خبرگزاری کار ایران

«مادر» ی که زاده نشده مُرد!

کد خبر : ۲۰۹۵۸۰

زمینی به مساحت هفت هکتار در ضلع شرقی شهرداری منطقه ۵ بین خیابان آیت الله کاشانی، الهی و بهنام که در طرح اول ودوم جامع و تفصیلی تهران مقرر شده بود تا کاربری فضای سبز با نام بوستان مادر داشته باشد گویا ۱۵ ماه است که میزبان مهندسان و سازندگان شده است.

در هجمه ساخت‌و‌ساز‌های تهران این بار در غرب، خیابان آیت الله کاشانی، انتهای خیابان بهنام، درست دیوار به دیوار خانه‌های شهرک فرهنگیان، شهرکی جدید در حال ساخت است. شهرکی که مدتی است سوژه مسئولان و رسانه‌ها شده است، اما هنوز نه نامی دارد و نه هنوز مشخص است سرنوشتش چه می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز، چند متر آن طرف‌تر شهرکی که حداقل پنج هزار ساکن دارد، در ۱۵ ماه اخیر متوجه شده که قرار است جمعیتی حدود ۶۰۰ خانوار را در نزدیکی‌اش پذیرا باشد. خیابان‌های اطراف جایی برای پذیرش جمعیت بیشتر ندارد و در مقابل فضای سبزی برای محلی‌ها در نظر گرفته نشده است.

در محله‌هایی که از تراکم ساختمان و خانه‌های آپارتمانی پرشده و خود نیاز به تنفس‌گاه دارد، تنها بوستان این حوالی هم در حال تبدیل شدن به محلی برای ساختو ساز انبوه است.

زمینی به مساحت هفت هکتار در ضلع شرقی شهرداری منطقه ۵ بین خیابان آیت الله کاشانی، الهی و بهنام که در طرح اول ودوم جامع و تفصیلی تهران مقرر شده بود تا کاربری فضای سبز با نام بوستان مادر داشته باشد گویا ۱۵ ماه است که میزبان مهندسان و سازندگان شده است.

در حالی که بار‌ها از سوی شورای شهر و مسئولان و محلی‌ها نامه‌نگاریهایی انجام شده تا کمی کار متوقف شود و تصمیمات نهایی اعمال شود، این ساخت و ساز‌ها ادامه دارد. در این مدت حتی معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی نیز بار‌ها پیگیری‌هایی داشته است، اما هیچ یک افاقه نکرده و محلی‌ها می‌گویند به تازگی ساخت و ساز‌ها به صورت فشرده‌تر و شبانه‌روزی انجام می‌شود.

*دستور ویژه رئیس جمهور
در یک ماه اخیر که نامه‌نگاری‌ها اوج گرفته، معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی نیز تلاش‌هایی داشته است، سکاندار مسکن بار‌ها درخواستهایی برای پیگیری این پروژه داشته تا در‌‌ نهایت دو هفته پیش رئیس جمهور دستوری ویژه برای رسیدگی به این پروژه داده است.

حالا بخشی از محلی‌ها بیش از همه و همراه با مسئولان پافشاری می‌کنند و می‌گویند تا آخرین لحظه نمی‌گذارند این ساخت و ساز به جای بوستان مقابل خانه‌هایشان انجام شود. بسیار پیگیری کرده‌اند. حتی به تازگی نامه‌ها و مدارک لازم را به دفتر مقام معظم رهبری رسانده‌اند ومنتظر پاسخ هستند. آنها می‌گویند منتظر هستند تا آخرین پاسخ‌ها را از دفتر مقام معظم رهبری بگیرند.

یکی از محلی‌های منطقه به «اقتصادنیوز» می‌گوید که در چندماه اخیر بار‌ها اعتراض‌هایی داشتند و حتی در مواردی زمانی که احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر بود، چند تن از مسئولان شورای شهر به این منطقه آمدند اما پس از آن دیگر اقدامی برای ادامه نیافتن ساخت و ساز انجام نشده است.

وی که خود از اولین ساکنان این منطقه است عنوان می‌کند که از سال ۷۹ تا سال ۸۴ تابلو بوستان در این منطقه وجود داشت.

او یادآور می‌شود: یک بار به آقای پشم‌چی‌زاده، شهردار منطقه پنج اعلام موضوع شد اما وی ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت اطلاعی از این پروژه ندارد، در حالی که ساخت وساز پروژه بوستان مادر درست مقابل دفتر شهرداری است، مگر می‌شود شهردار منطقه از ساخت‌وسازی به این وسعت بی‌اطلاع باشد؟

وی با اشاره به حمایت و همکاری برخی مسئولان در پیگیری این موضوع اضافه می‌کند که بار‌ها کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و شورای شهر درباره ساخت و ساز بوستان مادر همکاری‌هایی انجام داده‌اند.

حالا ۱۵ ماه است محلی‌ها درگیر این ساخت و ساز‌ها هستند و نه تنها فضای سبزی که قرار بود برای آنها فراهم شود از آنها گرفته شده است، بلکه صدای ساخت و ساز بیش از ۱۰۰ واحدمسکونی هم به این ماجرا اضافه شده است.

*کندی ساخت‌وساز
مشاهده میدانی «اقتصادنیوز» نشان می‌دهد این پروژه پیشرفت حداقلی داشته است. پیشرفتی که به طور طبیعی برای ساخت وساز در ۱۵ ماه کم به نظر می‌رسد، حال باید دید داستان از چه قرار است، شاید یکی از دلایل این کندی نارضایتی محلی‌ها است یا اینکه شاید نامه‌نگاری‌های انجام شده در این مدت دلیل کندی ساخت و ساز باشد.

اما جالب است که وسایل و تجهیزات به کار گرفته شده در این ساخت‌و‌ساز بسیار پیشرفته به نظر می‌رسد و نیروی انسانی به تعداد مناسب در خدمت پروژه درآمده است.

حال باید منتظر ماند و دید که ریاست جمهوری چه تصمیمی برای این پروژه گرفته و قرار است سرنوشت پروژه عظیم در وسعت هفت هکتار به کدام سو برود. آیا وزنه به سمت مردم و اهالی این پروژه است یا سازندگان پروژه؟

این در حالی است که گفته می‌شود شهرداری این زمین را بابت بدهی به سازنده با قیمتی مناسب‌تر داده است، اما هنوز مدارکی از این بابت در دست نیست. به گفته یک از اهالی این محل، یک بار شهردار این منطقه در جمع اهالی این منطقه پس از اعتراض‌های پی در پی گفته که هزینه اخذ شده از بابت این فروش زمین این پروژه برای پل صدر و اتوبان جناح هزینه شده است.

بوستان مادر چه بود و چه شد؟
اعتراض به تغییر کاربری زمینی در منطقه ۵ برای اولین بار درجلسه غیر علنی شورای شهر تهران مطرح شد. محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهرتهران از تغییر کاربری زمینی در بزرگراه آیت الله کاشانی خبر داد که به یکی از بانک‌ها فروخته شده و حالا مجلس نیز خواستار توضیح شهرداری در این خصوص شده است. ۳۱ فروردین ماه در یکی از جلسات غیر علنی شورای شهر تهران، محمد حقانی از تغییر کاربری زمینی در منطقه ۵ تهران خبر داد.

احمد دنیامالی گفته بود: من از شهردار تهران می‌خواهم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ باغات و پهنه‌های سبز شهر تهران دستور توقف عملیات خاکبرداری و بازگرداندن کاربری فضای سبز را صادر کنند.

او دراین باره گفته است که بر اساس مستنداتی که شهردار منطقه ارائه داد، مساحت زمین هفت هکتار است و البته مشکل خاصی در زمینه قطع درختان وجود ندارد، چرا که در محدوده مورد نظر فضای سبزی وجود ندارد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفته که پیش از این نیز در خصوص تغییر کاربری منطقه شمال شرق شهرداری منطقه ۵ تهران تذکری داده بودم که انتظار داشتیم این پروژه متوقف شود و حضوراً نیز این مطلب را برای شهردار تهران عنوان کردم و وی نیز دستور رسیدگی فوری به این موضوع را داده است.

حقانی خاطرنشان کرده بود: با وجود این و با اینکه جلسات متعددی در این خصوص با شهردار منطقه انجام شد بنده قانع نشدم و تقاضا دارم این پروژه هر چه سریع‌تر متوقف شود. این زمین حدود ۱۳ قطعه بوده و باقیمانده زمینی است که در گذشته توسط کمیسیون ماده ۵ به پارک و فضای سبز اختصاص پیدا کرده و شهرداری نیز بر اساس همین عنوان زمین را خریداری کرده که تنها کاربری آن باید فضای سبز باشد.

ارسال پرونده بوستان مادر به دفتر رهبری
در آخرین روز شهریور ماه امسال نیز رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از ارسال پرونده بوستان مادر به دفتر مقام معظم رهبری خبر داده است.

محمد حقانی با اشاره به روند ساخت‌وساز در بوستان مادر و با توجه به تذکرات شورای عالی شهرسازی افزود: تغییر پهنه این زمین در کمیسیون ماده ٥ غیرقانونی بوده و متأسفانه شهرداری هم بدون توجه به تذکرات و اخطارهای شورای فرادستی اجازه ساخت‌وساز در زمینی را که قرار بوده به بوستان مادر تبدیل شود می‌دهد.

او ادامه داد: رئیس‌جمهوری نیز در نامه‌ای به سازمان حفاظت از محیط‌زیست و وزارت کشور خواستار بررسی این موضوع شده است.

حقانی درباره اینکه چه نهادی می‌تواند ساخت‌وساز در این زمین را متوقف کند گفته است که «قوه قضائیه و رسانه‌ها می‌توانند این تخلف آشکار را پیگیری کنند و ما با تمام توان، تلاش خود را برای مقابله با این تخلف انجام دادیم.»

در همین حال محمد حقانی با اشاره به نامه‌ای که از دفتر مقام معظم رهبری به شهردار تهران، وزیر راه و شهرسازی، وزیر کشور، استاندار تهران، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاون محیط‌زیست رئیس‌جمهور ارسال شده، گفت: در متن این نامه آمده است «اوضاع فضای سبز و باغ‌های شهر تهران مساعد نیست. برابر گزارش‌های واصله و شکایات مردم، فضای عمومی پارک‌ها و باغات در حال تخریب هستند، اگر لازم است قوانین خود را تغییر دهید تا فضای سبز در امان بماند. این موضوع را بررسی کرده و گزارش خود را برای معظم له ارسال کنید.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز