشته‌اند. از سوی دیگر می‌توان این‌گونه هم تحلیل کرد که مفاد جلسه قابلیت مطرح شدن حتی در گوشه و کنار مجلس شورای اسلامی را نداشته است. مجموعه همین شرایط است که نشان می‌دهد اعضای حلقه نه یا برای رای دادن به فرهادی مردد هستند یا آنکه برای رای ندادن به او آنقدر مطمئن هستند که وارد یک فاز جدید عملیاتی برای رای نیاوردن فرهادی شده‌اند. اما در جلسه شب گذشته اعضای حلقه نه چه گذشت؟ بنا به شنیده‌ها اعضای حلقه نه شب گذشته بحث‌های مفصلی در مورد گزینه جدید دولت برای وزارت علوم داشته‌اند. بحث‌هایی که احتمال دوم در مورد نظر آنان را بیشتر تقویت می‌کند. بنا به آنچه شنیده شده اعضای حلقه نه بحث‌های مفصلی در مورد «عملکرد فرهادی در دولت سیدمحمد خاتمی، استعلام او از وزارت اطلاعات و نوع عملکردش در سازمان هلال احمر» داشته‌اند؛ مباحثی که با نگاه کاملا منفی به گزینه دولت انجام شده است و نظر کلی بر رای نیاوردن محمد فرهادی است. این‌بار هم اما اعضای حلقه نه دست از مباحثمربوط به حوادثسال ۸۸ برنداشته‌اند و با یک نگاه جزیی به دنبال برخی سرنخ‌ها از حضور یا مشارکت فرهادی با این حوادثهستند. مجموعه عوامل و محتویات جلسه شب گذشته اعضای حلقه نه نشان می‌دهد که آنها خیال کوتاه آمدن در شرایط فعلی را هم در مقابل دولت ندارند. جلسه شب گذشته اما تنها به رایزنی در مورد وزیر پیشنهادی علوم نگذشته است. بحثدر مورد مذاکرات هسته‌یی و تلاش و برنامه‌ریزی برای حضور دلواپسان نیز از دیگر برنامه‌های جلسه شب گذشته بوده است. مجموعه شرایط نشان می‌دهد که اعضای حلقه نه برنامه‌های جدی‌تری برای مخالفت با دولت را دارند و این مخالفت‌ها تنها به مباحثمربوط به وزارت علوم ختم نمی‌شود که با توجه به احتمال تمدید مذاکرات یا حصول توافق چنانچه این گروه مجددا گزینه پیشنهادی دولت را رد کند، شرایط جدیدی میان مجلس و دولت ایجاد خواهد شد.

منبع: اعتماد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز