خبرگزاری کار ایران

توضیحات فرمانداری رفسنجان درباره حضور داعش

کد خبر : ۱۹۸۶۴۷

یک سری پیش فرض ها و پیش بینی هایی درباره احتمال بروز داعش در میان این جمعیت های متمرکز افغانی وجود دارد، اما چون هنوز سندیت ندارد نمی توان با قطع و یقین درباره آن بحثکرد و سخن گفت.

فرمانداری رفسنجان هر چند اظهارات نماینده این شهر درباره نفوذ داعش در بین افاغنه را کاملا تائید نکرده اما تاکید می کند که حدس و گمان هایی در این زمینه وجود دارد و وضعیت از این لحاظ در آرامش کامل نیست.

به گزارش پیام نو، روز یکشنبه حسین آذین، نماینده شهرستان رفسنجان در نطق میان دستور خود با اشاره به تهدید حضور افاغنه غیر مجاز در این شهر گفت که: «از آن مهمتر اینها بعضا سرگرم جمع‌آوری کمک برای گروه داعش هستند که این زنگ خطری برای مسئولان است.» به دنبال این سخنان، یک مقام مسئول، سایت پیام نو را در جریان موتضع فرمانداری رفسنجان قرار داد. در این توضیحات تاکید شده است که سخنان نماینده این شهر بیش از انچه که یک واقعیت اثبات شده باشد، یک دغدغه است که در منطقه وجود دارد.

فرمانداری رفسنجان با اشاره به زمینه حضور افاغنه در این شهر توضیح داده است: «استان کرمان سال هاست که به دلیل بحثکاشت پسته و نیاز به نیروی کار پذیرای مهاجران افغانی بوده و در برخی شهرهای استان و از جمله رفسنجان محل هایی با عنوان «مهمان شهر» برای اسکان این اتباع تدارک دیده شده که صلیب سرخ جهانی هم بر آن نظارت دارد.»
رفسنجان ۳۰۰ هزار نفری میزبان پنجاه هزار افغانی

این فرمانداری در توضیحات خود افزوده است: «جمعیت «مهمان شهر» رفسنجان از جمعیتی که برای آن تعریف شده، بیشتر است. یعنی اگر روز اول این مکان برای ۳ هزار تبعه افغانی تدارک دیده شده بود هم اکنون نزدیک ۱۷ هزار افغانی مجاز و کارت دار در آن ساکن هستند که حتی فرزندان آنها در ایران تحصیل می کنند. بدین ترتیب «مهمان شهر» رفسنجان به یک کانون تمرکز افاغنه مجاز تبدیل شده است. رفسنجان شهری است که مرکز فعالیت های گسترده کشاورزی است و این فعالیت ها برای کارگران مهاجر افغانی جذابیت زیادی برای اشتغال دارد. از طرفی در فصل برداشت پسته که محدود به دو ماه شهریور تا مهر می شود، تمرکز افاغنه در شهرستان به شدت بالا می رود. پر کردن تقاضای کار در این وضعیت از توان نیروی کار موجود در داخل کشور خارج است و همین هم زمینه جذب نیروی کار مهاجر را بالا می برد.»

فرمانداری رفسنجان ادامه داده است: «آمارهای رسمی اکنون جمعیتی بالای ۲۰ هزار نفر را برای افاغنه ساکن رفسنجان تخمین می زند و ارزیابی های غیر رسمی هم حکایت از حضور بالای ۵۰ هزار افغانی در مناطق شهرستان رفسنجان دارد و این در حالی است که جمعیت کل شهرستان چیزی حدود سیصد هزار نفر می شود. بدین ترتیب چنین شرایطی جای حساسیت و تامل جدی دارد.»
ورود افاغنه به امور تجاری شهرستان

در ادامه این توضیحات به فرصت های شغلی اشغال شده توسط افاغنه اشاره شده و آمده است: «در همین حال آمارهای رسمی از اشغال ۱۷ هزار فرصت شغلی در رفسنجان توسط افاغنه و برآوردهای غیر رسمی از اشغال بیش از ۲۳ هزار فرصت شغلی توسط آنها حکایت می کند. در کنار این سکونت سی ساله آنها در منطقه هم باعثشده در برخی حوزه ها به جای کارگر افغانی، استادکار افغانی وجود داشته باشد. چنین پدیده ای در بخش های مختلف صنعت و عمران به کرات وجود دارد. جدای از اینها هم اکنون افاغنه در بحثتجارت هم ورود پیدا کرده اند و ما شاهد قوت گرفتن برخی تجار افغانی در منطقه هستیم.»

فرمانداری رفسنجان در کنار این مسایل به موضوعات به وجود آمده در منطقه اشاره کرده و توضیح می دهد: «در همین حال تحولات منطقه ای هم حساسیت هایی را در سطح مسئولان محلی در شورای تامین و استانداری و ائمه محترم جمعه ایجاد کرده است. به هر حال کشور افغانستان یک مرکز مهم برای گروه های رادیکال محسوب می شود و افراطی گری در آن کشور رشد و مقبولیت بالایی دارد. به همین منوال حضور و تمرکز تعداد زیادی از اتباع آن کشور در یک شهرستان نگرانی هایی را ایجاد می کند. چندی قبل که اقای دکتر آذین مهمان ما در شورای تامین امنیت بودند دغدغه برای ایشان و سوال از وزیر کشور بسیار جدی بود.»
حدس و گمان از نفوذ داعش

فرمانداری رفسنجان تاکید کرده است: «یک سری پیش فرض ها و پیش بینی هایی درباره احتمال بروز داعش در میان این جمعیت های متمرکز افغانی وجود دارد، اما چون هنوز سندیت ندارد نمی توان با قطع و یقین درباره آن بحثکرد و سخن گفت. به هر حال در یک جمعیت ۵۰ هزار نفری از افاغنه امکان حضور هر نوع تفکری وجود دارد و ما الان قصد نداریم بدون رسیدن به شواهد مستدل با قطع و یقین درباره خطر نفوذ داعش این جمعیت ها حرف بزنیم. اما از سویی حدسیاتی هم وجود دارد که بر اساس آن ما نباید به مانند گذشته فکر کنیم که آرامشی در این حوزه وجود دارد. الان سیستم های اطلاعاتی و دستگاه های امنیتی، منابع خبری مختلف، بسیج مقاومت، معاونت اطلاعات نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و کارشناسان ما در استانداری و فرمانداری مشغول رصد اطلاعاتی قوی برای کشف برخی احتمالات هستند.»

این فرمانداری در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی ها از وضعیت کنونی افاغنه و استعداد داعش برای نفوذ در جمعیت آنها هم توضیح می دهد: «فعلا ما به صورت رسمی نمی توانیم بگوییم که بحثنفوذ داعش در میان افاغنه مهاجر در رفسنجان جدی است یا نه. ما هنوز داریم این مساله را مطالعه می کنیم و البته شکی نیست که باید مراقب این وضعیت باشیم. در این شرایط باید به بازگرداندن افاغنه و اتباع خارجی غیر مجاز توجه بسار زیادی انجام شود که این کار در منطقه ما در حال اجرا است. سخنان آقای دکتر آذین حکایت از دغدغه ایشان دارد اما اینکه بگوییم این موضوع قطعی و اثبات شده است، چنین چیزی نیست و برای ما هم در حد حدسیات و پیش بینی ها است، نه چیزی بیشتر.»
تدابیر استانداری کرمان برای مقابله احتمالی با نفوذ داعش

این توضیحاتی در شرایطی ارائه شده است که به جز رفسنجان، قسمت های عمده دیگری از استان کرمان هم زیر کشت وسیع پسته قرار داشته و پذیرای کارگران مجاز و غیر مجاز افغانی هستند. در چنین شرایطی می توان پیش بینی کرد که دیگر نقاط استان کرمان هم اصولا با وضعیتی مشابه وضعیت شهرستان رفسنجان مواجه باشند. با توجه به همین مساله این سوال مطرح می شود که آیا موضوع احتمال نفوذ داعش در افاغنه ساکن استان کرمان در سطح مدیران ارشد این استان هم مطرح شده یا خیر؟ فرمانداری رفسنجان در پاسخ به این سوال توضیح داده است: «حساسیت در این زمینه در شورای تامین استان کرمان هم به شکل ویژه وجود دارد و مرتب ما در جریان گزارش های این شورا قرار داریم. به هر حال از همین الان هم مسئولان ارشد استان پیش بینی هایی داشته اند که اگر در پیگیری ها و رصدهای بعدی بحثمطرح شده توسط نماینده محترم رفسنجان به اثبات رسید، به چه شکلی در این زمینه عمل شود و چه اقداماتی با سرعت عمل بالا صورت بگیرد که اگر احتیاج باشد در آینده درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد. اما به هر حال چنین اقداماتی نیاز به مطالعه و اطلاعات دقیق دارد و باید با احتیاط انجام شود. اما در همین حد می توان گفت که چنین برنامه ای در پیش بینی ها برای کل استان وجود دارد.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز