خبرگزاری کار ایران

خالی شدن ۲۰۰ روستای سیستان و بلوچستان از سکنه!

کد خبر : ۲۰۹۵۸۴

اگر این سو مدیریت تا ۵ سال آینده ادامه داشته باشد بسیاری از مناطق شرقی کشور خالی از سکنه خواهند شد. الان در منطقه قائنات مهاجرت مردم از روستاها با سرعت بالایی ادامه پیدا می کند و عمومی ترین و اصلی ترین دلیل آن هم بحران آب است

بحران آب مرزهای شرقی کشور را خالی از سکنه می کند، این هشداری است که جواد هروی آن را مطرح کرده و گفته که با این وضعیت مدیریت تا ۵ سال آینده هیچ کس برای زندگی در مناطق شرقی کشور باقی نخواهد ماند.

بحران کم آب حتی مناطق حاشیه برخی رودخانه های پر آب کشور مثل کارون و اروند رود و ارس را هم گرفته است، همین سه ماه پیش اعلام شد که ۱۱ روستا از ۱۷ روستای شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی رود ارس به دلیل بحران اب خالی از سکنه شده اند. با این توصیف وضعیت مناطق خشک و دور از رودخانه در ایران مشخص است. جاهایی مثل مناطق مرکزی و شرقی کشور که نامشان در همیشه تاریخ با خشکی و کم بارانی پیوند خورده است.

در حالی که دو هفته پیش اعلام شد که ۱۲ استان ایران در معرض ممنوعیت گسترش کشاورزی هستند، اکنون جواد هروی نماینده قائنات در مجلس درباره بحران اب مناطق شرقی و مرکزی ایران به پیام نو می گوید: «بحران کم آبی در مناطق شرقی و مرکزی ایران از بیش از یک دهه قبل قابل پیش بینی بود و کاملا روشن بود که ما به اینجا می رسیم، اما در سطح برنامه ریزی ها و مدیریت هیچ توجهی نسبت به آن وجود نداشت.» جواد هروی تاکید می کند: «ما به وزارت نیرو اولیتماتوم داده ایم که معاون آب این وزارتخانه باید آخر هفته به منطقه بیاید، و گرنه ما هم به بحثاستیضاح وزیر نیرو ورود خواهیم کرد.»

به گفته او هم اکنون متوسط عمق چاه در مناطق شرقی و استان هایی چون خراسان جنوبی از مرز ۲۵۰ متر نیز گذشته و به حدود ۳۰۰ متر رسیده است. او هشدار می دهد: «اگر مسئولان و مدیران بخواهند همینطور ادامه دهند باید منتظر یک مهاجرت غیر مترقبه از مناطق کم آب ایران باشند.»

به گفته هروی هم اکنون «در خراسان جنوبی آب شرب نزدیک به ۴۵۰ روستا با تانکر تامین می شود و این عدد هم در حال افزایش است.» موضوعی که مقدمه ای می شود برای این نماینده مجلس تا آماری نگران کننده را مطرح کند؛ «دربسیاری از روستاهای شرقی کشور مهاجرت خزنده آغاز شده است. به طور مثال آمارها نشان می دهد که در منطقه سیستان و بلوچستان تقریبا ۲۰۰ روستا به دلیل بحران آب خالی از سکنه شده است. در خراسان جنوبی هم وضعیت همینطور است و باید سریعا اعلام وضعیت قرمز کنند.»

اظهارات هروی را مسئولان دولتی هم به نحوی تائید کرده اند. از جمله اینکه بحثابرسانی سیار به روستائیان خراسان جنوبی قبلا هم مطرح شده بود و علی اکبر بسکابادی، مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی آمار روستائیانی که به شیوه سیار آب مورد نیاز خود را تامین می کنند را نزدیک به ۵۹ هزار نفر اعلام کرده بود.

با این وضعیت جواد هروی هشدار می دهد که «اگر این سو مدیریت تا ۵ سال آینده ادامه داشته باشد بسیاری از مناطق شرقی کشور خالی از سکنه خواهند شد. الان در منطقه قائنات مهاجرت مردم از روستاها با سرعت بالایی ادامه پیدا می کند و عمومی ترین و اصلی ترین دلیل آن هم بحران آب است.»

وی به پیام نو می گوید: «من الان هشدار می دهم که اگر این اتفاق بیفتد بحثامنیت کشور ما شدیدا به خطر خواهد افتاد. اولا مناطق مرزی ما خالی می شود و این زمینه را برای برخی خرابکاری ها آماده می کند و مضافا این جمعیت غالبا به دلیل وضعیت اقتصادی که دارند باید به حاشیه شهرها وارد شوند و در آنجا ساکن شوند و بدین ترتیب ما باید منتظر یک حاشیه نشینی بسیار بزرگ و گسترده باشیم. خب همین حاشیه ها هم خودش کانون تولد بسیاری از جرایم است.» برهمین اساس است که نماینده قائنات تاکید دارد که بحران آب می رود تا تبدیل به یک بحران امنیتی شود، بحرانی که او درباره اش می گوید: «شورای عالی امنیت ملی بهتر است بسیار سریع وارد موضوع بحران آب شود، و گرنه این بحران در آینده نه چندان دور خطرات امنیتی هم برای کشورمان به دنبال خواهد داشت.»

آمارها و نتایج اولیه پژوهش ها نشان می دهد که نگرانی جواد هروی چندان هم بی اساس نیست. تنها در ۲۵ سال گذشته به دلیل بحران آب ۶۵ درصد روستاهای استانی مثل یزد خالی از سکنه شده اند و گفته می شود بیش از ۵ هزار روستا در سراسر کشور به وسیله تانکر آبرسانی می شوند. روستاهایی که یک قدم تا خالی شدن از سکنه هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز