خبرگزاری کار ایران

استراتژی جدید مصباح یزدی برای انتخابات

کد خبر : ۲۰۴۷۹۳

مصباح یزدی برای انتخابات مجلس دهم یک استراتژی مشخص دارد. تشکیل مجلس مخالف دولت با احتمالاتی چون ریاست سعید جلیلی و نایب رئیسی کامران باقری لنکرانی، دو مرد محبوب آیت‌الله پایداری‌ها!

وحدت، مهم‌ترین آرزوی اصولگرایان در این روزهاست. آنها می‌خواهند بعد از مدت‌ها با «یک صدا» و زیر «یک بیرق» وارد کارزار انتخابات شوند.

به گزارش ایلنا، نامه‌نیوز با این مقدمه نوشت: این جریان سیاسی در کشور سال‌هاست رنگ وحدت و هم‌صدایی را به خود ندیده است و شاید انتخابات مجلس هفتم و دومین دوره شواری شهر تهران، آخرین انتخاباتی بود که اصولگرایان در کنار هم و با یک لیست وارد کارزار انتخابات شدند.

حالا بعد از گذشت سال‌ها و بویژه بعد از چشیدن طعم ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، اصولگرایان به دنبال رسیدن به یک وحدت کلمه هستند تا بتوانند، جریان و تفکر اصولگرایی را بازسازی کنند. سیدرضا تقوی، عضو برجسته جامعه روحانیت مبارز تهران و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، این روزها در غیاب آیت‌الله مهدوی کنی که به علت بیماری، دور از فضای سیاسی است و ناطق نوری که اعلام کرده است دیگر فعالیت سیاسی نمی‌کند، وظیفه ایجاد یک ریتم منسجم برای سازهای اصولگرایی است.

او برای این کار به سراغ آیت‌الله مصباح یزدی رفته است تا رئیس مؤسسه امام خمینی و دوستانش را مجاب به حضور در پروژه وحدت اصولگرایی کند. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به دیدار خود با آیت‌الله مصباح یزدی می‌گوید: «در این دیدار گزارشی از حوزه اصولگرایی و اقدامات اخیر در این حوزه به آیت‌الله مصباح یزدی ارائه شده است. آیت‌الله مصباح متعلق به کل نظام و همه نیروهای حزب‌اللهی و مؤمن است و ما باید از چنین شخصیت‌هایی استفاده کنیم و راهنمایی بگیریم. ما با آیت‌الله مصباح ارتباط داریم و معتقدیم آن‌ها در فراز و نشیب‌ها بهترین راهنمایان ما هستند، لذا در دیدار اخیر هم گزارش کار خود را ارائه دادیم.»

تقوی، گام بلند برنامه طراحی شده خود برای وحدت اصولگرایان را، مجاب کردن «آیت‌الله قم‌نشین» برای وحدت با دیگران اصولگرایان می‌داند. اما مصباح یزدی، استراتژی دیگری را در سر می‌پروراند، و از همین رو آب پاکی را بر روی دستان تقوی ریخت تا مشخص شود ساز رئیس مؤسسه امام خمینی به این راحتی‌ها با ساز اصولگرایان کوک نخواهد شد.

او در دیدار با سیدرضا تقوی در پاسخ به دغدغه‎ای مبنی بر ضرورت وحدت میان اصولگرایان گفت: «همانطوری که توقع یکی‌بودن فتاوای همه مراجع در احکام شرعی بیجاست، توقع اینکه در مسایل اجتماعی نیز بین افراد وحدت نظر حقیقی حاصل شود، غیرواقع‌بینانه است، مخصوصا با توجه به اینکه در مسایل اجتماعی افراد با موضوعات سروکار دارند و نه فقط احکام؛ لذا اتحاد نظر در چنین مسایلی شبیه به محال است.»

رهبر معنوی جبهه پایداری با محال خواندن اتحاد اصولگرایان یک پیام روشن و واضح را به راست‌گرایان مخابره کرد و آن‌هم اینکه، آیت‌الله مؤسسه امام خمینی، اندیشه اصولگرایان فعلی را اندیشه‌ای ناب نمی‌داند و از همین رو ضرورتی نیز برای وحدت با کسانی که قبولشان ندارد، نمی‌بیند.

مصباح یزدی در مورد اصولگرایی نظر مشخصی دارد و رسماً اعلام کرده است که جبهه پایداری را به دیگر جریان‌های اصولگرایی ترجیح می‌دهد. او همچنین به دوستان خود هشدار می‌دهد و می‌گوید: «باید توجه کرد در زمانی که جنس نابی مثل ولایتمداری، اصولگرایی و آرمان‌خواهی در جامعه طرفدار پیدا می‌کند، جنس قلابی آن هم زیاد می‌شود.»

رئیس مؤسسه امام خمینی بر خلاف دیگر علمای قم علاقه فراوانی به جریان‌سازی سیاسی دارد. مصباح یزدی سعی کرده است تا چهره یک فقیه را از خود دور کند. آیت‌الله قم‌نشین دوست دارد چهره متفاوت‌تری از خود نسبت به فضای عموماً علمی حوزه از خود نشان دهد. مصباح یزدی با تأسیس مؤسسه امام خمینی، به دنبال تأسیس ضلع سومی در مقابل جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز است. او می‌خواهد مؤسسه امام خمینی به عنوان نهادی تأثیرگذارتر از «جامعتین» در فضای سیاسی کشور باشد.

رفتاری که حتی صدای اعتراض آیت‌الله یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را نیز بلند کرد و خبر از احتمال تجزبه جامعه مدرسین به علت کارشکنی برخی داد.

رئیس سابق قوه قضائیه در همین ارتباط به جلسه خود با آیت‌الله مصباح قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ اشاره می‌کند و می‌گوید: «در آن جلسه که بیش از یک ساعت به طول انجامید، بنده خطاب به جناب آقای مصباح عرض کردم جناب آقای مصباح اگر جامعه مدرسین و روحانیت مبارز در مسائل انتخاباتی آینده که در پیش داریم به یک نقطه واحدی رسیدند شما که در جامعه اثرگذار هستید آمادگی آن را دارید که همراهی و کمک کنید تا اختلاف کمتر شود تا با همراهی شما این دو نهاد که اثرگذار هستند یکی شوند و اختلافات بین آنها کمتر شود؟ ایشان فرمودند که در آن زمان هر تکلیفی شرعی که داشته باشم عمل خواهم کرد.»

«تکلیف شرعی»، مسأله‌ای که به نظر می‌رسد مصباح یزدی در انتخابات مجلس دهم نیز به آن عمل خواهد کرد. تکلیفی که قطعاً باز هم برخلاف نظر اکثریت اصولگرایان خواهد بود.

مصباح یزدی برای انتخابات مجلس دهم یک استراتژی مشخص دارد. تشکیل مجلس مخالف دولت با احتمالاتی چون ریاست سعید جلیلی و نایب رئیسی کامران باقری لنکرانی، دو مرد محبوب آیت‌الله پایداری‌ها!

آیت‌الله مصباح یزدی در جلسات خود با اعضای شاخص جبهه پایداری بویژه نمایندگان این جبهه در مجلس، به این موضوع تاکید کرده است که به دنبال کسب اکثریت مجلس است. آیت‌الله اعتقاد دارد که سعید جلیلی و باقری لنکرانی بهترین گزینه‌های ریاست قوه مقننه هستند همانطور که زمانی بر اساس حجت شرعیش، ابتدا باقری لنکرانی و سپس سعید جلیلی را به عنوان نامزد اصلح برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.

مصباح یزدی نه علی لاریجانی را به عنوان رئیس قوه مقننه قبول دارد و نه حسن روحانی را به عنوان رئیس قوه مجریه به خاطر همین به دنبال تربیت نیروهایی برای نهادهای اصلی جمهوری اسلامی است. آیت‌الله مصباح یزدی در حکومت دارای تفکرات خاصی است که داماد او محمدی عراقی آن را اینگونه روایت می‌کند: «دیدگاهی که داشت این بود که هر صنف و هر گروه می‌تواند بهترین و صالح‌ترین فرد را در صنف خودش مشخص کند. بنابراین انتخابات ما باید بیشتر جنبه تخصصی داشته باشد. مثلاً اساتید دانشگاه و دانشجویان و یا هر صنف دیگری می‌توانند در صنف خودشان تشخیص دهند که بهترین و صالح‌ترین فرد کیست. آقای مصباح این را قبول نداشت که کسی بیاید و در مورد فردی نظر بدهد که با تخصص او سازگار نیست. ایشان به تعبیر بنده معتقد به انتخاب پارلمان‌های صنفی و منطقه‌ای بودند. آقای مصباح می‌گفت دولت و پارلمان مرکزی باید از پارلمان‌های محلی و صنفی تشکیل شود. در واقع ایشان به یک انتخابات دو درجه‌ای معتقد بود که اول به صورت منطقه‌ای و صنفی برگزار شود و بعد به صورت مرکزی».

آیت‌الله قم‌نشین بر اساس همین اندیشه حکومت خود، بسیاری از نیروها بویژه نیروهای نزدیک به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را لیبرال و نزدیک به تفکر غرب می‌داند. برای رئیس مؤسسه امام خمینی یک حزب برتر وجود دارد و آن هم جبهه پایداری است. او اعتقاد دارد هرکسی در فضای سیاسی ایران بویژه در فضای اصولگرایی دم از وحدت می‌زند، باید زیر پرچم جبهه پایداری فعالیت کند.

آنچه مشخص است، مصباح یزدی در ماه‌های نزدیک به انتخابات مجلس دهم، از استراتژی‌های خود که همان تشکیل مجلس اسلامی با محوریت جبهه پایداری است رونمایی خواهد کرد. باید دید اصولگرایان منادی وحدت چه برخوردی با این ساز مخالف برخورد خواهند کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز